appel79 skrev:
Nu när vi väl pratar om bröllopps bilder, så undrar jag om det är någon som vill dela med sig av sina tipps på hur ni går tillväga innan brölloppet?
Hur många ggr träffas ni innan?
Har ni någon check lista eller dylikt så ni vet vad kunderna vill ha för kort innan ni börjar?
Betalning? innan, eller efter?
Hur levererar ni bilderna?
Alla tipps är välkomna
Jag själv brukar träffa dom minst en gång innan, sen så åker jag själv till platsen för fotograferingen och kollar hur solen står och var man bör fotografera. Sen så brukar jag ring ett par dagar innan för att se om dom har några mer önskemål på själva fotograferingen.
Hejsan!
Jag fotograferar en hel del bröllop, se lite bilder som jag tagit här:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=39841
( dom senaste ligger längst ner )
Jag träffar alla mina bröllopskunder ca: 2 veckor före självaste fotograferingen. ( är det långväga kunder 20-50mil, så blir det bara telefon och mailen som gäller, men då brukar jag åka så jag är i god tid för att hitta bra utomhusplatser innan )
träffen brukar vara ungefär en timme och jag går igenom hur jag jobbar och vad de får för pengarna, samt att jag försöker luska ut vilken typ av bilder de gillar och vill ha.
Jag skriver ned en lista med deras bildönskemål, samt en checklista så jag inte missar att fotografera ex, brudbuketten, håruppsättning, ringarna etc, det går fort att man glömmer när det är lite stressigt.
De får också välja studiobakrund själva om de har någon speciell färg de vill ha.
Jag brukar fotografera dem i ca 2 timmar, både i studion och utomhus, vill de att jag fotograferar vigseln så kostar det extra.
De får ett snyggt album med plats för ca: 38st 9x12 foton, samt 2st 18x24cm som jag sätter in i albumet, dom får själva välja ut bilderna till albumet.
De får även en CD med bilderna i 640 pixlar och ett bildspel med bilder som jag tyckte blev bäst.
Samt att de får 20st tackkort ( dom får välja mellan tre modeller, annars får de betala extra om de vill ha något annat tackkort )
Jag fixar även bilden till lokaltidningarna.
Jag lägger ner ganska många timmar på ett enda bröllop, totaltiden för ett bröllop ligger på ca: 20-25 timmar med allt för och efterjobb som det nu är. Fotograferar i RAW och JPG, men jag är ytterst petig med kvalitén, så jag öppnar varje rawformatfil och justerar kontrast/färgmättnad och ev, vinjettering i CS, blir perfekta bilder kvalitéts mässigt.
Kolla gärna in mina bröllopsbilder och kommentera dem gärna:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=39841
Mvh
Ricke