Annons

Bröllopsfotografering från brudens perspektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

MrsSmith

Medlem
Hej alla bröllopsfotografer och andra intresserade!

I ärlighetens namn ska jag säga att jag har halkat in på Fotosidan av två anledningar, dels är jag (till övervägande del) missnöjd med våra bröllopsbilder, dels försöker jag nu redigera dem så gott det går och behöver redigerinstips.

Vi gifte oss för ganska precis två år sedan och nu har jag äntligen tagit tag i att sortera och redigera bilderna för att sätta in dem i album. Hittills har det nämligen känts lite trist eftersom de där nyckelbilderna saknas eller är tagna på ett sådant sätt (tiltade) att de inte kan användas i ett fotoalbum eller är underexponerade.

Det som stör mig mest är att vi inte har en enda bra bild när vi går ut och in i kyrkan. Som ett exempel kan nämnas att fotografen verkar ha ansett att det var tillfälle att tilta kameran och samtidigt alltså klippa min klänning och min mans fötter, men ha med en nödutgångsskylt ovanför våra huvuden.

De flesta ingångsbilder är dessutom mycket underexponerade och/eller suddiga och vissa som kunde bli bra är tagna i grodperspektiv. När vi går ut ur kyrkan finns vissa ok bilder men även dessa är tiltade. Vi har inte en enda hel bild på oss rakt framifrån - utan de är som sagt tiltade eller tagna från sidan. Detta väljer han alltså att göra under två av det mest klassiska bröllopsögonblicken - när man går in och ut i kyrkan.

Nästan skrattretande är att en av gästerna har tagit en bild med sin iPhone som nästan är bättre än alla fotografens in- och utgångsbilder. Man ser ju i alla fall min klänning och min mans fötter.

Det här och mycket mer finns att klaga på - tyvärr.

Till saken hör att jag gjorde mina efterforskningar noggrant. Han hade fotat bröllop i några år - hade en hemsida med fina bilder och hade gott rykte på ett bröllopsforum. Fotografen kostade 10 000 kronor för 8 timmar - kanske får man vad man betalar för... Kanske var det för billigt? Med tanke på vad vårt bröllop kostade i övrigt kanske jag borde ha betalat 25 000 eller mer för fotografen... jag vet inte.

Jag ville träffa fotografen en månad innan bröllopet för att stämma av, men han ville ses samma vecka som bröllopet - veckan man är som mest stressad. Vi bestämde en tid och mitt i allt stök så missade jag tiden - mitt fel, ja - men vem sjutton stämmer tid med ett brudpar sista veckan? Är arg på mig själv för att jag inte stod på mig.

Mina tips är i alla fall:

Träffa dina kunder i god tid innan bröllopet (sista veckan är inte ok). Ta gärna någon bild eller två av dem som prov. Ha med dig en massa bilder att visa hur du arbetar för brudparet - både de mer artistiska men även klassiska bilder så att brudparet vet vad de har att förvänta sig.

Gör noggranna efterforskningar om ljusförhållandena i kyrkan (gärna samma tid som vigseln ska vara) så att du verkligen har en kamera som håller måttet.

Vid de klassiska ögonblicken (in-utgång, ringväxling och kyssen i kyrkan) är det bättre att ta klassiska bilder än att försöka vara artistisk. Blivande brudar lägger ner stor omsorg och möda att hitta klänningen med stort K och ingen av dem vill enbart ha bilder av en kapad klänning eller ett halvt brudgumsben/huvud.

Jag lägger upp två bilder (en red och en ored av samma bild) så att ni får se vad jag pratar om.

Nu blev det här långt och vissa kanske uppfattar det väl klagigt men jag tänker att det kanske ändå kan vara till någon nytta.

/A
 

Bilagor

  • 1720_MG_4957 red färg.jpg
    1720_MG_4957 red färg.jpg
    21.7 KB · Visningar: 4,908
  • 1720_MG_4957.jpg
    1720_MG_4957.jpg
    17.2 KB · Visningar: 4,553
Varför har du en underexponerad bild i din ägo är min fråga? En fotograf för 10,000 kr och som släpper iväg en sådan bild till brudparet känns för mig märkligt.
 
Nu blev det här långt och vissa kanske uppfattar det väl klagigt men jag tänker att det kanske ändå kan vara till någon nytta.

Det är intressant att läsa om dina (dyrköpta) erfarenheter.

Du ger många bra tips till oerfarna fotografer. Bröllopsfotografering är inte lätt. Att bara komma till vigseln och ta bilderna där och då är bara en liten del av hela jobbet.

Mötet med brudparet, förhandsbesök på vigselplatsen och en uttänkt fotograferingsplan av fotografen är helt avgörande för att få ett bra resultat.

Jag tror att ditt inlägg kan fungera som en väckarklocka för alla som tänkt sig fota bröllop. Man får ett stort förtroende och ett tungt ansvar när man tar på sig ett sådant uppdrag.
 
Jag har alla bilder i min ägo. I priset ingick 80 lätt redigerade bilder samt alla oredigerade bilder. Vi fick således välja ut 80 bilder som vi ville att han skulle redigera lätt. Skillnaden mellan ored och red är minimal - ja obefintlig.

Om han hade valt ut bilder åt oss (som jag vet vissa fotografer gör) så hade vi inte fått en enda in-utgångsbild kan jag säga - för alla är i bedrövligt skick.

Det är jag som redigerat den upplagda bilden.

OBS, att jag inte har inte respekterat den ideella rätten av anledningen att fotografen nog inte skulle tycka det var så roligt att jag publicerade hans namn i samband med det här bilden.

I övrigt undrar jag om ni har någon ytterligare åsikt avseende det jag skrivit. Allt är av intresse. För jag försöker förstå hur sjutton det kunde gå så fel. Bröllopsdagen är en av livets allra viktigaste händelser och då får inte en sådan här sak fela.
 
Det är därför som jag inte tar på mig bröllopsjobb, inte på grund av att jag säkert inte skulle klara av det utan för att jag tycker det är ointressant.

Men stämmer det du skriver så borde det vara en fotograf som har intresset och den kunskap som behövs och är de flesta av bilderna på in och utmarschen sådana så ser det bedrövligt ut. Men bra skrivit av dig och kan säkert få någon att tänka till en gång till vid bokning av sin fotograf.

//R
 
Vet inte riktigt vad man ska svara utifrån den där bilden bara. Håller med dig i din kritik och enda anledningen till att en sån där bild borde kunna uppstå är om man råkat komma åt avtryckaren på backupkameran av misstag. Då du skriver att alla bilderna där är dåliga är det ju tyvärr inte troligt. Tiltningen och kompositionen är ytterst märklig, gillar sällan tiltning, men här har han ju klipp er nedtill och istället tagit med nödutgångsskylten. Är man etablerad fotograf borde man veta att man måste överexponera vid sånt motljus för att få en bra bild. Fick ni raw-filer eller jpg? Blev ni nöjda med de andra bilderna utifrån era förväntningar?
 
Pro bono

Jag håller med tidigare inlägg att de bilderna borde INTE kosta 10 TSEK.

Varför det gick fel har du nog själv svarat på, ni hann helt enkelt inte prata er samman om vad ni förväntade er. Att bedömma fotografen utifrån en enstaka bild vill jag inte göra.

Jag förstår din ilska/besvikelse och här kommer min uppmaning till andra fotografer här på sidan, hjälp oss att rädda bilderna. Jag ställer upp helt kostnadsfritt att försöka rädda 10 st av dina bilder, vilka mer hänger på?
 
Jag håller med tidigare inlägg att de bilderna borde INTE kosta 10 TSEK.

Varför det gick fel har du nog själv svarat på, ni hann helt enkelt inte prata er samman om vad ni förväntade er. Att bedömma fotografen utifrån en enstaka bild vill jag inte göra.

Jag förstår din ilska/besvikelse och här kommer min uppmaning till andra fotografer här på sidan, hjälp oss att rädda bilderna. Jag ställer upp helt kostnadsfritt att försöka rädda 10 st av dina bilder, vilka mer hänger på?

Bra ide. Jag kan ställa upp och försöka iaf hjälpa till.
 
Skulle jag redigerat bilden du lagt upp skulle jag även räta upp den så det blir halvkropp på er och då även få bort nödutgångsskylten.
 
Jag håller med - jag borde ha träffat fotografen. Men jag måste också säga att vi talades vid i telefon efter att vi missat träffen och vi (mest jag) berättade vad vi ville ha och vad vi hade tänkt oss. Under alla omständigheter måste en fotograf ändå förstå vad för typ av bilder som anses vara standard vid en vigsel. Leka kan man göra vid porträttfotograferingen - för de bilderna är ju på sätt och vis lekbilder.

Jag kan lägga upp en eller ett par bilder som jag är nöjd med så får ni se. Den är oredigerad. Vi har fått bilderna i jpeg.


Om ni skulle vilja hjälpa mig att redigera bilderna vid in- och utgång så skulle jag bli er evigt tacksam. Det är verkligen jättesnällt av er. Jag kan räkna hur många bilder det är, tror inte att vi kommer upp i 20 st faktiskt. Ska jag mejla bilderna eller hur vill ni göra?

Av filerna kan man utläsa att han använt två kameror. En är mer flitigt använd så det borde ju rimligtvis vara huvudkameran. Det tråkiga när man beskär bilden vid ingången är att det då inte finns en enda bild av min klänning som är hel. Nu låter jag väldigt ytlig - jag menar egentligen är ju inte klänningen det viktigaste. Men med tanke på hur fantastiskt allt kändes den dagen så är det så tråkigt att bilderna inte återspeglar det.
 
Jag håller med - jag borde ha träffat fotografen. Men jag måste också säga att vi talades vid i telefon efter att vi missat träffen och vi (mest jag) berättade vad vi ville ha och vad vi hade tänkt oss. Under alla omständigheter måste en fotograf ändå förstå vad för typ av bilder som anses vara standard vid en vigsel. Leka kan man göra vid porträttfotograferingen - för de bilderna är ju på sätt och vis lekbilder.

Jag kan lägga upp en eller ett par bilder som jag är nöjd med så får ni se. Den är oredigerad. Vi har fått bilderna i jpeg.


Om ni skulle vilja hjälpa mig att redigera bilderna vid in- och utgång så skulle jag bli er evigt tacksam. Det är verkligen jättesnällt av er. Jag kan räkna hur många bilder det är, tror inte att vi kommer upp i 20 st faktiskt. Ska jag mejla bilderna eller hur vill ni göra?

Av filerna kan man utläsa att han använt två kameror. En är mer flitigt använd så det borde ju rimligtvis vara huvudkameran. Det tråkiga när man beskär bilden vid ingången är att det då inte finns en enda bild av min klänning som är hel. Nu låter jag väldigt ytlig - jag menar egentligen är ju inte klänningen det viktigaste. Men med tanke på hur fantastiskt allt kändes den dagen så är det så tråkigt att bilderna inte återspeglar det.

om du vill kan jag titta på alla bilderna men det är nog bäst om någon/några till gör det.
kommer dock inte ha tid förens nästa vecka men du kan om du vill sprenda filerna till mig på [email protected]
 
Länk till fotografens hemsida hade varit trevligt. Eller namnge fotografen. Du har ändå lagt ut en bild tagen av fotografen så en byline hade inte varit fel.



/Stefan R. Nilsson
 
Förstår absolut att du vill ha en bild där hela klänningen är med. Känns bara lite konstigt att den blir kapad precis ovanför hans fötter samt att tiltningen fungerar dåligt på den bilden som nämnt. Man kan ju beskära bort bara skylten också. Skulle göra bilden lite mer balanserad också tror jag. Raw-filer hade varit en fördel när de blev så underexponerade.
 
Jag hjälper också gärna till. Min adress är: [email protected]

Bedrövligt att ni råkat ut för detta. Det är därför jag alltid insisterar på minst en träff och rekning med provfotografering med paret jag ska fota.
 
Glömde lägga in bilderna - de är alltså oredigerade.

Den i grönskan gillar jag och det är egentligen den enda serien som är bra. Det finns alltså flera bra bilder att hämta där.

Den mer klassiska bilden när vi står uppställda mot varandra är ju något tråkig och kom till precis i slutet av fotograferingen och på mitt initiativ för att mormor skulle få en "vanlig" bild. Det konstiga är att mitt släp inte är med men att det finns en massa luft på min mans sida. Även i den här serien finns flera bilder som är bra. Men som sagt lite tråkiga.

Tur är i alla fall att jag kom på att de här sista bilderna behövde tas för annars hade det inte funnits en enda tydlig bild då vi står/går mot kameran. Vi har nämligen en serie med mer "spontana" stå/gå bilder bilder men de är alla överexponerade tyvärr och egentligen inte så mycket att ha. Lägger in en av dem också.
 

Bilagor

  • 1372_MG_4605.jpg
    1372_MG_4605.jpg
    15.5 KB · Visningar: 1,573
  • 1471_MG_4704.jpg
    1471_MG_4704.jpg
    16.4 KB · Visningar: 1,582
  • 950_MG_4245.jpg
    950_MG_4245.jpg
    25.5 KB · Visningar: 1,579
Jag har valt att inte respektera den ideella rätten (dvs namnge upphovsmannen) i det här fallet eftersom jag tycker att det skadar honom mer än gör nytta.

Jag har också diskuterat saken med honom när vi fick bilderna (inte om prisavdrag utan mer för att berätta att vi inte var nöjda) men det blev inte så bra. Han tyckte att han gjort ett bra jobb så då fanns det ju liksom ingenting mer att diskutera. Jag kände mig dum som kritiserade någons andliga skapande som ju fotografering är - ja ni fattar. Mesigt men sant. Gömde undan cd-skivorna då men plockade fram dem nu och försöker lära mig Ps.
 
Jag har valt att inte respektera den ideella rätten (dvs namnge upphovsmannen) i det här fallet eftersom jag tycker att det skadar honom mer än gör nytta.

Jag har också diskuterat saken med honom när vi fick bilderna (inte om prisavdrag utan mer för att berätta att vi inte var nöjda) men det blev inte så bra. Han tyckte att han gjort ett bra jobb så då fanns det ju liksom ingenting mer att diskutera. Jag kände mig dum som kritiserade någons andliga skapande som ju fotografering är - ja ni fattar. Mesigt men sant. Gömde undan cd-skivorna då men plockade fram dem nu och försöker lära mig Ps.

Väldigt tråkigt för er, verkligen. Fint av dig att ta dig tid att skriva ner dina tankar i syfte att hjälpa andra. Det är bra.

Jag undrar dock om du har rätt att dels redigera bilderna och publicera dem så här?

/Jonas
 
Ja, jag har rätt att lägga upp bilderna. Lite förenklat kan man säga följande: För upphovsrätten gäller ju som bekant specialitetsprincipen (är jurist och sysslar bla m upphovsrätt) vilket betyder att man endast får använda någon annans verk i enlighet med det avtal som träffats. Har inget avtal upprättats innebär det tex alltid att upphovsrätten inte har överlåtits i och med köp. I vårt avtal står att det att rätten till bilderna övergår på mig efter att jag betalat. Om redigering står ingenting - men det behöver det heller inte göra. Om man inte ändrar ett verk på ett sätt som kränker upphovsmannens ideella rätt så har man heller inte begått ett intrång.

Egentligen så bör jag ju respektera den ideella rätten och namnge fotografen men jag har, efter noggrant övervägande, tagit beslutet att en namngivning i det här fallet skulle skada mer än göra nytta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.