Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra höstfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
Enkel fråga:
Vilken film är fin att använda för att framhäva höstens fina färger, samtidigt som himlen kanske är lite mulen och mörk?

Tänkte naturfota lite under en vandring om några veckor.

Det är nu Velvian börjar bli användbar. Mulna ruggiga höstdagar gör den verkligen sitt jobb med att ta fram färgerna i den forna grönskan. Rekommenderas tveklöst i såna situationer!

jimh skrev:
Det är nu Velvian börjar bli användbar. Mulna ruggiga höstdagar gör den verkligen sitt jobb med att ta fram färgerna i den forna grönskan. Rekommenderas tveklöst i såna situationer!

Jim, var nästan så jag tänkte maila dig och fråga privat faktiskt =) Har förut sett på din profil att vi är väldigt lika när det gäller naturintresse/vandring/meditation och foto.

Kommer nog investera i Velvia. Testat 100:an någonting? Gillar 50:n annars.

Har inte testat Velvia 100 än. I det test jag sett verkade musten i det gröna borta så jag håller mig till gamm-velvian tills jag sett tecken på motsatsen.

Jag använder Velvia väldigt lite annars, tycker lätt att mättnaden kan bli överdriven i många situationer. Men i disiga lågkontrastmiljöer är det svårt att inte gilla den.

jimh skrev:
Olle, hur tyckte du gröna toner återgavs jämfört med urvelvian?
Ungefär lika faktiskt. Nu tog jag dock inte några bilder som uppvisade typiska "Velviagröna" färger. Dessa uppstår ju bara i vissa situationer, t ex våt grönska i mulet väder.

Nu har jag tittat lite mer på bilderna (jag ska försöka hinna skanna snart). Nya Velvia 100F verkar, precis som Fuji säger, sakna det där typiska "Velviagröna". Grönt återges lite mer dämpat, mer likt verkligheten. Övriga färger liknar gamla Velvia förutom avsaknad av det rosaröda färgsticket.

Synd de inte har en velvia 75 ASA.
Dvs en kombination av Velvia 50 o 100 ; )
Den hade nog alla gillat !!!!

Niklas, svårt att fatta Att Anna Lindh E död!!

negfilm

intressant om velvian...
men är det någon som har tips på bra negfilm för att fånga höstens färger?

toj

Det beror på hur du vill fånga höstens färger, Fuji REALA har ju vackra, ibland lite överdrivna färger (såsom Velvia).

Själv fotar jag uteslutande med Reala om det går med ljusförhållandena.

//Björn

jag har bara gjort ett par tester med reala, dels en solig eftermiddag i början av juni, dels en solig tidig morgon i början av juni. självklart är jag nöjd med resultatet men kunde ana en något kall, blåakig ton i flera bilder, lite beroende på ljusriktning. är detta något som är känt?

"Skåningen" skrev:
Synd de inte har en velvia 75 ASA.
Dvs en kombination av Velvia 50 o 100 ; )
Den hade nog alla gillat !!!!
I Japan lär Fuji sälja, eller kommer att sälja, en Velvia 100 som skall ha samma egenskaper som Velvia 50, så när som på filmkänsligheten. I övriga världen säljs endast Velvia 100F, som skiljer sig lite från Velvia 50.
Om Velvia 100, utan tillägget F, blir en succe i Japan kanske den även letar sig hit så småningom.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar