Annons

Bra fotoaffar i Singapore

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonasr72

Ny medlem
Hej
Jag ar pa vag till Singapore dar jag funderar pa att kopa en Nikon D-70s samt lite tillbehor. Sa, jag undrar om nagon har nagon bra affar att rekomendera i Singapore samt andra intressanta tips i staden.
Tacksam for svar.
Mvh
Jonas
 
Rekommenderar absoluthttp://www.cathayphoto.com.sg/. Gav ett väldigt seriöst intryck till skillnad ifrån alla småaffärer på Orchard road där de bara försöker kränga vad som helst till dig.

Jag var där för några månader sedan och hade tänkt köpa lite gluggar. Blev dock rätt besviken, priserna var inte alls så bra som jag hoppats och försäljarna är i allmänhet väldigt jobbiga (Cathay photo undantagna, tyvärr hade de inte sakerna hemma jag letade efter).

Slutade med att jag beställde ifrån Tyskland när jag kom hem och fick bättre pris.

/H
 
Singapore är inget bra ställe att leta billiga prylar på. Visst, lite billigare blir det men jag tycker inte det är värt risken med ev. garantistrul etc.
 
Linmajon skrev:
Singapore är inget bra ställe att leta billiga prylar på. Visst, lite billigare blir det men jag tycker inte det är värt risken med ev. garantistrul etc.

C:a 30% billigare är väl inte fy skam, men som någon sa så skall man nog inte köpa på Orchard Road. Ta en taxi till Slim Ling (tror jag varuhuset hette) uppe vid Little India, Ett stort hus i flera våningar med bara foto och elektronik.
Visst, försäljarna kan vara jobbiga men om man vet exakt vad man skall ha så går det bra att handla. Jag köpte en glugg till min Nikon D70 där. Den fanns inte i lager men man skaffade fram den på c:a 1 timme i alla fall. Köpte också en kompaktkamera och en Epson-scanner. Allt för c.a 65-70% av svenska priser. Minneskort däremot är just inte billigare än här hemma.

Lycka till!
/Göran
 
Jag hade gått till Alan Photo Trading på Sim Lim-varuhuset. Jag köpte min 20D där förra året + lite annat och sparade ca. 40% jämfört med Sverige. Där finns en massa andra fotoaffärer i samma komplex, men Alans var den mest seriösa.
Minns att Sigmagluggarna var väldigt billiga.

Glöm inte att pruta! :)
 
Voxa skrev:
...Jag köpte en glugg till min Nikon D70 där. Den fanns inte i lager men man skaffade fram den på c:a 1 timme i alla fall. Köpte också en kompaktkamera och en Epson-scanner. Allt för c.a 65-70% av svenska priser. Minneskort däremot är just inte billigare än här hemma.

Lycka till!
/Göran
Jag strosade runt i den stan drygt en vecka i somras. En 350D var några få hundringar biligare. Slim Lim Square är turistfällornas turistfälla med ganska jobbiga säljare. Ganska få grejor var särskilt mycket billigare. Jag kollade särskilt efter objektiv, MP3-spelare, datortillbehör och laptopdatorer. Köper man grejor för massor av tusenlappar kan man tjäna en del dock.
Köpte en Sony PSP. På billigaste stället (Funan) gick den på 2000:- Jag har sett den för 2300:- här i Sverige.
 
Linmajon skrev:

Köpte en Sony PSP. På billigaste stället (Funan) gick den på 2000:- Jag har sett den för 2300:- här i Sverige.

Jag var där strax efter nyår, då hade jag köpt min D70 i Sverige för 12500:- ett halvår tidigare. Jag tycker mej se att de svenska priserna nu, ett år senare, har närmat sej Singapore-priserna för et år sedan, så det kan äga sin riktighet att det är mindre skillnad i dag.
Å andra sidan har alltid Singapore legat på c:a 70% av svenska priser. Jag har handlat där 1987 och 1990 också så den regeln tycks gälla. Det är min erfarenhet.
Kanske globaliseringen jämnar ut världspriserna dock, andra får bedöma det.

/Göran
 
Sim Lim är absolut INTE det billigaste stället att handla kamera utrustning på, där gäller det mer dator utrustning...

Du skall ta dig ner till City Hall MRT station och gå mot Grand plaza hotell, så hitar du en byggnad dessförinnan (har glömt vad det heter) som enbart ägnar sig åt kamera och klockor.... VÄLSORTERAT och bra priser !!!

Du kan om du har tålamod och ork även göra ett grymt bra köp om du går in Lycky Plaza som ligger mitt på orchard road. Gämför pris med affär till affär mao. pressa dem mot varandra (gjorde jag och fick bra pris), men akta dig de är bra på att luras.... se till så du får rätt garanti och att laddare och dyl. följer med, hör även om priser är före eller efter GST.

Lycka till....

PS Jag tjänade drygt 40% på mitt 17-40 4L objektiv DS
 
Allmänt gäller att inte handla i Sim Lim Tower!!!! Ett jobbigt ställe där du riskerar att bli lurad. Bättre är de riktiga fotobutikerna Cathay Photo, Alan Photo och MS Color som vet vad de säljer och inte försöker luras(för mycket).

Stället som nämns med mycket kamerabutiker är nog Peninzula, mitt emot Funman IT mall, där bland annat Cathay ligger.

Min erfaranhet är att priserna på objektiv och tillbehör är ca 30% lägre än i Sverige, men ibland ännu mer.

Lite mer info om att handla i Singapore finns i denna tråd.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=47512
 
Fick bara negativa erfarenheter av mina försök att handla i Singapore. De gav en fel prylar i rätt förpackning och tvärtom och sen sa de ett pris men ville debitera ett annat sen när allt var packat och klart. Fick bara ge upp och knata hem utan något. Gällde väl främst SimLim och ett par ställen på Orchard, men jag kan inte tänka mig att de är så mycket seriösare på andra ställen.

Nu är det ju förstås en fråga om vad man ska köpa också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.