Annons

Bröllopsfotografering, tips??

Produkter
(logga in för att koppla)

TrulyDeeply

Medlem
Jag älskar att fotografera, har en egen kamera och letar efter lite småjobb för att bygga upp erfarenheten. Jag är så att säga nybörjare, men har läst en kurs i foto på mitt gymnasium där jag fick toppbetyg.

Ska fotografera under ett bröllop nu i veckan, vill ha lite tips och trix inför detta och även tips av andra fotojobb.
vill veta vad rimliga priser är, hur ska man ge kunden bilderna efteråt osv.

tack på förhand!
mvh / Sarah
 
Gå på känslan och ta bara bra bilder helt enkelt!
Ang priser... jag antar att du inte har eget företag och därför gör jobbet svart? Ta dina utgifter i och med fotograferingen, tex ev film, framkallning, resa etc och dubbla.. eller ta helt enkelt betalt för vad du tycker att det är värt, alt, låt brudparet betala efteråt vad de tycker att det var värt.
 
glömde....
När du sedan startar eget och börjar köra vitt så är priserna helt andra med tanke på all skatt, moms och annat skit som skall betalas. Snoka runt bland andra fotografer, kolla blf´s prislistor, värdera din egen tid, vad du behöver ha ut efter skatt och avdrag för att överleva etc.. och kom sedan fram till priser som passar dig. Det är jättesvårt det där med priser.

Kul att du vill skaffa mer erfarenhet, tänk dock på att ju fler jobb du gör svart, destor fler jobb försvinner från yrkesarbetande fotografer som faktiskt försöker överleva på detta yrket. Genom att jobba svart så pressar man ner priser till den nivå som är helt omöjlig att följa för en fotograf som gör jobbet vitt. Försök därför att skaffa f-skattesedel så fort som möjligt. Men jag förstår dilemmat med att inte vara "fotograf" och vilja bygga på sin portfolio och därmed gör jobb gratis/billigt, jag har själv gjort det en kort tid. Ett annat tips är att kontakta en fotograf på din ort och kolla om du kan få hänga med som assistent och då lära dig hur yrket fungerar och allt som hör till. (har gjort det med!) :eek:)
Lycka till!
 
fina skrev:
Gå på känslan och ta bara bra bilder helt enkelt!
Ang priser... jag antar att du inte har eget företag och därför gör jobbet svart? Ta dina utgifter i och med fotograferingen, tex ev film, framkallning, resa etc och dubbla.. eller ta helt enkelt betalt för vad du tycker att det är värt, alt, låt brudparet betala efteråt vad de tycker att det var värt.

Du har lyckats få in två grova felaktigheter och ett antagande om att frågeställaren är en skurk i ditt svar. Att låta andra betala efter vad de tycker det är värt är bland det dummaste man kan göra. Hur vet du vad någon annan tycker att du är värd?
Att inte ha eget företag är inte samma sak som att göra jobbet svart. Hobbyverksamhet är också skattebelagt och som ansvarstagande medborgare gör du naturligtvis rätt för dig. Annars kommer man nämligen att förbanna sig själv den dag man startar eget bolag och plötsligt inte har några kunder eftersom man upptäcker att alla vänder sig till fotografer som gör jobbet för halva priset och inte betalar sina skatter. Samtidigt förbannar man dom ännu mer för att de inte bidrar till att dina barn har skolgång och annat skit. Man må tycka vad man vill om skatter men de går till bra saker och är därmed inte skit. Skittråkigt kan det däremot vara att betala skatt men det är en annan sak. Priset sätter man inte efter om man betalar skatt eller inte utan efter vad man har för omkostnader och vad man vill ha kvar att leva på. Skatt är en omkostnad som alla andra och ska ingå i kalkylen.
 
Arga miner...
Jag "antog" inte alls att hon är en skurk, jag antog bara att hon gör ett par jobb "svart" för att jobba ihop bilder till en portfolio och då finns det faktiskt rum för att göra jobb för en symbolisk summa eller gratis som tack för hjälpen; Time for prints. Sedan att hobbyverksamhet skall beskattas; ja när man kommer över en viss summa så skall den det, även om den summan är relativt låg, men mig veterligen så känner jag ingen som utövar hobbyverksam och skattar för det. Just hobbyverksamhet finns det mycket okunskap om.

Det jag ville lyfta fram ang att jobba svart är att det finns otroligt många fotografer och även andra yrkesgrupper som gör en hel del jobb svart och därav drar ner priserna till svältfaktor. Jag syftade inte på just denna person som precis gått ut skolan och funderar på att jobba som fotograf. Vidare menar jag inte att skatter är skit, men jag håller med om att det var klumpigt uttryckt. Jag hade lite brått och det blev just det ordvalet.
Jag anser att skatter och alla de avgifter som tillkommer är bra och behövliga, däremot kan det kännas lite försmädligt när man ser över hälften av pengarna "försvinna" från kontot. Men nej, skatter är inte skit.
Och den sista biten i förra inlägget angående att sätta priser efter omkostnader; Det var det jag syftade på när jag skrev att man får sätta priser beroende åp om man betalar skatt eller ej. Men som sagt, visst, alla borde betala skatt, men tyvärr ser den krassa verkligheten ut som den gör och det finns alldeles för många svartjobbare. Jag vill ursäkta mitt förra inlägg för eventuella misstolkningar och om någon kände sig kränkt eller påhoppad. Det var absolut inte min mening.

Hälsningar en god och skattebetalande fotograf!
 
Så bra, då är vi överens helt och hållet. Att utöva en hobby utan att betala skatt behöver inte vara samma sak som att göra det svart. Att jobba svart är att göra något skattemässigt olagligt. Att anta att någon gör det svart blir alltså...
Eftersom ungdom som just gått ut skolan ofta tycker det är ok att jobba svart är det på sin plats att påpeka att det inte är ok av många olika anledningar. Då är det bra att hålla isär begreppen.
Och eftersom det blev off topic nu så önskar jag Sarah lycka till med karriären. Länken du redan fått ovan är bra läsning. Tänk också på att människor som utstrålar kärlek ofta står nära varandra och inte på någon meters avstånd från varandra och håller handen. Kläm ihop dom alltså! Var kreativ!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.