Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllopsbilder i portfolio - hur funkar det här

Produkter
(logga in för att koppla)

PaulaF

Aktiv medlem
Jag letar och letar och det har diskuterats det här. Svaret blir att man måste ha tillstånd från de som är med på bild om man ska få använda dem i reklamsyfte.

Men TROTS detta så har alla stora fotografer just nu enorma portfolios med bröllopsbilder där hela bröllopen är fotade från morgon till kväll. 100 tals människor på bild.

Bryter dessa mot lagen?

Hur sjutton ska då en fotograf marknadsföra sig om han/hon har som nisch att berätta historien från morgon till kväll.
 
Jag har också försökt få fram ett bra svar och blir gärna rättad om jag har fel men tror inte lagen är helt klar i frågan vad som räknas som reklam. Självklart får man inte trycka reklamaffischer eller göra reklamutskick m.m. med bilder där man inte har tillstånd av personerna på bilden. En portfolio känns däremot lite som den hamnar i en gråzon. Den ligger ju oftast på en fotografs hemsida där han/hon också marknadsför sig själv men bilderna används ju heller inte som direkt marknadsföring.
Tycker man bör ta upp det med kunden och skriva kontrakt men det är ju omöjligt med alla vid t.ex. bröllop som du nämner. Om det skulle vara olagligt, vad skulle hända om fotografen hade en länk till en annan hemsida med bara dessa bilder och helt utan marknadsföring? Många skulle t.o.m. kunna skippa länken då man kan googla deras namn och ändå hitta fram. Ofta är ju fotografens namn förknippat med företaget och lägger denne upp en bra bild var som helst så blir det ju indirekt lite reklam för sig själv…
Blev inte mycket till svar det här men jag vet inte bättre tyvärr och hoppas nån annan kan ge klarhet i det här om det går… :)
 
Ja, det är märkligt att det ska behöva vara så här flummigt att reda ut en gång för alla.

Ja precis, fotografer skriver ju kontrakt med själva paret där publicering ingår men det är ju just medpassagerare på dessa tillställningar jag undrar över.

På de kända bröllopsfotografernas portfolios hittar vi bilder med allt ifrån förfriskade män som dansar av sig slipsen till osmickrande maskara som runnit ner för tilltryckta dubbelhakor osv osv.....
 
En portfolio räknas inte som reklam i det avseendet utan som just en portfolio, ska du däremot annonsera dina tjänster i ex. en tidning eller en banner på en extern hemsida behöver du tillstånd.

Sedan kan det anses vara lite av en gråzon och rekommendationen är som altid att ta bort bilden om den avbildade önskar detta, vet ej om det prövats i rätten en.
 
Ja, klart och tydligt. Men då bryter de mot lagen då? Det är ju lätt att säga, ja men de lät väl ta bort en bild om någon tjafsa...men den del blir JÄTTEARGA för att de finns på internet. Konstigt att inga polisanmälningar gjorts än då.
 
Jag har fått lära mig att portfolio inte räknas som reklam utan som arbetsprov.
Dock kan ju bilder på en fotografs hemsida räknas som reklam, det bror nog på hur man framhäver och presenterar bilderna.

/Stefan
 
Jag har fått lära mig att portfolio inte räknas som reklam utan som arbetsprov.
Dock kan ju bilder på en fotografs hemsida räknas som reklam, det bror nog på hur man framhäver och presenterar bilderna.

/Stefan

Känns inte inte som att man kan lämna det med "jag har fått lära mig". När det uppenbarligen finns organisationer som går ut och säger att det är olagligt. Ska man behöva vänta på att någon stackare ska bli stämd och fallet prövas innan man kan andas ut eller lägga företaget på hyllan?
 
Känns inte inte som att man kan lämna det med "jag har fått lära mig". När det uppenbarligen finns organisationer som går ut och säger att det är olagligt. Ska man behöva vänta på att någon stackare ska bli stämd och fallet prövas innan man kan andas ut eller lägga företaget på hyllan?


Googlade och Staffan Teste nämner visst också att det räknas som reklam.

/Stefan
 
Om jag läser rätt så uppstår problemet enbart om din hemsida lyser upp om dina tjänster som fotograf. Dvs hemsidans syfte i text är en som reklampelare.
Det är ganska enkelt att kringgå.

/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.