Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra filmredigeringsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

Joja

Aktiv medlem
Hej!
Jag börjar få en massa videosnutar från min Nikon D90 som behöver redigeras. Vad rekomenderas för program , finns trydligen massa olika gratis program, vad rekomenderas.
Har test Windows Movie maker, men har inte begrippit hur jag ska spara filmfilerna i ett vettigt format som går att lada upp på nätet.
 
Sitter själv i Lightworks. Gratis och kompetent, men som kräver en del av användaren, t.ex. att man ska ha tittat igenom de tutorials som finns på dess forum.
Stöder GPU vilket snabbar på en del.
 
Jag undrar om det finns något program som kan lägga ihop olika video och bildfiler till en fil i några få klick. Alltså att du väljer vilka filer och i vilken ordning och hur lång tid de ska spelas, och klickar på exportera så exporteras det hela med en enkel övergång. Finns det?
 
Jag har Pinnacle Studio 15 HD för att redigera o klippa ihop filmer o även lite foton. Den har det du önskar och mer endå:)
Kostar iof runt 5-600kr, men kolla dollarkursen o ta download vers från Pinnacle/Avid så kan du spara några kr. Jag frågade dem om dl vers innehöll svenska o det skulle den göra.
 
Adobe Premiere för klippning, Effects för att lägga till massor med effekter.
Tutorials hittar man på nätet, det är bara att googla.
 
Enkelt program

Jag kör allt mitt i Windows Live Movie Maker. Självklart är du begränsad, men för mig räcker det gott och väl. Lägg in de klipp, bilder och musikfiler du vill ha med och börja pussla. Det är lätt att klippa filerna, att tona in- och utgångar, addera text och att lägga på enklare effekter.

Vill du göra det riktigt enkelt för dig finns det till och med en Auto-knapp som gör en film åt dig. Senast körde jag den först för att få en startplatta och gick sedan igenom och ändrade en del effekter manuellt.

Här är två klipp där jag lagt ca 20 min på varje i redigeringstid. Inget märkvärdigt alls, men som sagt: 20 min. Max. Exportera gör du ju genom att klicka på Spara film till höger på Start-fliken.

http://www.youtube.com/watch?v=cYxVGZXF4HY (HD)
http://www.youtube.com/watch?v=AVMLGawtinw (Ej HD)
 
annat enkelt program? annat än Moviemaker

Moviemaker i Windows XP förstör ljudet på filmfiler från en Nikon kompakt som jag brukar filma lite med. ljudet får "robot"-effekt.

Tipps på annat enkelt och gratis program?
 
Sitter själv i Lightworks. Gratis och kompetent, men som kräver en del av användaren, t.ex. att man ska ha tittat igenom de tutorials som finns på dess forum.
Stöder GPU vilket snabbar på en del.

Jag har kollat på Lightworks en hel del och provat det, men jag får det inte att funka. när jag ska exportera till.mov så kommer ett felmeddelande upp, jag har kollat på nätet och gjort det mesta jag hittar där men inget hjälper. När jag exporterar okomprimerad avi eller komprimerad avi är ljud och bild osynkat, och en hel del svart utan varken ljud eller bild. Jag har installerat allt som skall till. Någon som vet vad felet kan vara?

Systeminfo:
Windows 7 64bit ultimate
6GB RAM
2,8 GHz dubbelkärnig AMD processor
 

Bilagor

  • skärmdump 1.jpg
    skärmdump 1.jpg
    51.6 KB · Visningar: 8,531
Senast ändrad:
Har precis börjat kika på Sony Vegas alla varianter och det är lite snurrigt. Om jag köper den enklaste versionen Sony Vegas Movie Studio 11 (Icke platinum) vad kommer jag då sakna för funktioner som finns i den mer än dubbelt så dyra platinum versionen?

Som nybörjare i ämnet är det inte helt enkelt att avgöra vilka funktioner man kommer behöva...
 
Moviemaker i Windows XP förstör ljudet på filmfiler från en Nikon kompakt som jag brukar filma lite med. ljudet får "robot"-effekt.

Tipps på annat enkelt och gratis program?

Exportera till samma kHz som du filmade i, dra upp kbps till max, exportera gärna videon till samma fps som du filmade i.

MovieMaker Live gör ett dåligt jobb när man rör sig från en inställning till en annan, men ganska okej om man exporterar i samma inställningar som man hade i originalet.

Sen så är NLE video redigerare som föreslagits mycket kraftfullare. Speciellt om man vill göra väldigt exakta klipp/övergångar och blanda material från olika video/ljud tracks på olika sätt.

Personligen valde jag adobe Premiere elements för att man får ha massvis med parallella tracks där, en del andra är låsta till några få tracks. Känns lite instängt att inte ha pro/cs funktionerna, men tja, plånboken fick bestämma.
 
Jag har kollat på Lightworks en hel del och provat det, men jag får det inte att funka. när jag ska exportera till.mov så kommer ett felmeddelande upp, jag har kollat på nätet och gjort det mesta jag hittar där men inget hjälper. När jag exporterar okomprimerad avi eller komprimerad avi är ljud och bild osynkat, och en hel del svart utan varken ljud eller bild. Jag har installerat allt som skall till. Någon som vet vad felet kan vara?

Systeminfo:
Windows 7 64bit ultimate
6GB RAM
2,8 GHz dubbelkärnig AMD processor

Problemet löste sig när jag uppdaterade till senaste versionen.
 
Jag har kollat på Lightworks en hel del och provat det, men jag får det inte att funka. när jag ska exportera till.mov så kommer ett felmeddelande upp, jag har kollat på nätet och gjort det mesta jag hittar där men inget hjälper. När jag exporterar okomprimerad avi eller komprimerad avi är ljud och bild osynkat, och en hel del svart utan varken ljud eller bild. Jag har installerat allt som skall till. Någon som vet vad felet kan vara?

Systeminfo:
Windows 7 64bit ultimate
6GB RAM
2,8 GHz dubbelkärnig AMD processor

Detta kan bero på att du saknar Codec-paket på din dator. Pröva att installera Apple QuickTime-player så borde du få codecs på köpet.

Hade samma problem i Premiere och Vegas; de kunde inte öppna MOV-filer. Premiere gav ingen orsak varför, men Sony Vegas begärde att man installerade QuickTime. Jag gjorde det och, som sagt, nu kan jag jobba med MOV i samtliga redigerare och även spara MOV.

Sen kunde det vara dags att tänka på quadcore (minst) när man börjar editera film ifall du nu inte råkar ha ett videoediteringsprogram som stöder GPU-accelaration
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.