Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllopsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Legur Laugar

Aktiv medlem
I helgen skall jag på bröllop och fotografera.
Miljön är en hembyggdgård liggande brevid klarälven.

ALLA tips mottages.....vinklar, ljus, bakrunder, m.m

Min utrustning är:
* Nikon D70
* 80-200/2,8
* SB-800 blixt


Mvh Patrik
 
Nu är jag absolut ingen expert men det ser väl ut att fattas något vidvinkligt i din utrustning. Vad jag har förstått så är det nästan nödvändigt på bröllop. Vad gäller tips i övrigt så lärde jag mig (under min hittils enda bröllopsfotografering...) att inte fota paret i direkt dagsljus. Hårda kontraster, svårt att få ihop det med vit klänning och svart frack på samma bild och man får lätt kisande modeller vilket inte är allför kul. I övrigt finns det massor av kunigt folk på Fotosidan så jag överlåter resten till dem.

Mvh
Peter
 
Fotografera i skuggan om det är fint väder. Ta flera bilder i serietagning för att kunna kasta bort kort med konstiga miner eller slutna ögon. Ta några kort med upplättningsblixt, några utan. Stressa inte, titta noga i sökaren innan du fotograferar. Ta lite kort när brudparet inte vet om det, de korten brukar bli bra och inte så stela. Sök efter bröllopskort här på fotosidan för att få lite idéer om olika poser. Försök att lätta upp stämningen eftersom brudparet antagligen är lite stela av nervositet.

Lycka till!
 
Legur Laugar skrev:
I helgen skall jag på bröllop och fotografera.
Miljön är en hembyggdgård liggande brevid klarälven.

ALLA tips mottages.....vinklar, ljus, bakrunder, m.m

Min utrustning är:
* Nikon D70
* 80-200/2,8
* SB-800 blixt


Mvh Patrik

Glad amatör för egen del, har fotat massor av bröllop, hittils bara analogt.

Vad jag inte har använt mer än för ett antal gästporträtt, är tele.Ett tag hade jag ett fast 100mm, det passade mkt bra till gästporträtt, vilket tagits på många av dom bröllop jag fotat.

90% och mer har annars tagits med 24mm/50mm/28-70 och liknande objektiv, beroede på vad jag haft i väskan vid respektive tillfälle.

Lite högre ISO + "hjälpblixt" har funkat bra inne i kyrkan.Alltså jag har låtit blixten lysa ca ett steg under och kört på slutartider jag klarat att handhålla, så blir det inte så mycket "blixt" över det hela.Då har jag oftast kört blixten upp i taket, samt ibland haft en extra slavtänd blixt ståendes "dold" och pekad mot taket den med.Dock kan detta sätt bli svårt med ett stort tungt telezoom, jag tror du isåfall får använda stativ.
Med ditt telezoom skulle jag antagligen köra blixt rakt på med, lite dämpad, samt köra med högt nog ISO att ge chans till att få med befintliga ljuset i möjligaste mån.
Hänger mkt på hur mörk/ljus lokalen är, det varierar kraftigt har jag märkt, och inte bara beroende på vädret.
Även ute på kyrkbacken efter vigseln samt vid evt "bild ute i naturen" har jag använt de kortare gluggarna absolut mest.

Tipset om att inte ta brudparsfoto i stark sol är helt efter min erfarenhet, mkt svårt om du inte har tur och det är lite soldis.Annars bäst i nån form av skugga.
Färgmättnaden/färgbalansen kan du ju justera efteråt, så skugga behöver inte betyda "blått/grått/trist"...

Du kan ju använda lite upplättningsblixt ute - ja, skulle säga att det "ska" du göra.Då slipper alt dämpar du elaka skuggor under hakor etc. och kan jämna ut lite av kontrasten det blir med vitt/svart på samma bild.

Klart det funkar med ditt ljusstarka telezoom, du får anpassa dina bildval därefter.

Se till att fråga paret om det nåt särskilt dom VILL ha, det är inte kul om det är nån typ av bild dom önskar som du missar ta.
Dom kanske tänker "du vet" det ska vara så och så, men det är ju mkt en smaksak så kolla jnoga.

Sen kör du på din inbyggda känsla, det har funkat bra för mej och jag har inte gått nån kurs, bara haft mkt tur och efter många bröllop viss erfarenhet.Ibland har det blivit toppbra, men några ggr mer "hyggligt".

Att paret själva är någorlunda "på" och vill ha fina bilder har faktiskt rätt stor betydelse, men det "lilla" extra det är din uppgift att ge...

En koll på plats nån dag innan är aldrig fel, kan ge dej tips om var du kan finna bra bildställen i omgivningen/lokalen och ger dej koll på hur vigsellokalen är funtad.Inte kul krångla med sånt en halvtimme innan vigseln, jag lovar ;-)

------------------------------------------------
Nåt Digitalbröllop har jag ännu inte haft förmånen att fota...men ovanstående kan grovt sett gälla för sådana likväl som för analoga.
 
Senast ändrad:
Inte heller någon expert, men ändå några råd.

Det verkar som miljön för bröllop är perfekt. Utyttja den när du fotar. Gamla stugor, Klarälven fungerar bra som bakgrunder. Undvik för mycket detaljer i bakgrunden. Prova med lite olika vinklar, och jobba med stor bländare för att frilägga bakgrunden. Glömt inte fota på alla detaljer på t. ex. bruden.

Undvik direkt solljus som sagt. Om du har möjligthet; fota i Raw-format. Det underlättar vid framkallningsprocessen. Rejält med minneskort är nödvändigt, och extra batteri även om det räcker långt.
 
Måste betona vad Mats sa här ovan.

Besök platsen dan innan, kika ut lämpliga fotograferingsplatser, dra iväg lite testbilder, kanon om du har ngn vän med dig som kan leka modell för en stund och åk hem och analysera bilderna på en dator.

På så sätt kommer det flyta på fint under själva fotograferingen och du slipper att stå och fundera med kanske nervös idetorka.

Gör gärna en enkel lista på vad du ska se till att fotografera så du inte glömmer något.

Du behöver definitivt något mer vidvinkligt objektiv.
 
Tack alla för era svar....mkt tacksam. :)
Jag glömde skriva att jag har ett Sigma 18-125 också som jag tänker ta med.

Jag har kikat på bröllopsbilder här på FS och det har gett mig idéer.

När ni skriver direkt solljus så menar ni att solen riktas rakt mot ansiktena eller?? (bakom mig rygg?)

Sol från sidan kanske kunkar??

/Patrik
 
Det menas: undvik solljus helt och hållet.
ställ brudparet under skuggan av ett träd, bakom ett hus, etc
solljuset ger för kraftiga kontraster.
 
Legur Laugar skrev:
Tack alla för era svar....mkt tacksam. :)
Jag glömde skriva att jag har ett Sigma 18-125 också som jag tänker ta med.

Jag har kikat på bröllopsbilder här på FS och det har gett mig idéer.

När ni skriver direkt solljus så menar ni att solen riktas rakt mot ansiktena eller?? (bakom mig rygg?)

Sol från sidan kanske kunkar??

/Patrik

Sidljus från stark sol kan vara "kreativt" i vanliga fall, MEN INTE på bröllposfoton! ;-)

Din Sigma 18-125 skall du (nog) heller inte underskatta...jag har inte provat den själv men FOTO fann den mkt skarp utom längre upp, men där har du ju Nikkoren...

Har du testat ditt ex av 18-125'an "ordentligt"?
Är ditt ex lika bra som FOTO's testobjekt kan du absolut använda den utan att rodna.
Synnerhet runt 50mm var deras testade ex mkt skarp, och lika bra fullt öppnad som nedbländad.

Hur som helst, om ditt ex inte är direkt dåligt borde det definitivt komma till pass vid detta tillfället.
Är det tid kvar till det är dags hinner du ju kolla - så du är säker ifall du nu inte redan vet...

Lycka till!
 
Fotograferade bröllop så sent som senaste lördagen alltså 2/7. Alla bilder på brudparet alltså "brudfoton" med 150 mm glugg (utom 2). Samtliga bilder i kyrkan - och de flesta utanför - med 38 mm. Resterande bilder på brudpar, utanför kyrkan och hela festen med 50 mm.
Eftesom jag har mellanformat måste tilläggas att det blir motsvarande brännvidder för 135-formatet:
38 mm --->ca 21 mm
50 mm ---> ca 30 mm
150mm ---> ca 90 mm.
Detta är alltså bildutsnittet .
Skärpedjupsmässigt är det samma på 135-formatet som på 6x6 vid en given brännvidd - såklart.
Us
 
ma59 skrev:


Din Sigma 18-125 skall du (nog) heller inte underskatta...jag har inte provat den själv men FOTO fann den mkt skarp utom längre upp, men där har du ju Nikkoren...

Har du testat ditt ex av 18-125'an "ordentligt"?
Är ditt ex lika bra som FOTO's testobjekt kan du absolut använda den utan att rodna.
Synnerhet runt 50mm var deras testade ex mkt skarp, och lika bra fullt öppnad som nedbländad.

Hur som helst, om ditt ex inte är direkt dåligt borde det definitivt komma till pass vid detta tillfället.
Är det tid kvar till det är dags hinner du ju kolla - så du är säker ifall du nu inte redan vet...

Lycka till!

Jag har testat mitt ex och det som du skriver mkt skarpt i många lägen.
Så det åker givetvis med på festen.....
Nikkor´n gillar då jag får det korta skärpeljudet....samt skärpan, m.m.

/Patrik
 
Legur Laugar skrev:
Jag har testat mitt ex och det som du skriver mkt skarpt i många lägen.
Så det åker givetvis med på festen.....
Nikkor´n gillar då jag får det korta skärpeljudet....samt skärpan, m.m.

/Patrik


Nice, lycka till!!! ;-)
 
Var lite försiktig så att du inte fräter ut högdagrarna med den vita brudklänningen utomhus. Digitalkameror är vanligtvis lite känsligare för utfrätning än igensotning. Kolla histogrammet en gång extra, helst om ljuset varierar mellan sol och molningt.
 
måste du plåta i solljus, gör det till motljus och utnyttja reflexskärm eller blixt.
tänk på bakgrunden. det är lätt att det växer upp träd eller något ur huvudena på brudparet.
tänk gärna gyllene snittet.
plåtar du i skuggan en solig dag, glöm inte att bilderna lätt blir blå. kör raw eller vitbalansen på skugga.
se till att brudparet kramas mycket (är nära varandra) och att dom inte trycker ihop nyllena på varann när dom modellar för pussbilder.
glöm inte detaljerna (ringar, bukett, frisyr, skor osv).
 
Tack för alla tips..glad jag blir!!

Utfrätta klänningar slipper jag eftersom dom har på sig wermländska folkdräkter. :)

/Patrik
 
Om du har möjlighet att träffa brudparet några dagar innan dom ska gifta sig eller vecka och ta "provfoton" så har du en god möjlighet att få en ide hur dom Agerar framför kameran och samtidigt vad dom vill ha för Foton.

Jag håller mycket med vad Christel skriver.
Få brudparet så avslappnade som mögligt så får du bra bilder...

Lycka till.

//Samuel
 
Då det verkar som att vi fotograferat ungefär lika länge och har liknande utrustning så kan jag komma med några tips då jag fotode ett bröllop för bara nån vecka sedan. Jag var visserligen sekundär fotograf och dessutom gäst och hade därför inte sådant stort ansvar.

Till att börja med så var inte rädd att använda blixten. Jag fick min blixt några dagar innan bröllopet och gick runt och var nervös att besökarna skulle bli irriterande för den var så stark. Skjut på bara, men kanske inte direkt i ansiktet på folk flera gånger.

Dessutom, var heller inte rädd att traska runt och fota när alla andra sitter ner. Detta gick inte helt bra för min del då jag aldrig varit på ett bröllop tidigare och inte riktigt hade koll på vad man fick och inte fick göra. Det visade sig senare att man kunde göra lite vad som helst. :)

Vidare, fota i raw! Det underlättar riktigt mycket eftersom man har hur mycket tid efteråt att fixa till bilder men inte så mycket tid väl där. Det är väldigt skönt att inte behöva tänka på vitbalans oc sådana saker. Ta många bilder också, jag hade med mig 3 gb minneskort och skjöt slut 2.

Jag hade med mig min 50mm. Det var en dålig ide, vidvinkel är riktigt praktiskt både under och efter själva ceremonin. En normalzoom kanske kan vara något här om man inte vill ta med flera objektiv. Då man är inomhus kan man ändå använda blixten mycket så stor bländare är inte så nödvändigt.

När alla seriösa kort är tagna kan du gott och väl skjuta i aperture priority och sedan köra helt manuellt först när du hittar på något kul där du har tid att ställa in både bländare och slutare korrekt. Bättre en juste ögonblicksbild som inte är helt tekniskt korrekt än ingen bild alls för man inte han justera. :)

Om du inte har gjort det flasha din D70 till firmware 2.0, den är lite säkrare på att fokusera och det är alltid bra när man vill skjuta festkort.

Kommentarer som "juste bakstycke" kan tolkas fel! Jag menade Mamiya'n!!!
 
Legur Laugar skrev:
I helgen skall jag på bröllop och fotografera.
Miljön är en hembyggdgård liggande brevid klarälven.

ALLA tips mottages.....vinklar, ljus, bakrunder, m.m

Min utrustning är:
* Nikon D70
* 80-200/2,8
* SB-800 blixt


Mvh Patrik

Hur gick det??
Blev det bra??

Vi vill gärna se bilder
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.