** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Bra Fotoböcker

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är nybörjare och väldigt sugen att springa runt och börja fota, vet dock inte om jag är beredd att lägga ut flera tusen kronor på en ny kamera + tillbehör riktigt än (min gamla kamera är oduglig). Tänkte låta intresset få växa med en bok vet dock inte vilken, finns ju en hel drös av böcker på området.
Jag behöver alltså tips på en nybörjarbok som tar upp det mest grundläggande i fototeknik och utrustning samtidigt som den inte får vara allt för trögläst, jag sitter trots allt och väger.

Mitt tips: Gå till Biblioteket och låna allt som ser ut att rikta sig till nybörjare.
Bra namn att söka efter:
- Per Lundqvist
- John Hedgecoe
- John Shaw (natur, vet inte om något bibliotek har honom)
- National Geographic

Är ute efter böcker jag också, och tänkte faktiskt just själv starta samma diskussion.

Mina tankar om den bok jag söker är att den bör innehålla både kunskaper/tankar om estetiskt bildtänkande såväl som tekniska kunskaper.

De mest grundläggande tekniska kunskaperna, dvs de om bländare/slutare/ISO-tid osv känns lite överflödiga, men allt annat är intressant. Kanske om olika sätt att skapa oskärpa, etc. Lite "tips och tricks" för fotografen som vill komma vidare. Ljussättning. Massa sånt :)

Alltså både teknik (inte den allra mest grundläggande men nästan) och estetik. Helst allt i en bok, men i nödfall två böcker! Nån som har tips!?

(Hoppas inte du, Ronald, tar illa upp av att jag använder din tråd för att konkretisera mina egna tankar om en bok och efterlysa tips!)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar