Annons

Bra handhållen dokumentärkamera att resa med?

Produkter
(logga in för att koppla)

karlm

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag letar efter en handheld kamera som spelar in video.(filma on the go så att säga)
Jag kommer att dokumentera i stortsett alla mina resor jag kommer göra över hela världen.
Denna video kommer att spelas upp på en bio sal/stor projekter sen, så bra upplösning/kvalie är i behov!

Min fråga är: vad letar jag efter för sorts kamera egentligen?

• Bild Kvalitie
• Resolution

• Tålig för skit/väder/resa
• Batteritid
• Kunna tömma video/innehållet till en laptop/usbminne/minneskort

Angående pris, kan vara bra att ge olika förslag om olika kameror!

Förlåt om det är fel forum förövrigt!
 
Det behövs flera komponenter för att göra bra film. En kamera och en kompetent filmare är grundkrav.

Du skriver inget om budget och din egen erfarenhet. Därför är det omöjligt att ge ett konkret råd.
 
Pentax K-5 med den nya wr-zoomen på 18-135 mm. Till skillnad från Canons paket som förslogs så tål pentaxen väder, vind och väta bättre (både kamera och objektiv vädertätade.. och med det zoomomfånget slipper du byta objektiv)
 
Jag uppfattar att trådskaparen söker en videokamera och då är ingen av de föreslagna någon höjdare.
Det finns både Panasonic och Sanyo videokameror som är små och vädertätade och levererar bra video.
 
Jag uppfattar att trådskaparen söker en videokamera och då är ingen av de föreslagna någon höjdare.
Det finns både Panasonic och Sanyo videokameror som är små och vädertätade och levererar bra video.

Hej!

Kan starkt rekommendera Sanyo pistolgreppskameror. Skall du ha en riktigt liten skarp kamera finns VPC-HD2000 som har ett låg bländare (f1.8) som är ett måste på en videokameror om man vill filma på kvällen / inomhus.

Extra batterier går att köpa jätte billigt från ebay global (Kina) kostar runt 50:- inkl frakt!!!

8gb SD kort håller för runt en timme i bästa upplösning och kostar på ICA 149:- (Sandisk)...

Här är en fråga från mig!

Hur funkar annars dom nya kompakterna från Canon som kan filma i HD?
Optiken brukar väl ej vara lägre än f2.8?
Funkar AF?
Kan man köra optisk zoom under inspelning?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.