ANNONS
Annons

Bra kamera & dåligt objektiv vs Dålig kamera & bra objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Det går väl inte att döma någons förmåga att skapa bilder utifrån värdet på utrustningen.

Lite så är det ju.

Jag fotar med ett 50mm f1.8 som jag bytt mot en fotografering, och ett plastigt soligor 100mm f3.5 jag köpte på blocket för 700kr. Några av bilderna i min portfolio är tagna med en canon 300d - förmodligen en av de sämre dslr som gjorts. Några är med en lånad 450d och de senaste med en begagnad 5d classic. Ljussättning är ett billigt ebay-kit.

Totalt värde av hela min fotoväska + studio ~12.000:-

Så en dålig kamera + dåligt objektiv + dåligt ljus men att kunna sin utrustning = WIN!

:)

Men fick jag välja, så bra objektiv hellre än bra kamera, any day!

Båda varianterna är lika dåligt optimerade! Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. Gäller i allra högsta grad för fotoutrustning. Balans är "ordet". Kamera med objektiv som som passar till varandra, och till fotografen, och till fototillfället.
Däremot kan man nog säga att kameror som är ungefär lika nya, i de allra flesta fall kan prestera superkvalitet. Det som skiljer kamerorna i större utsträckning än bildkvalitet, är andra parametrar som t ex vädertätning, stryktålighet, hastighet AF/bilder per sek sökarstorlek, sensorstorlek mm mm.....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar