** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra konsertbilder med Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

Hann_

Medlem
Halloj, har en Nikon D40 som jag trivs väldigt bra med för att det är enligt mig enkelt att fixa bra inställningar. Men, jag har aldrig lyckats hitta en bra inställning till konsertfoton.

Kan någon hjälpa mig med detta?
Just nu kör jag på:

Auto P
Exp. -2.0 till -1.7
ISO 1600
Ingen blixt

Är jättetacksam för hjälp!!!

Halloj, har en Nikon D40 som jag trivs väldigt bra med för att det är enligt mig enkelt att fixa bra inställningar. Men, jag har aldrig lyckats hitta en bra inställning till konsertfoton.

Just nu kör jag på:

Auto P
Exp. -2.0 till -1.7
ISO 1600
Ingen blixt

Är inte detta oerhört beroende på vilken belysning som används på konserten eller klubben? Jag kan tänka mig att det finns lägen då inget hjälper, respektive utomhus på sommaren då alla lyckas.

Per.

Just nu kör jag på:

Auto P
Exp. -2.0 till -1.7
ISO 1600
Ingen blixt

Kör manuellt med en normal. f/2 och gå inte under 1/100s pga rörelseoskärpan. Gå helst inte över ISO800 pga bruset. Jag har just börjat själv och fått påpekat att P/A lägena inte funkar så bra pga det ojämna ljuset vilket stämmer precis.

Varför exp -2? Vill du inte exponera korrekt?

Men det ÄR svårt få till det bra ändå.

Med enbart kitobjektivet så krävs det ganska mycket ljus för att du ska få bra bilder... Och det finns tyvärr inte så många omvägar runt detta, förutom massvis med övning för att se vad som fungerar.

Nikon nya 35/1.8 ger mer än fyra ggr så mycket ljus som kitobjektivet, och kostar runt två papp.Kan du komma upp på ett snäpp snabbare tider och ett snäpp lägre ISO är mycket vunnet.

Om du fotar jpg, tänk på att inte skruva upp "contrast" för högt - då blåser du ljuseffekterna ganska omedelbart. Låg kontrast inställd i kameran ger dig 1-2Ev extra "exponeringsutrymme" eller dynamik att leka med när du befinner dig i situationer med mycket mörker och enstaka lokala starka ljuskällor. Tänd en ensam skrivbordslampa eller en spot eller nåt liknande hemma, sätt ett gosedjur under och prova lite. Lärorikt på samma gång... :)

Jag fotade för första gången en mindre spelning för ett par veckor sedan med min D40. Hade också bara kitobjektivet (då) och blev tvingad till liknande inställningar som du körde med. Kom väl max ner i 1/50s vid iso 1600 och något steg underexponering. Försökte ta bilder när motivet var någorlunda stilla och tyckte jag fick till några bra kort i allafall. Provade även några kort med den inbyggda blixten, är inte jätteförtjust i blixt men ställde ner den några snäpp så ljuset inte blev för starkt och då tyckte jag det blev ok. Nu var det ju en ganska liten spelning så jag kunde stå precis framme vid scenen och då hade inte blixten några problem att räcka fram. Värre är det väl vid större spelningar.

Här är några av korten från den spelningen på min flickr-sida. De är dock editerade endel.
http://www.flickr.com/search/?q=cirkus miramar&w=32859605@N04

Punktmätning och M

Eftersom konserter oftast är selektivt belysta finns det en risk att matrismätningen luras att tro att bilden är underexponerad. Eftersom huvudobjekten oftast är väl belysta borde du kunna gå ner i slutartid i förhållande till vad kameran föreslår. Det kan dock vara svårt att hitta rätt eftersom belysningen varierar. Men om du hittar nåt "lagom" läge borde du kunna finjustera i efterhand. Använd största bländare, så hög ISO som du vågar använda och ställ in slutartiden manuellt utifrån en punktmätning. Lycka till!

Kör manuellt med en normal. f/2 och gå inte under 1/100s pga rörelseoskärpan. Gå helst inte över ISO800 pga bruset. Jag har just börjat själv och fått påpekat att P/A lägena inte funkar så bra pga det ojämna ljuset vilket stämmer precis.

Varför exp -2? Vill du inte exponera korrekt?

Men det ÄR svårt få till det bra ändå.

Manuellt och tex auto eller ingen blixt? Eller Auto med M?
På auto med M så har jag f/4.8 då jag inte kan komma lägre. Och Exp blev automatiskt +1.3.

Ursäkta om jag är lite långsam med att förstå det här men jag brukar bara testa mig fram, men det har aldrig blivit som jag velat =).

Jag fotade för första gången en mindre spelning för ett par veckor sedan med min D40. Hade också bara kitobjektivet (då) och blev tvingad till liknande inställningar som du körde med. Kom väl max ner i 1/50s vid iso 1600 och något steg underexponering. Försökte ta bilder när motivet var någorlunda stilla och tyckte jag fick till några bra kort i allafall. Provade även några kort med den inbyggda blixten, är inte jätteförtjust i blixt men ställde ner den några snäpp så ljuset inte blev för starkt och då tyckte jag det blev ok. Nu var det ju en ganska liten spelning så jag kunde stå precis framme vid scenen och då hade inte blixten några problem att räcka fram. Värre är det väl vid större spelningar.

Här är några av korten från den spelningen på min flickr-sida. De är dock editerade endel.
http://www.flickr.com/search/?q=cirkus miramar&w=32859605@N04

Kikade på bilderna på flickr, tyckte att dom var helt ok! Ljuset var jätte bra, varken för skarpt eller för mjukt.

Jag gillade också korten :)

Men blixten (om du inte använder ett par st kws strobar) räcker inte mycket längre än det närmaste du stod där, ett par meter är nog max vad jag skulle vilja tro på... Naturligt ljus på en spelning brukar vara väldigt stämninssättande, så jag försöker fånga så mycket som möjligt av detta.

Jag fotar en del teater, och använder då iofs D700 med fasta kort-mellantele (85/1.4, 135/2 och 200/2), så det är väl lite orättvist att jämföra - men jag äger också en D40, och det är nog den kameran som tar flest bilder... :)

Läge M, ISO800-1600, så stor bländare du kan och så korta tider du kan är väl det enda fasta tips jag kan ge. Försök kom så nära som möjligt, så nära du praktiskt kan - det hjälper ljuset en del om du inte behöver zooma in så långt med standardzoomen. Kan du inte komma under 1/80 på vettiga ISO så är det nog till att köpa ett annat objektiv om du vill ta skarpare bilder... Man kan inte lura naturlagarna (speciellt mycket iaf...!)

Men blixten (om du inte använder ett par st kws strobar) räcker inte mycket längre än det närmaste du stod där, ett par meter är nog max vad jag skulle vilja tro på... Naturligt ljus på en spelning brukar vara väldigt stämninssättande, så jag försöker fånga så mycket som möjligt av detta.

Jag fotar en del teater, och använder då iofs D700 med fasta kort-mellantele (85/1.4, 135/2 och 200/2), så det är väl lite orättvist att jämföra - men jag äger också en D40, och det är nog den kameran som tar flest bilder... :)

Läge M, ISO800-1600, så stor bländare du kan och så korta tider du kan är väl det enda fasta tips jag kan ge. Försök kom så nära som möjligt, så nära du praktiskt kan - det hjälper ljuset en del om du inte behöver zooma in så långt med standardzoomen. Kan du inte komma under 1/80 på vettiga ISO så är det nog till att köpa ett annat objektiv om du vill ta skarpare bilder... Man kan inte lura naturlagarna (speciellt mycket iaf...!)

Tack så jättemycket för tipsen! Ska testa det här på nästa konsert.

Nej jag körde inte med strobar, vad det nu är? :) Fast om man kör max ljus på blixten så räcker den väl längre än 2m? Jag trodde den räckte runt 8m snarare?

Visst räcker blixten längre, framför allt på höga ISO - men 5-6m tycker jag är ganska nära på en konsert. Diket brukar ge 3m ungefär, och man kan ju inte springa fram och tillbaka framför scenen för att följa personen man vill fota... Så blixten är inget man kan FÖRLITA sig på på en konsert, det finns risk att man inte kan använda den - eller har nytta av den - alls.

Bästa mellantinget då är kanske att ha en extern blixt som kan zooma in rejält, kanske till 80-100mm, oftast är det ju ändå mittpunkten av bilden man vill ha lite ljusstarkare. Här blir det dock svårt att använda nån automatik om man inte övar rikligt... Centervägning eller spot på exponeringsautomatiken fungerar i dessa lägen.

Som i dom flesta "dokumenterande" fototillfällen så föredrar jag dock själv att försöka använda befintligt ljus så långt det går, och här är kitobjektivet den mest begränsande faktorn. En enkel 50/1.4 på F/2 räcker till ca 8ggr kortare slutartider, eller 8ggr lägre ISO, eller halva ISO och 4ggr kortare slutartider som kombination. Visst, man får böka med att byta glugg om man vill gå till vidvinkel, men detta stör mig inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar