tobias.e skrev:
Jag skulle använda högt iso (1600 eller troligtvis 3200) och stativ, defintivt ingen blixt (dels skulle det störa, dels är det inte helt enkelt att balansera den mot stearinljusen). Om bruset blir störande kan man göra bilderna svartvita (personligen tycker jag att bruset stör mindre då, likheten med kornig film kan t.o.m. vara tilltalande) och kanske även lägga på en varm sepialiknande ton.
Angående exponeringen så skulle jag satsa på en slutartid runt 0,5 sekunder (brudparet står såpass stilla att det inte är något problem) och använda den bländare jag får. Behövs det skulle jag öka slutartiden ytterligare, men över 1 sek skulle jag börja bli orolig. Behövs längre tider skulle jag nog överväga att underexponera och "pressa" i raw-konverteringen. (troligtvis ta några bilder med varje metod). Att använda RAW är en själklarhet i sådana här situationer, dels för att kunna manipulera totalexponeringen,dels för att ha bättre utgångsläge om du behöver ljusa upp/mörka valda delar för att justera kontraster.
Slutligen, gällande placeringen så brukar jag ställa mig bredvid altarringen, då kan jag fotografera brudparet snett framifrån. Funkar oftast OK men varje kyrka är ju unik. Man hamnar oftast ganska nära, så med 50mm får du troligtivs ansikts/halvkroppsporträtt, så om ljuset tillåter skulle säkert några bilder med 17-40 vara uppskattade.