Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra allround glugg

Produkter
(logga in för att koppla)

Wiking

Aktiv medlem
Hej Har nyligen köpt en Canon digital system kamera (350D) med en kit glugg(18-55mm). Jag undrar lite vad dom olika betäckningarna står för på objektiven (usm,L,III,Osv.osv.)Skulle vilja ha tips på ett bra allround objektiv gärna ett zoom. Fotar mycket sport och landskapsbilder. Och även en del poträtt.

Tack på förhand.
Micke.

USM står för ultra sonic motor, vilket är en ultrasnabb och nästan ljudlös autofokusmotor.

L står för Lyxmodell. III betyder att det är den tredje versionen av produkten.

Bra allroundobjektiv, sigma 18-50/2.8 EX DC.

sagan skrev:
USM står för ultra sonic motor, vilket är en ultrasnabb och nästan ljudlös autofokusmotor.

L står för Lyxmodell. III betyder att det är den tredje versionen av produkten.

Bra allroundobjektiv, sigma 18-50/2.8 EX DC.
Då kanske det skulle passa att förklara vad EX och DC står för också? ;)

Nerevarine skrev:
Då kanske det skulle passa att förklara vad EX och DC står för också? ;)

Både EX och DC är "sigmauttryck". EX heter deras proffserie, DC betyder att gluggen är anpassad till digitalkameror med sensor i aps storlek.

ps. Har förövrigt det objektivet -är mycket nöjd!

/Erik.

Wiking skrev:
Hej Har nyligen köpt en Canon digital system kamera (350D) med en kit glugg(18-55mm). Jag undrar lite vad dom olika betäckningarna står för på objektiven (usm,L,III,Osv.osv.)Skulle vilja ha tips på ett bra allround objektiv gärna ett zoom. Fotar mycket sport och landskapsbilder. Och även en del poträtt.

Tack på förhand.
Micke.

Under artiklar finner du en ordlista. Där kan du läsa dig till en del begrepp som förekommer i fotovärlden. Kan inte låta bli att tipsa dig om att titta på en Canon EF 50 f/1.8 II eller I, mkt fin men helt klart beroendeframkallande. Men den är inte riktigt en allroundglugg då den är av modellen fast. Men för porträtt lämpar den sig riktigt bra.

Erik Bergqvist skrev:
Då kanske DC är en förkortning på DigitalCamera, men vad vet jag;)

/Erik.
D står helt klart för Digital, men jag tror C står för att det är anpassat för sensorer i aps-C storlek.

Digitalkameror finns som bekant även i större storlek.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar