ANNONS
Annons

Bröllopsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Apropå bröllop

Jag har blivit tillfrågad olika små fotojobb förut.. bara tackat ja en gång till ett i somras.. men till saken; jag har fått frågan nu att fota på ett brölopp, och jag vet inte om jag kan tacka ja. Jag kan väl inte så jättemycket om ljus, skuggor osv (men läst rätt mycket tips här nu)..
Jag har ingen extra blixt, så jag undrar om det är ett måste att ha? (jag kan möjligtvis låna från skolan).
Jag fotar med D70.

Re: Apropå bröllop

spegla skrev:
Jag har blivit tillfrågad olika små fotojobb förut.. bara tackat ja en gång till ett i somras.. men till saken; jag har fått frågan nu att fota på ett brölopp, och jag vet inte om jag kan tacka ja. Jag kan väl inte så jättemycket om ljus, skuggor osv (men läst rätt mycket tips här nu)..
Jag har ingen extra blixt, så jag undrar om det är ett måste att ha? (jag kan möjligtvis låna från skolan).
Jag fotar med D70.

Om du skulle vara ensam fotograf, är du då beredd på att ta på dig det ansvar det innebär? Jag har fotograferat ett bröllop åt en kusin, och resultatet blev inte så kul.

För att göra bröllopsbilder som brudparet blir nöjda med krävs en hel del träning på just den typen av fotografering. Man behöver nog inte ha de bästa kamerahusen och objektiven - belysningen är mycket viktigare. En D70 utan externa blixtar (eller reflexskärmar) duger nog bara om det råkar vara perfekta ljusförhållanden.

Om brudparet går till en studio (eller på annat sätt anlitar en "officiell" fotograf) tycker jag du ska göra det för att lära dig. Om du är den enda tillfrågade fotografen, och aldrig fotograferat bröllop tycker jag du ska tacka nej.

Jag har inte fått tillräckligt med information än om jag är den enda som ska fotografera.
Jag ska nog kolla upp det innan jag börjar tänka vidare.
Jag förstår att ljus är viktigt, det skulle inte vara kul med fula skuggor och så.. :/

spegla skrev:
Jag har inte fått tillräckligt med information än om jag är den enda som ska fotografera.
Jag ska nog kolla upp det innan jag börjar tänka vidare.
Jag förstår att ljus är viktigt, det skulle inte vara kul med fula skuggor och så.. :/

Precis, det är inte alls skoj när skuggor täcker halva ansiktet (beroende på att det sitter näsor eller annat i vägen). Jag tror inte alls på att "kompisfotografera" bröllop och dylikt då det kan resultera i att man inte längre är kompisar efter det.

Om jag någon gång skulle prova att fotografera bröllop igen så blir det med folk jag inte känner.

Men jag känner dom inte, har ingen som helst aning om vilka det är förutom att hon är dotter till chefen som gav mig fotojobb till deras företag i somras..? öhm.. ja mycket information jag har som sagt! :)

Senast ändrad:
spegla skrev:
Men jag känner dom inte, har ingen som helst aning om vilka det är förutom är hon är dotter till chefen som gav mig fotojobb till deras företag i somras..? öhm.. ja mycket information jag har som sagt! :)
Du känner dig osäker...
Är du beredd att bränna de broar du har fått?

Ingen nedvärderar ngn för att man tackar nej pga sakliga skäl.

Men gör en testfotogreafering och se om brudparet blir nöjda, där hade jag börjat.

Nu har jag fått mer information. Det blir rätt mycket vimmelbilder men också uppställning utomhus före vigseln(det är på kvällen) och under vigseln .
I kyrkan kommer det vara mörkt med levande ljus som lyser upp..
Så!,. jag skulle gärna vilja ha tips på bl a slutartid å bländare för den här typen av fotografering.

Hoppas hoppas på svar..

Låter nästan som Mission Impossible...

Skämt åsido, så kommer du antagligen att behöva gå upp på höga ISO-tal för at få ut några bilder från kyrkan.

Om du tar bilder i en mörk kyrka så kommer blixen att störa både huvudrollsinnehavarna och gästerna. Men det kanske bara är tillåtet att fotografera efter cermonin samt in- och uttåg?

Montera kameran på ett stadigt stativ, och ta massor av bilder så får du förhoppningsvis en del skarpa bilder även om du behöver gå ner på tider som 1/20 sek eller liknande.(brudparet brukar stå still i kyrkan..)

Underexponera bilderna något för att behålla det dunkla stämningsfyllda ljuset i kyrkan.

Fotografera i rawformat (NEF) så att du kan justera vitbalansen efteråt. Kameran luras lätt av stearinljus.

Kanske kan du hitta några fler användbara tips i bröllopsfotoguiden jag skrev i somras. Den hittar du på www.fotografiska.org under Fototips.
mvh Mattias

Jag använder två olika kitt för bröllop

För vigsel och mingel
2st Canon 1Ds
EF 24-70/2,8 L
EF 70-200/2,8 L
550EX blixt

För fotosession
1st Canon 1Ds
EF 85/1,2 L

Nu när vi väl pratar om bröllopps bilder, så undrar jag om det är någon som vill dela med sig av sina tipps på hur ni går tillväga innan brölloppet?

Hur många ggr träffas ni innan?
Har ni någon check lista eller dylikt så ni vet vad kunderna vill ha för kort innan ni börjar?
Betalning? innan, eller efter?
Hur levererar ni bilderna?

Alla tipps är välkomna

Jag själv brukar träffa dom minst en gång innan, sen så åker jag själv till platsen för fotograferingen och kollar hur solen står och var man bör fotografera. Sen så brukar jag ring ett par dagar innan för att se om dom har några mer önskemål på själva fotograferingen.

Mattias Lundkvist skrev:
Låter nästan som Mission Impossible...

Skämt åsido, så kommer du antagligen att behöva gå upp på höga ISO-tal för at få ut några bilder från kyrkan.

Om du tar bilder i en mörk kyrka så kommer blixen att störa både huvudrollsinnehavarna och gästerna. Men det kanske bara är tillåtet att fotografera efter cermonin samt in- och uttåg?

Montera kameran på ett stadigt stativ, och ta massor av bilder så får du förhoppningsvis en del skarpa bilder även om du behöver gå ner på tider som 1/20 sek eller liknande.(brudparet brukar stå still i kyrkan..)

Underexponera bilderna något för att behålla det dunkla stämningsfyllda ljuset i kyrkan.

Fotografera i rawformat (NEF) så att du kan justera vitbalansen efteråt. Kameran luras lätt av stearinljus.

Kanske kan du hitta några fler användbara tips i bröllopsfotoguiden jag skrev i somras. Den hittar du på www.fotografiska.org under Fototips.
mvh Mattias

Åh tack så mycket för svar!
Håller på att läsa igenom sidan du länkade, tack!

appel79 skrev:
Nu när vi väl pratar om bröllopps bilder, så undrar jag om det är någon som vill dela med sig av sina tipps på hur ni går tillväga innan brölloppet?

Hur många ggr träffas ni innan?
Har ni någon check lista eller dylikt så ni vet vad kunderna vill ha för kort innan ni börjar?
Betalning? innan, eller efter?
Hur levererar ni bilderna?

Alla tipps är välkomna

Jag själv brukar träffa dom minst en gång innan, sen så åker jag själv till platsen för fotograferingen och kollar hur solen står och var man bör fotografera. Sen så brukar jag ring ett par dagar innan för att se om dom har några mer önskemål på själva fotograferingen.

Hejsan!
Jag fotograferar en hel del bröllop, se lite bilder som jag tagit här: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=39841
( dom senaste ligger längst ner )

Jag träffar alla mina bröllopskunder ca: 2 veckor före självaste fotograferingen. ( är det långväga kunder 20-50mil, så blir det bara telefon och mailen som gäller, men då brukar jag åka så jag är i god tid för att hitta bra utomhusplatser innan )
träffen brukar vara ungefär en timme och jag går igenom hur jag jobbar och vad de får för pengarna, samt att jag försöker luska ut vilken typ av bilder de gillar och vill ha.
Jag skriver ned en lista med deras bildönskemål, samt en checklista så jag inte missar att fotografera ex, brudbuketten, håruppsättning, ringarna etc, det går fort att man glömmer när det är lite stressigt.
De får också välja studiobakrund själva om de har någon speciell färg de vill ha.

Jag brukar fotografera dem i ca 2 timmar, både i studion och utomhus, vill de att jag fotograferar vigseln så kostar det extra.

De får ett snyggt album med plats för ca: 38st 9x12 foton, samt 2st 18x24cm som jag sätter in i albumet, dom får själva välja ut bilderna till albumet.

De får även en CD med bilderna i 640 pixlar och ett bildspel med bilder som jag tyckte blev bäst.

Samt att de får 20st tackkort ( dom får välja mellan tre modeller, annars får de betala extra om de vill ha något annat tackkort )

Jag fixar även bilden till lokaltidningarna.

Jag lägger ner ganska många timmar på ett enda bröllop, totaltiden för ett bröllop ligger på ca: 20-25 timmar med allt för och efterjobb som det nu är. Fotograferar i RAW och JPG, men jag är ytterst petig med kvalitén, så jag öppnar varje rawformatfil och justerar kontrast/färgmättnad och ev, vinjettering i CS, blir perfekta bilder kvalitéts mässigt.

Kolla gärna in mina bröllopsbilder och kommentera dem gärna:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=39841

Mvh
Ricke

Bilagor

• brollop.jpg
    brollop.jpg
    38.4 KB · Visningar: 335
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar