Hej!
När jag började med digitalt använde jag också Picasa en gång i tiden.
I grund och botten handlar det om 4 saker i din fråga:
1) Hur mycket tid anser du det vara värt att lägga ned på varje bild?
2) Och det som hänger samman: hur komplicerat skall programmet vara, hur hög är inlärningskurvan?
3) Vilka format tar programmet, tar det RAW?
4) Slutligen: Vill du betala för det? Och i så fall: 200kr/år eller 1200? som exempel.
Bland gratisprogram som tar vanliga format, som .jpeg, finns det mängder av bildbehandlingsprogram med basfunktioner. En del mer av lekkaraktär med glassiga standardfilter, en del lite mer seriösa.
De lite mer seriösa är i grund och botten väldigt lika, och långt ifrån alla finns på svenska. De har de justeringar som kan behövas med ljus, skärpa, vitbalans, m.m. och några filter. Som ofta är det ju så, att en bild som är bra från början behöver man inte göra speciellt mycket med.
Sök efter gratis bildbehandlingsprogram och pröva dig fram. De finns på t.ex. CNET eller Softpedia. Där finns också betalprogram du kan ladda ned och testa en kort tid.
Det gratisprogram jag använde i går t.ex. (finns i betalversion också) heter Polarr, och finns till alla plattformar, i och med det är ett gratis tillägg till webbläsaren Chrome. Och nu sitter jag med en Chromebook och skriver. Det finns gratis i Android också.
Sen behöver inte betalprogram vara dyra. Adobe har t.ex. Photoshop Elements, det kostar väl en 700kr sådär, och kan användas i flera år utan betalda uppgraderingar. Det är ett program med bra kvalite.
Bara DU vet vad DU trivs med. Så testa.
Och som en skrev: Gratis och bra är en svår kombination. Men det KAN gå. Men inte alltid till alla. Och brushantering är väl det som gratisprogrammen brister en del på , tycker åtminstone jag. Men tar du bara iso100 bilder, är det inget problem. En bra bild från början är, som sagt, en bra bild.