Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra Fototidningar med hög kvalitet?

Produkter
(logga in för att koppla)

RikkeT

Aktiv medlem
Hej,

Tänkte höra om ni har några favorittidningar nu sedan FOTO försvann?

Tycker inte att någon Svensk Fototidning är jättebra längre.
FOTOSIDAN är ok och Kamera & Bild kan vara läsvärd ibland.

Jag tycker att Fototidningar är bäst om dom fokuserar på riktigt bra bilder och intervjuer med mästerfotografer och visar ett urval av deras bilder. Mycket bra bilder alltså och någon skola.
Fint papper och bra tryck är också viktigt.

Kameratester, objektivtester m.m. behövs sällan.
Sådant kollar jag upp innan jag ska köpa någonting nytt vilket, jag inte gör varje månad....

Kom gärna med förslag på bra Fototidningar på Engelska och Svenska om det finns någon.
Jo det finns en Svensk tidning med hög kvalitet om man gillar naturfoto, Camera Natura.

Med vänlig hälsning
Rickard
 
Ett tips är att kolla in Readly, tidningar som du kan läsa i iPaden för 90 spänn per månad. Räknade precis, 61 stycken fotorelaterade tidningar. Allt från redigering till prylar och förstås bra foto.

/Ulf
 
Håller också på Readly och jag bläddrar nog igenom alla de svenska, engelska och tyska tidningar de har och det är många per vecka. Har man Nikon så sätter jag NPhoto högt. Men det är många udda tidingar på Readly som är intressanta tex så kom det för några veckor sedan en serie från digital photograther materclass med olika teman. Tyvärr lämnade Fotosidan readly för något år sedan.
 
Sätter också min röst på readly. De flesta är väl intresserad av annat också, eller har familj som läser annat.
 
Köpte en hel del fototidningar förr men droppen kom väl i samband med att jag upptäckte Magazinos där Kamera & Bild (fr.o.m. 2011) är tillgängliga gratis och kände att inhållet ändå inte var värt tiden. Tyvärr är det något som gäller tidningsbranschen generellt. Tidningskungen körde någon kampanj i somras där man kunde testa på Goal, Runners World och Bicycle gratis men samtliga gick till återvinningen efter bara några minuters bläddrande.

Som flera nämnt så är det sannolikt en god idé att testa Readly (använd 3:s kampanjsida och få 2 månader gratis) så att du kan skumma samtliga tidningar. Är det någon du fastnar för så kan du beställa den separat eller bli betalande medlem och få samtliga i digital form för 99 kr/mån. Tyvärr verkar det som att varken B&W eller Outdoor Photography är tillgängliga där.

Tyvärr känns det som att tidningar mest innehåller mängder av reklam, nyheter du redan läst, samma återkommande teman och pryltest som finns i överflöd på nätet. Finns det någon tidning med minimalt med reklam och fokus på djupgående intervjuer / BTS så tar jag tacksamt emot tips.
 
Skummade igenom några populära tidningar och räknade antalet helsideannonser.

Aperture - 12/157
Black & White Photography - 16/103
Kamera & Bild - 14/91
N-Photo - 31/147
Outdoor Photographer - 35/91
Outdoor Photography - 17/101
Professional Photographer (US) - 47/107
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.