Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllops tips

Produkter
(logga in för att koppla)

pontus.orre.foto

Aktiv medlem
Hej

Jag ska plåta mitt första bröllop och jag har några frågor som jag vill ställa till er erfarna bröllopsfotografer:

vad ska jag använda ?? en extern blixt eller en reflextor vid poträttbilderna?

Vad ska jag ta i betalt, vad brukar ni ta i betalt ??

Mvh Nybliven bröllopsfotograf ;)
 
Vem ska du plåta? Släkt, vänner? Hur är dealen upplagd? tror iunte du kan ta särskilt mycket betalt faktiskt...mest för din egen skull.

Du är ju väldigt ung, och ställer faktiskt frågor som en bröllopsfotograf bör veta redan. =)

Reflektorer och externa blixtar kan vara användbart, Ska du plåta ute så kan du ju försöka att köra utan..

Det är ju ett stort ansvar att plåta bröllop, än större blir det när du ska ta betalt för då kommer kunden att vilja ha något för det.
 
Det är ingen släkt eller vän utan det är en Säljare på Tidningen SöderhamnsNytt som har frågat om jag vill ställa upp.
vad tror du är rimligt att ta i betalt?? poträttbild innan krykan, sedan bilder i kyrkan och sedan bilder från "balen" eller vad man ska kalla det. Han anlitar mig antagligen för att jag kan plåta och inte för att han är snål ;)
 
Varför inte ta samma betalt som du gör för dom andra uppdrag du gör? Om du tar timpris eller per bild eller räkna om så att det blir motsvarande om du nu levererar på annat sätt och lägg till kostnaden för album tex.
 
jo, det är klart jag skulle kunna göra. men kanske det blir lite mycket då.

Men din ide att ta timbetalt är bra, men för tidningarna tar jag, enligt blf`s prislista 775:- för dom två första timmarna sedan 590 för som resterande timmarna

vad brukar du ta för bröllopsfoto ??
 
pontus.orre.foto skrev:
Det är ingen släkt eller vän utan det är en Säljare på Tidningen SöderhamnsNytt som har frågat om jag vill ställa upp.
vad tror du är rimligt att ta i betalt?? poträttbild innan krykan, sedan bilder i kyrkan och sedan bilder från "balen" eller vad man ska kalla det. Han anlitar mig antagligen för att jag kan plåta och inte för att han är snål ;)

hmm - du ska alltså inte leverar ett album, många kopior lr nåt sånt - Du ska "bara" plåta?

tja..2000kr ? och det bör ni göra upp före =9
Best of luck !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.