Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllopsfoto i dovt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

victorypath

Medlem
Hej!
Har ett litet problem. Ska fota ett bröllop i januari där paret vill ha bilder från bröllopsakten. Problemet består i att bröllopet äger rum på kvällen och de enda ljuskällorna kommer att bestå av stearinljus. Det är ju fint, men desto svårare att fotografera i.
Frågan är därför hur man ska gå tillväga..
Ska jag använda extern blixt och köra lite högre isotal och synka på andra ridån för att få med lite "miljöljus" eller ska man skippa blixt helt och köra höga isotal, stativ samt ljuskänsligt objektiv? Probelmet med stora bländaröppningar är ju dock skärpedjupet som blir extremt kort. Sen tycker jag eg inte om att använda blixt då slagskuggorna är något man gärna vill vara utan..
Kan någon vägleda mig?
Just nu står följande utrustning till mitt förfogande:
-Canon 20D
-Stativ
-EF 50 mm f1,8
-EF 17-40 mm f4L
-EF 28-105 mm f3,5-5,6

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Huga.... Det första jag skulle göra är att förklara situationen för brudparet och absolut inte lova några bra bilder :O Det andra är att gå till lokalen och prova med olika alternativ. Sätt upp stearinljusen som det kommer att vara och prova. Du skriver extern blixt men nämner inte det i listan? Om du har en kan du prova med att vinkla den på olika sätt mot väggarna och taket, ej rakt på. Men det är lätt att förstöra stämningen om du använder blixt, och det är väl för stämninegn dom har stearinljusen....

victorypath skrev:
Hej!
Har ett litet problem. Ska fota ett bröllop i januari där paret vill ha bilder från bröllopsakten. Problemet består i att bröllopet äger rum på kvällen och de enda ljuskällorna kommer att bestå av stearinljus. Det är ju fint, men desto svårare att fotografera i.
Frågan är därför hur man ska gå tillväga..
Ska jag använda extern blixt och köra lite högre isotal och synka på andra ridån för att få med lite "miljöljus" eller ska man skippa blixt helt och köra höga isotal, stativ samt ljuskänsligt objektiv? Probelmet med stora bländaröppningar är ju dock skärpedjupet som blir extremt kort. Sen tycker jag eg inte om att använda blixt då slagskuggorna är något man gärna vill vara utan..
Kan någon vägleda mig?
Just nu står följande utrustning till mitt förfogande:
-Canon 20D
-Stativ
-EF 50 mm f1,8
-EF 17-40 mm f4L
-EF 28-105 mm f3,5-5,6

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Hur högt är det i tak? Fråga brudparet vad de är ute efter i kyrkan.

Sen en annan fråga. Har du fotograferat många bröllop? Iochmed inlägget ovan blir jag tveksam på det. Ifall du inte gjort det vet brudparet om det? Lite synd å förstöra deras viktigaste dag. Det var en brud som skrev i forumet för ett tag sen som hade valt en oerfaren fotograf pga priset och ångrade sig innerligt.

Träning ger färdighet!

Hans-C skrev:
Huga.... Det första jag skulle göra är att förklara situationen för brudparet och absolut inte lova några bra bilder :O Det andra är att gå till lokalen och prova med olika alternativ. Sätt upp stearinljusen som det kommer att vara och prova. Du skriver extern blixt men nämner inte det i listan? Om du har en kan du prova med att vinkla den på olika sätt mot väggarna och taket, ej rakt på. Men det är lätt att förstöra stämningen om du använder blixt, och det är väl för stämninegn dom har stearinljusen....

Stativ 20D 800 iso och 50/1,8 funkar utmärkt.
men du behöver en externblixt för att minska kontrasten i bilden.
Blixten slår du i en vit vägg alt ett vitt paraply bara för att lätta upp skuggorna.

Men framför allt så behöver du träna ordentligt på det du ska göra, innan du skjuter skarpt!!

/Janne

Jag har kört i en del mörka kyrkor och huvudingrediensen är ljusstarka objektiv, stativ (minst enben) och högt ISO-tal för att komma upp i acceptabla slutartider. Kör på så stora bländare som möjligt. Skippa blixten - även om vissa bilder skulle kunna bli bättre med blixt så stör du vigseln. Speciellt om det är så mörkt som du beskriver.

Ingen lätt situation. Personligen så resonerar jag att det är bättre med lite mer brus än suddiga bilder i sådana situationer. Pest eller kolera?

En klen tröst är att brudparen oftast står ganska stilla vilket betyder att du bör lägga den största tyngden på att själv stå stadigt för att förhindra skakningsoskärpa.

Lite ideer från min sida som kanske hjälper...

Mvh /Peter

Tack för alla svar!

Hans: Jag har förklarat för brudparet att ljuset blir ett stort problem och att bilderna kanske kommer bli mer brusiga än vanligt iom högre isotal. Det är ok enligt dem.
Jag kommer tyvärr inte ha möjlighet att kunna åka till kyrkan innan vigseln då det är för långt bort.

Daniel: Vet inte hur högt det är i tak exakt men det är en gammal kyrka o det brukar ju vara ganska högt i dem, iaf för att slå en blixt i taket..
Jag har fotograferat bröllop förut med gott resultat och nöjda brudpar men det har varit sommarbröllop med bra befintligt ljus och inte sådana här extrema sitautioner. Jag läste oxå inlägget om den oerfarne fotografen, ledsamt.

Janne: Hur brukar du ställa blixten? Synk på första eller andra ridån?

Peter: Jag funderar i dina banor men max bländaröppningar ger ju så kort skärpedjup och fotograferar man paret framifrån från sidan så får man ju bara ena personen skarp..Man kan ju blända ned några steg men då ökar ju slutartiden i sin tur..

/Marcus

victorypath skrev:

Peter: Jag funderar i dina banor men max bländaröppningar ger ju så kort skärpedjup och fotograferar man paret framifrån från sidan så får man ju bara ena personen skarp..Man kan ju blända ned några steg men då ökar ju slutartiden i sin tur..

/Marcus

Låt den andra vara oskarp om du tar från sidan... Allt måste inte vara skarpt. Du kan ju alltid ta två exponeringar och låta dem vara skarpa var för sig. Sedan kan du ta en bild mer framifrån och få båda skarpa. Lite variationer och korta skärpedjup kan ge studs i bilderna.

Kör du med blixt så kan du säkert blända ner så att båda blir skarpa - Men troligtvis blir bakgrunden mörk.

Bilagor

• crw_1748_2.jpg
    crw_1748_2.jpg
    24.2 KB · Visningar: 1,477
Senast ändrad:
victorypath skrev:
Med extern blixt menar jag en 430 ex alt 580 ex. Menar du extern studioblixt?

Ja, men det spelar ingen roll hur du synkar när motivet står still.
Det är ju först när du har snabba rörelser i motivet, med ¨eftersläpande¨ exponering av det befintliga ljuset som det spelar roll vilken ridå du synkar på.

peter_wahlström skrev:
Låt den andra vara oskarp om du tar från sidan... Allt måste inte vara skarpt. Du kan ju alltid ta två exponeringar och låta dem vara skarpa var för sig. Sedan kan du ta en bild mer framifrån och få båda skarpa. Lite variationer och korta skärpedjup kan ge studs i bilderna.

Kör du med blixt så kan du säkert blända ner så att båda blir skarpa - Men troligtvis blir bakgrunden mörk.

Jo, att båda ska vara skarpa hela tiden är ju inte min avsikt så en blandning som du föreslagit är det bästa och det jag tänkt.
Men det vore kul att få nån där båda är skarpa oxå och med bländare 1,8 snett framifrån kan det bli problem. Helt framifrån går ju inte att ta bilder då jag i så fall får byta plats med prästen.. Kanske vore bästa lösningen på allt :>

Du har möjligtvis inte fler bilder från mörkare bröllopsfotningar man kan få se?

/Marcus

victorypath skrev:
Helt framifrån går ju inte att ta bilder då jag i så fall får byta plats med prästen..

När brudparet vänder sig om så kan du vara förutseende och redan stå beredd med stativet i mittgången och dra av några bilder rakt framifrån. Det kan du även göra under vigselakten för att få en (ofta uppskattad) bild av hur det såg ut från åskådarplats.

victorypath skrev:
Du har möjligtvis inte fler bilder från mörkare bröllopsfotningar man kan få se?

Tyvärr inte tillgängligt för närvarande. Jag är på jobbet och hade bara några bilder på min server jag plockade fram.

//Peter

Janne H skrev:
Ja, men det spelar ingen roll hur du synkar när motivet står still.
Det är ju först när du har snabba rörelser i motivet, med ¨eftersläpande¨ exponering av det befintliga ljuset som det spelar roll vilken ridå du synkar på.

Det blev fel.
Jag menade när du skrev det här..

Stativ 20D 800 iso och 50/1,8 funkar utmärkt.
men du behöver en externblixt för att minska kontrasten i bilden.
Blixten slår du i en vit vägg alt ett vitt paraply bara för att lätta upp skuggorna.

Men sen ger väl synk på andra ridån oxå mer möjlighet till att få med naturligt ljus i kombination med längre slutartid..?

peter_wahlström skrev:
När brudparet vänder sig om så kan du vara förutseende och redan stå beredd med stativet i mittgången och dra av några bilder rakt framifrån. Det kan du även göra under vigselakten för att få en (ofta uppskattad) bild av hur det såg ut från åskådarplats.

Tyvärr inte tillgängligt för närvarande. Jag är på jobbet och hade bara några bilder på min server jag plockade fram.

//Peter

Så sant! Brukar oxå ta några sådana, problemet är som sagt att man måste vara uppmärksam på när de vänder sig om för att gå. Får helt enkelt plugga schemat lite extra noga..

Tack för din hjälp!

/Marcus

victorypath skrev:

Men sen ger väl synk på andra ridån oxå mer möjlighet till att få med naturligt ljus i kombination med längre slutartid..?

Föröker igen ;-)

jag tycker det verkar som om väldigt många tror att om man ska plåta med blixt och lång slutartid så är det synk på andra ridån som gäller.
synk på andra ridån är det väldigt sällan man behöver. tex. när nåt med ljus (bil, luciatåg) är på väg in i bild.
plåtar man fest så är det viktigare att ha synk på första ridån om man har lång slutartid, för annars vet man ju inte vad som händer i bild när blixten väl går av.
jag kör alltid synk på första ridån. alltid.

Estethia skrev:
jag tycker det verkar som om väldigt många tror att om man ska plåta med blixt och lång slutartid så är det synk på andra ridån som gäller.
synk på andra ridån är det väldigt sällan man behöver. tex. när nåt med ljus (bil, luciatåg) är på väg in i bild.
plåtar man fest så är det viktigare att ha synk på första ridån om man har lång slutartid, för annars vet man ju inte vad som händer i bild när blixten väl går av.
jag kör alltid synk på första ridån. alltid.

Förlåt förvirringen men jag använder så ytterst sällan blixt... det var "slow sync" jag menade och det används alltså alltid på första ridån?
När jag ändå har proffset Christel med i diskussionen så måste jag passa på att fråga hur du skulle fotograferat i denna situation?

victorypath skrev:
Förlåt förvirringen men jag använder så ytterst sällan blixt... det var "slow sync" jag menade och det används alltså alltid på första ridån?
När jag ändå har proffset Christel med i diskussionen så måste jag passa på att fråga hur du skulle fotograferat i denna situation?
jag kör aldrig på någon form av automatik i kameran.
kanske att jag ev. kör ttl på externa blixten ifall omgivningen tillåter.
ganska ofta kör jag AA.
slutartiderna är allt från 1/60 till 1/4 beroende på miljöljuset.
jag använder aldrig slow sync (automatiken).

vid det här tillfället hade jag tagit med stativ, kört högsta möjliga iso, exponerat mörka bilder (det är ju mörkt) och sagt till brudparet att bilderna blir mörka och gör sig bäst i litet format.

Jag skulle använda högt iso (1600 eller troligtvis 3200) och stativ, defintivt ingen blixt (dels skulle det störa, dels är det inte helt enkelt att balansera den mot stearinljusen). Om bruset blir störande kan man göra bilderna svartvita (personligen tycker jag att bruset stör mindre då, likheten med kornig film kan t.o.m. vara tilltalande) och kanske även lägga på en varm sepialiknande ton.

Angående exponeringen så skulle jag satsa på en slutartid runt 0,5 sekunder (brudparet står såpass stilla att det inte är något problem) och använda den bländare jag får. Behövs det skulle jag öka slutartiden ytterligare, men över 1 sek skulle jag börja bli orolig. Behövs längre tider skulle jag nog överväga att underexponera och "pressa" i raw-konverteringen. (troligtvis ta några bilder med varje metod). Att använda RAW är en själklarhet i sådana här situationer, dels för att kunna manipulera totalexponeringen,dels för att ha bättre utgångsläge om du behöver ljusa upp/mörka valda delar för att justera kontraster.

Slutligen, gällande placeringen så brukar jag ställa mig bredvid altarringen, då kan jag fotografera brudparet snett framifrån. Funkar oftast OK men varje kyrka är ju unik. Man hamnar oftast ganska nära, så med 50mm får du troligtivs ansikts/halvkroppsporträtt, så om ljuset tillåter skulle säkert några bilder med 17-40 vara uppskattade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar