Annons

Bra fisheye-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

jseffel

Aktiv medlem
Hej.

Jag har blivit med fisheye och söker nu lite bilder där ett fisheye-objektiv har använts. Finns det någon som är riktigt duktig på att använda fisheye så skicka gärna en länk till dennes hemsida / bilder.

Hej.

Jag har blivit med fisheye och söker nu lite bilder där ett fisheye-objektiv har använts. Finns det någon som är riktigt duktig på att använda fisheye så skicka gärna en länk till dennes hemsida / bilder.
Har ingen speciell länk men skriv fisheye i google och titta på bilderna så finns mycket att se, Länkar hittar Du då också.

Har ingen speciell länk men skriv fisheye i google och titta på bilderna så finns mycket att se, Länkar hittar Du då också.

Jo. Men nu letar jag efter något som är riktigt bra. Kanske ev. fanns någon fotograf som är känd på ett eller annat sätt som kör mycket fisheye. Jag har letat via google, fotosidan, flickr osv osv.

Jag använder själv ett Peleng 8mm. Har en del inlägg i min blogg om fisheye och med exempelbilder, panoramor mm tagna med det ...

http://pellepiano.blogspot.com/search?q=fisheye

Jag använder det mest för att göra fullskärms 360x180 panoramor som man kan rotera. Det konstigaste jag gjor är ett panorama på Big Ben i London, taget inifrån en telefonkiosk =)

http://www.pellepiano.com/qtvr/peleng/telefonkiosk_london.html

Det där var kul! =D

Fisheyetips

Som alltid beror det på vad man vill uppnå.

Man kan ta bilder där fisheyelinsen inte märks så mycket. Fisheye är raktecknande radiellt, d v s ett cykelhjul rakt från sidan ser inte ett dugg konstigt ut. Landskap med horisonten i mitten likaså, den blir ju rak.

Jag har en bild här på fotosidan där himlen täcker hela bilden utom längst ute i hörnen. Ett vindkraftverk har tornet till synes rakt eftersom det bildar en radie i bilden. 180 grader fisheye utan att det syns.

Runda former ser ofta OK ut. T ex ansikten ute i bildkanten kan se konstiga ut med raktecknande ultravidvinkel men fisheye kan klara det problemet.

Man kan ju göra tvärtom, verkligen framhäva den extrema distorsionen. Utom de länkar som finns ovan så finns ju Fotosidans sökfunktion, leta reda på din lins bland recensionerna och kliucka på "bilder".

Nog svårt att hitta fotografer inriktade på fisheye men kika på följande länk från Pixel-peeper. FInns bl.a bilder med Nikons 10,5 mm fisheye, Pentax 10-17 fisheye zoom m.fl. http://www.pixel-peeper.com/ plus många fler bilder med olika optik och tillverkare. Trevlig sida överlag

Fisheye till raktecknande, program finns

Jag köpte programmet Proxel för några år sen. (Googla så hittar du). Svenskt, jag tror att det är grabbar på KTH som tagit fram det.

Det var en hel del pyssel att få det att fungera i Macen men dom var hjälpsamma. Man skulle installera hjälpprogrammet Xnånting och sen ta referensbilder med raka linjer i bildkant (dörrpost).

Sen räknade programmet ut hur fisheyebilden skulle bli raktecknande. Det kunde bli riktigt bra ibland.

Jag har en fisheyezoom och fattade inte då att den inte rapporterar exakt brännvidd till kameran och vidare till programmet. Det skulle nog vara bäst att bara använda kortaste brännvidden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar