Annons

Bra handskar vid fotografering??

Produkter
(logga in för att koppla)

ålo

Aktiv medlem
Är detta rätt forum tro??

Jag skulle vilja ha tips på bra fingerhandskar som är smidiga vid fotografering.

Jag är reumatiker så när det börjar bli lite småkallt stelnar fingrarna till och då blir det genast mkt svårare att fota ute.

Gärna länkar om ni har... :D

Ha en bra dag!!

//Åsa
 
Är detta rätt forum tro??

Jag skulle vilja ha tips på bra fingerhandskar som är smidiga vid fotografering.

Jag är reumatiker så när det börjar bli lite småkallt stelnar fingrarna till och då blir det genast mkt svårare att fota ute.

Gärna länkar om ni har... :D

Ha en bra dag!!

//Åsa

Jag har ingen direkt länk, men mekanikerhandskar är bra handskar som ger en smula värme men ändå full rörelsefrihet. köpes lämpligen på tex Mekonomen.
 
Haglöfs Regulus Glove!

Kan varmt rekommendera Haglöfs Regulus Glove. Kostar visserligen lite men de är bra och håller. Har själv använt ett par sådana i snart 3 år under vinterhalvåret och jag kan intyga att de fungerar bra vid fotografering. Det viktigaste med ett par sådana här handskar är att de är vindtäta. Dessa har Windstopper-lager och är alltså det. Vinden är en starkt bidragande orsak till att man fryser, även när det är relativt lite kallt. Regulus är dessutom försedda med väldigt värmeisolerande material. Tror att det är sådana här handskar man ska använda i kyla och blåst, inte diverse mekanikerhandskar eller annat som ju är avsedda för helt andra saker.
 
TACK allihopa för alla bra tips.
Nu ska jag kolla upp alla.
GULD VÄRT!!!

Ha en bra kväll!!

//Åsa
 
Outdoor designs

Tjenare Åsa,
jag använder ett par Outdoor designs-handskar; http://www.outdoordesigns.co.uk/products_gloves_powergrip.html

Fast mina har inget silikon i greppet. De är tunna men förvånansvärt varma, och det är inga problem att finlira med kamerans inställningar. Det går alldeles utmärkt att använda de vid temperaturer från 0 grader ner till säkert minus 10-15. Sedan drar jag helt enkelt på ytterligare ett par tunna vantar över de första. Det funkar fint när jag plåtar fåglar under de norrbottniska vintrarna. Det är ju givetvis individuellt men efter ett par tre timmar börjar det bli lite väl kallt om händerna, man håller ju trots allt i metall hela tiden (kamera plus stativhuvudet).

Hoppas du hittar ett par :)

Jag köpte mina på Naturkompaniet, och de kostar nån hundring eller två (minns inte exakt).

mvh Glenn
 
Jag har också ett par Outside Designs-handskar. Jag köpte dem på Naturkompaniet för mycket pengar. De är tunna. Därför har jag utanpå dem ett par fingertoppslösa stickade vantar. Då blir det inte så kallt på ovanhanden.

Mina handskar har små prickar av något friktionshöjande material. Tror de kostar runt 300 kr.
 
Jag använder golfvinterhandskar när det är småkallt. Även "vanliga" golfhandskar finns att köpa i par:
http://www.stadium.se/is-bin/INTERS...art;pgid=K6DWos2CcKpSR0QumZvMsZ1P0000fN16rMHQ

Vinterhandskar för golf brukar kosta strax under 200:-
Köpte ett par vinterhandskar idag för 200 kr och tanken var först att jag skall ha dem på golfbanan i höst/vinter men de får nog hänga med i kameraväskan istället. Bra att ha i ishallen och fotbollsmatcher senare i höst.
 
Jag jobbar i Sälen som fotograf hela vintrarna och köpte nyligen dessa handskar till vintern http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?cid=1&id=102
Duger åt mig ner till -10 åtminstone men då fryser jag extremt lite om fingrarna så kanske inte räcker så länge för alla. Jag kan även rekommendera Mechanix som jag använt i flera år: http://www.dalhems.com/safetyequip/ompextra.html#Anchor-Pris-35882

Annars borde ett par mekanikerhandskar av bra kvalitet eller ett par Hestra längdskidåkningshandskar gå lika bra om det är lättare att få tag på. Fingerlöst tror jag inte på, det är inga problem alls att ratta/ trycka på kameran med känsla så länge man har rätt storlek på dom handskarna jag rekommenderade.
 
Tack

Återigen tack allihopa för alla suveräna handsktips!
Jag tror att denna tråd uppskattas av många, inte bara av mej!!

Ha en skön helg!!

Åsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.