ANNONS
Annons

Bra affär: Nikon D5000 med tilbehör 9500kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

Yohaan_

Medlem
Hej.
Jag vill ha en bra första systemkamera. Jag kommer ta naturbilder och allmänt bilder utomhus.
Budget: 3000-9500kr

Jag har funnit det här kittet:

Kamerahus: Nikon D5000
Omjektiv: 18-105VR Nikkor objektiv
Väska: Nikon SLR-väska
Blixt: Nikon SB-400
Filter: UV-Filter
Minne: 2st 2gb Sandisk Ultra Minneskort
Totalt: 9500kr

1.Är 9500kr ett bra pris för det jag får?

2.Kommer det att klara av att ta bra utomhus/natur bilder som jag kommer fokusera på till en början?

3.Finns det några andra billigare kameror som kan ge samma resultat om så vilka?
 
Låter dyrt som begagnatpris. En ny D5000 med 18-105 kostar ca 8500kr. Blixten ser man beg för ca 750kr. Minnen är småpengar i sammanhanget.

Eller är det nypris du pratar om?

/K
 
Naturbilder utomhus är hyggligt enkelt för dagens kameror. Alla klarar detta på ett utmärkt sätt. Det finns enklare, smidigare och billigare som gör jobbet. Vilken kamera har du nu?

Hej.
Jag vill ha en bra första systemkamera. Jag kommer ta naturbilder och allmänt bilder utomhus.
Budget: 3000-9500kr

Jag har funnit det här kittet:

Kamerahus: Nikon D5000
Omjektiv: 18-105VR Nikkor objektiv
Väska: Nikon SLR-väska
Blixt: Nikon SB-400
Filter: UV-Filter
Minne: 2st 2gb Sandisk Ultra Minneskort
Totalt: 9500kr

1.Är 9500kr ett bra pris för det jag får?

2.Kommer det att klara av att ta bra utomhus/natur bilder som jag kommer fokusera på till en början?

3.Finns det några andra billigare kameror som kan ge samma resultat om så vilka?
 
Hmm .. tkr de lät som en ganska dålig affär om jag ska vara ärlig. Kanske ska du försöka pruta ner den till runt 8000-8500 OM de är just den kameran du vill ha och om den är i bra skick.

Tkr du kanske borde satsa på en d90 direkt.. men de måste du bestämma själv:)
 
Hmm .. tkr de lät som en ganska dålig affär om jag ska vara ärlig. Kanske ska du försöka pruta ner den till runt 8000-8500 OM de är just den kameran du vill ha och om den är i bra skick.

Tkr du kanske borde satsa på en d90 direkt.. men de måste du bestämma själv:)

Det är köp av ny kamera i fotobutik.

Vilka är de största fördelarna med att skaffa en D90 direkt?
 
Senast ändrad:
Jaha, hmm ja alltså jag hade en canon 450 i några månader sen insåg jag att den inte gav mig de jag behövde så då uppgraderade jag till en 50d. Du får en kamera att växa med. de är nog största fördelen :)
 
Jaha, hmm ja alltså jag hade en canon 450 i några månader sen insåg jag att den inte gav mig de jag behövde så då uppgraderade jag till en 50d. Du får en kamera att växa med. de är nog största fördelen :)

Går det inte att växa med en D5000? Samt hur långt klarasig d5000 tills det är dags att uppgradera?
 
D90 har inbyggd autofokusmotor, det har inte D5000. Det här innebär att objektiven du använder måste ha inbyggd autofokusmotor, de flesta nytillverkade objektiv som kan komma på fråga till en D5000 har det iofs, men det begränsar lite möjligheterna att köpa billiga begagnade objektiv.
 
Går det inte att växa med en D5000? Samt hur långt klarasig d5000 tills det är dags att uppgradera?

Man får inte glömma att de är fotografen som gör bilderna inte kameran. MEN som tidigare sa så har du mer möjligheter med d90 att utvecklas. men om du inte tar den så får du ändå en bra kamera men de beror på hur seriös du ska vara i ditt fotande:)
 
Det är lugnt, den klarar sej mycket länge. Den stora skillnaden mot en D90 är att D5000 inte har inbyggd af-motor i huset samt något mindre display. Å andra sidan har inte D90 vinklingsbar display.

/K
 
Tack för alla svar hittills!

Det blir nog en D5000. Eftersom den verkar vara en bra instegskamera som går att utvecklas i. Samtidigt som den sitter bra i handen och ger intressanta möjligheter med den vinklingsbara skärmen.

Då återstår bara frågan är priset rimligt för kittet jag visade överst samt finns det några andra tillbehör som jag bör komplettera samtidigt ex: försäkring eller större minne?
 
Kommer du att fota jpg eller raw?

Jag kör med ett 4 gig, funkar bra om jag kör jpg. Men till raw så blir de ca 300 bilder om jag kommer ihåg rätt. (på min d80)
Priset vet ja inte om de är bra eller inte, går säkert att få tag i billigare, men jag tycker service också är viktigt!
Jag skulle nog hellre köra på 1st 4 gig istället.
(kan ju vara bra att ha 2st 2 gig för att ha i reserv om en rasar, de håller jag ju med om, speciellt om man reser)

Alltid svårt att veta hur seriös du kommer att bli med ditt fotande. Men jag tror D5000 är en bra startkamera. Sen kommer du ju att märka vilka typer av bilder du helst tar (macro, porträtt eller vad som helst), när du tar dom (mörker i ljus)

Då märker du ju om du kanske vill ha en annan blixt, eller stativ... objektiv med vr osv.
Själv så upptäckte jag efter ca ett år med d80 att porträtt är de jag tycker är roligast, då blev de ju ett porträtt objektiv man köpte...

Du kommer att få se stor skillnad mot dina tidigare kompakter, om än lite knepigare men roligare att försöka få till de bra =)
Väx med kameran, och se hur kul du tycker det är.

Lycka till!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.