Annons

Bröllopsfotografering, tips??

Produkter
(logga in för att koppla)

TrulyDeeply

Medlem
Jag älskar att fotografera, har en egen kamera och letar efter lite småjobb för att bygga upp erfarenheten. Jag är så att säga nybörjare, men har läst en kurs i foto på mitt gymnasium där jag fick toppbetyg.

Ska fotografera under ett bröllop nu i veckan, vill ha lite tips och trix inför detta och även tips av andra fotojobb.
vill veta vad rimliga priser är, hur ska man ge kunden bilderna efteråt osv.

tack på förhand!
mvh / Sarah
 
Gå på känslan och ta bara bra bilder helt enkelt!
Ang priser... jag antar att du inte har eget företag och därför gör jobbet svart? Ta dina utgifter i och med fotograferingen, tex ev film, framkallning, resa etc och dubbla.. eller ta helt enkelt betalt för vad du tycker att det är värt, alt, låt brudparet betala efteråt vad de tycker att det var värt.
 
glömde....
När du sedan startar eget och börjar köra vitt så är priserna helt andra med tanke på all skatt, moms och annat skit som skall betalas. Snoka runt bland andra fotografer, kolla blf´s prislistor, värdera din egen tid, vad du behöver ha ut efter skatt och avdrag för att överleva etc.. och kom sedan fram till priser som passar dig. Det är jättesvårt det där med priser.

Kul att du vill skaffa mer erfarenhet, tänk dock på att ju fler jobb du gör svart, destor fler jobb försvinner från yrkesarbetande fotografer som faktiskt försöker överleva på detta yrket. Genom att jobba svart så pressar man ner priser till den nivå som är helt omöjlig att följa för en fotograf som gör jobbet vitt. Försök därför att skaffa f-skattesedel så fort som möjligt. Men jag förstår dilemmat med att inte vara "fotograf" och vilja bygga på sin portfolio och därmed gör jobb gratis/billigt, jag har själv gjort det en kort tid. Ett annat tips är att kontakta en fotograf på din ort och kolla om du kan få hänga med som assistent och då lära dig hur yrket fungerar och allt som hör till. (har gjort det med!) :eek:)