** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Bra kamera för att ta rallyfoto med?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Har under ett års tid varit ute mer eller mindre varje helg och fotograferat ute på rallytävlingar.
Detta är något som kräver en snabb kamera, som inte är för ljuskänslig och som kan ta bra sekvensbilder. Jag skaffade Minolta Z2 då den var ny och har varit nöjd med den, men med tiden som man börjar "få sig ett namn" och folk hör av sig för att beställa bilder blir man allt mer intresserad av en ny kamera då det händer så mycket på marknaden. Länge har tankarna gått på att att köpa en ny Canon 350D eller begagnad Canon D60 eller dylikt, men då binder man också upp sig till att enbart stå och fota och inget annat. Som det är nu är man mycket mer "mobil" och rörlig, då det ibland är bråttom och ibland behöver man förflytta sig snabbt för att få den rätta dramatiken på plats - minoltan kan du smälla av några bilder med, stoppa undan snabbt och lätt - något man inte gör med en stor D60 eller dylikt.

Min fråga är därmed om det finns någon bra digitalkamera för max 5.000:- i samma storlek som minoltan som har de förutsättningar som krävs för att fotografera rally? Givetvis förväntar man sig en uppgradering av mer än bara antalet megapixlar - fokus, ljuskänslighet, sekvenstagning, anti-skak, filmfunktion m.m. bör ju vara något bättre. Hjälp mig!

Hej Thorleif.
jag skulle i alla fall rekomendera 350D. den är inte mycket större än minoltan och har otroligt mycket snabbare autofokus och kan ta 3b/s.
Jag vet att det är mer pengar än du har tänkt dig men jag tror att du kommer tröttna på en 5000 kr kamera ganska snabbt och på så sett spara pengar på att köpa en 350d direkt, eller om du hittar en begagnad 300D. De är ganska billiga nu.

Hälsningar Hampus Lundgren

Jag kan bara hålla med. En dSLR ger dej så mycket större möjligheter, mindre brus, snabbare AF, riktig sökare och är dessutom något att växa i som fotograf.
Nikon D70, Canon 300D, 350D, 10D och en bra, ljuskänslig optik därtill ger dej mycket bra förutsättningar. Konica Minolta har ju också släppt en dSLR som dessutom har antiskak. Det kan vara till stor nytta om du fotar handhållet.

Optiken, om du fotar i mörker, bör väl klara minst f/2.8.

Nikon och Canon gör mycket bra optik men även Sigma, Tamron, Tokina gör numera vissa mycket bra gluggar. Det finns det massor att läsa om här på forumen.

/AnWi

D60 med sigma EX 100-300 F4 rekomenderas varmt. Men det är ju inget man stoppar i fickan. Det känns i armarna när man har använt det en hel dag men det är inga problem.

Jag tycker också att du absolut ska satsa på en DSLR. Komptaktkameror tröttnar man på fort och en optiskt sökare är helt underbart jämfört med en display.

Snabb serietagning och följsam autofokus är väl två viktiga saker.
Då tror jag inte du ska följa rådet Canon300D.

Köp en fast glugg så vinner du ljusstyrka.
Skulle tro att du klarar dig bra med optik mellan 80 och 135 mm eftersom att du ofta har förlängning i kameran på 1,3-1,6x.

MVH
Magnus

NIIIIKON

Köp DSLR...och köp inte, i det här fallet en 300D, vänta och köp en Nikon D70 när s-versionen så kan du säkert få den toppenkameran till ett toppen pris! Tar 3 bilder/sek och det lilla jag provat verkar den prima!
Ska du ha en Canon så vet jag inte riktigt men en 10D eller 20D för serietagningen och fokusen.
Mycket pengar men det är värt det och du har ju fått upp en marknad också! Kan du skippa det digitala satsa på film absolut! Fina kameror för ibland sjuka priser! En Nikon F100 eller en Canon EOS 3, trots att jag är helt såld på Nikon så känns trean toppen, huset är stabilt!

Lycka till!

Rallykamera

Hej igen! Tack för många intressanta svar! 300D har jag i princip räknat bort helt då jag hört och läst saker om den som inte jag själv skulle gilla när jag står ute i rallyskogen. Hellre då en 350D, eller en 10D eller 20D som jag vet att man kan göra ett bra jobb med. Sen behöver man antagligen ett enkelt objektiv när man går på start & målplats (depå) och fotar bilar och människor, och sen ett fetingobjektiv när man står ute i en snabb och lurig skogsvägskurva och fotar snabba rallybilar i oftast lite sämre ljusförhållanden.

Hur är det med sekvenstagning på t.ex. 10D?
Låt säg att jag vill fånga en bil som kommer lite för fort in i svängen och får en riktig krissituation...då behöver jag mer än säg 3 bilder per sekund i 3 sekunder, jag behöver kanske 2 bilder i sekunden i 6-7 sekunder, och helst i samma toppupplösning som andra "singel-bilder"...(på kamerorna i den prisklass jag har nu så kan jag ta 5 fullkvalitétsbilder i en sekvens innan bufferten är full, en kompis kan ta 6st med kamerans "storebror" Z3. Jag kan ta låt säg 10-15 bilder i skevens, men då endast i lägre upplösning.)

Objektiv 70-200/2,8 L USM är ju en dröm, men 70-200/4 borde man väl kunna hitta till ett ganska hyfsat (läs: vilket) pris på begagnatmarknaden?

Mvh,
Thorleif

Sekvenstagningen på 10D är något under 3 b/s i runt 10 bilder. (rätta mig om jag har fel).
20D är bättre på alla sätt när det gäller snabbhet. Den startar på 0,2 sekunder (mot 10D 2,5 sekunder) och kan ta 5b/s i 24 bilder i large format eller 6 i RAW. 20d är också i princip nästan brusfri vilket är en fördel under sämre ljusförhållanden.
Canons L-objektiv är ju klar skarpare än de andra och är ofta skyddade mot fukt och damm. det kanska kan behövas vid rallyfoto.

Hälsningar Hampus Lundgren

Jag plåtar rally med Nikon D70. Har aldrig haft problem med för långsam sekvens, och kameran är utmärkt för ändamålet enl. mig.

Nikon D70 + beg. AF IF-ED 80-200/2,8 + 50/1,8 låter som vad du behöver. Det kör jag och det funkar grymt. En bra bit över din budget, men fan så kul :) Lite bildexempel kan du se på www.screendream.se/photo/swerally_2005/

Mvh Rasmus

Jag har nyss skaffat en Nikon D70 och jag fotar primärt motorsport. Jag är MKT nöjd med den.
Jag läste mkt på dpreview och jämförde och skaffade mig på så sätt en uppfattning om vad jag ville ha. Och för mig blev det som sagt en D70.
Sekvenstagningen i den räcker gott och väl för mina behov. har lyckats fånga en del intressanta avåkningar. http://www.motorz.se/foto/lekeberg/index.htm
där finns några exempel på snabbheten i sekvenstagningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar