All heder till dig Göran dock eftersom jag drev företag i Italien och Grekland innan jag flyttade till Sverige ha jag lite problem med lokalpatriotism. Därför lite motargument och insyn mitt tänkande som företagare. (Jag driver AB i Sundsvall - säkert några år till)
1.) den lilla snygga online designer du efterlyser kräver större resurser än de flesta lokala företag är beredd att satsa. Eftersom även mina resurser är begränsade kommer jag anlita rysska programmerare som jobbar väldig noggrann för 8-10 € i timmen. jag räkna med att de ta mellan 400 och 600 timmar att programmera den sü att den är bra och enkelt att använda.
Redan idag vet jag att 2 Svenska tryckerier är intresserade i att använda programmet så det kommer att gynna dom. De gynnar naturligtvis även mig och troligtvis programmeraren eftersom de inte är ovanligt att han tjäner lite per såld bok.
Om Tyska tryckeriet ger klartecken att dom vill vara med i båten så kan de här bli riktik bra. Då spelar pengar mindre roll. Marknaden är så stor att de räknar sig att satsa.
Enligt min uppfattning blir kunderna som stirra sig blind på lokala marknaden inte sällan lurad pa de vis att samma produkt kostar 20 - 30 % mer här än i länderna där marknaden är större. I dagsläge kostar t. ex. en 28 x 28 fotobok med 70 sidor framkallad på äkta fotopapper 1200 SEK.
Såld under Svenskt namn producerad i Tyskland.
Om 2-3 månader blir det lite annorlunda - priset gå ner till 800 SEK. Böckerna är producerad på en maskin som kostar 3 millioner Euro. Med investeringar i detta storlek gäller bara volym och jag kommer att bidra med en liten andel för att kunna erbjuder dom priserna. Och jag bidra med beställningar från en sida som är rankad på första plats hos Google när du söker ”fotobok” som är i gång sen 6 år, fich massvis med uppmärksamhet när Aftonbladet, Kamera och Bild och även sverker i Plus tyckte att böckerna var bra.
Jag vet vad jag pratar om... driver även fotokalender.se och . com.
.se i Sverige kopplad till ett uderbar litet lokal tryckeri där jag säljer bra kvalite till ett pris som är så att de kan betala sina kostnader och ha en liten vinst. Rent affärstmässig likanar det ett hobbyverksamhet
.com generarar en jättebra avkastning över den få jag beställningar från tyska kunder och den trycks i Tyskland. Med den tjänar jag pengar som jag sen kan spendera i Sverige.
Min slutsats är alltså att de hela är ganska komplex...
//Volker