Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutatmedlemskap130415

Avslutat medlemskap
Dags att fota mitt första bröllop.

Skulle vilja ha lite tips:

Jag kommer köra med nåt av dessa:

350D

28-70/2,8
14/2,8
70-200/2,8

Sen har jag ju blixt 580.
frågan é om jag ska köra med blixt ute på ett bröllops kort. Känns lite si så där med det.

I väntan på tips från mer erfarna bröllopsfotografer kan jag dela med mig av några tankar kring fotografering av vigseln.

Jag skulle börja med 14/2,8 och ta lite översiktsbilder när folk är på väg in och fortsätta med det tills brudparet står på sin plats, så du får med prästen, brudparet, eventuell tärna mm åskådarna i samma bild. Eftersom du täcker in mer än blixten når skulle jag då försöka utan denna för att fånga färgerna och ljuset i kyrkan.

Därpå, ett par minuter in, skulle jag byta till 28-70/2,8 och beroende på ljus ta varierande proportioner bilder med och utan blixt. Ta även en del bilder i Av-läge så slutartiden ställs för exponering av bakgrunden, men dra ner exponeringskompensation om tiderna blir långa så blixten fryser rörelser åtminstone delvis. Med stativ kan du ta fler bilder utan blixt eller med längre exponering av bakgrunden. Testa om möjligt på plats i förväg så du hittar balansen mellan blixtljus och bakgrund. Variera också ISO-tal några gånger.

Efter vigselakten skulle jag byta till 70 - 200 och ta lite detaljbilder. Kanske är det samma person som framför en sång nu som före vigseln, så då får du lite varierande perspektiv på denna person med. Eftersom det handlar om stillbilder behöver du ju inte täcka in varje liknande händelse med alla brännvidder. Det är nog bra om du sedan hinner skifta till 28 - 70 igen före utgång med riskastning.

De ca 35 minuterna i kyrkan kommer kännas som 5 minuter när nu fotograferar. Ha alla objektiv förberedda så du är redo att byta sekundsnabbt och var beredd på att offra några moment på att hinna göra inställningar så du får några bra bilder. Det bästa är om du kan låna ett extra hus så du t ex kan låta 14/2,8 sitta på det, kanske på ett fast placerat stativ, hela tiden.

Nu utgick jag från hur de vigslar jag varit på brukat se ut, och val av blixtmetod har också med kyrkans utformning att göra. Kan du studsa den eller bör du använda omnibouncer? Kan du ställa ett stativ lite diskret eller måste du smyga fram lite försiktigt emellanåt? Prata med prästen innan för råd om var du kan stå och när du kan fota.

Nu hoppas jag på kritik på råden eftersom jag själv är ny på området, men kanske fick du med några saker att tänka på.

Tack!

Det va intressant... saker å ting man inte tänker på normalt. Jag har två 350D så jag kör med 14/2,8 på ena hela tiden på stativ.

Hur många kort bör jag ta?
Så många som möjligt eller??
Sätta den på flerbilder läge... så e det bara att hålla inne å trycka!!

jag hade bara använt din normalzoom, och fokuserat på bildkvalitet, alltså komposistionskvalitet, snarare än att ha med sig mycket prylar.

Vidare hade jag undvikit blixten, använd istället en skärm och en assistent som kan hålla skärmen åt dig.

Fota i RAW så att du har lite marginal på dina exponeringar.

Tänk också på att det är roligare med 10 bra kort än 40 "continious mode men inge bra".

Läs in dig på lite olika poserings alternativ, och styr sedan brudparet när ni tar porträtten, så att deras bästa sida syns på bild.

Reka på platsen så att du har koll på ljuset, och ev. en backup plan vid regn.

Lycka till, och glöm inte att ta betalt!

Det är min bröllop present till min Bror så betalt kommer jag inte ta. Så jag känner pressen på mig. Jag har refelx skärm med guld och silver... ska jag köra silver!?

Re: Tack!

ostebo skrev:
Det va intressant... saker å ting man inte tänker på normalt. Jag har två 350D så jag kör med 14/2,8 på ena hela tiden på stativ.

Hur många kort bör jag ta?
Så många som möjligt eller??
Sätta den på flerbilder läge... så e det bara att hålla inne å trycka!!

Kul att jag kunde bidra med något! Jag plåtade ett bröllop igår, så jag hade några observationer färskt i minnet, även om jag är lite seg...

Bra att det kommit synpunkter på porträttbilderna under tiden, dem har jag inte givit mig på.

Jag fotade en del JPG + RAW i kyrkan, så jag fick hålla nere på takten för att få minneskorten att räcka hela festen med, men jag föredrar nog ändå att hålla igen lite så jag hinner se ända ut i hörnen på sökaren och inte vara alltför upptagen med knäppandet. Det ger mer koncentration att trycka vid rätt tillfälle. Även om du kan leta reda på en snäppet bättre bild bland tio exponeringar på samma motiv så är det ju inte säkert att mottagaren märker någon större skillnad. Dock är nog inte flerbildersläge fel då vissa saker händer snabbt, speciellt när de som agerar är lite nervösa, men jag föredrar ändå att släppa upp och fokusera om emellan för att minska risken att få flera oskarpa bilder. Med stor bländare på 350D finns ju risken att man missar lite. Vidvinkeln tar jag fler bilder med på vinst eller förlust eftersom jag ändå inte hinner se allt som händer i sökaren, och har du ingen blixt får du ju inte heller problem med återuppladdningstiden, annars kan det vara synd att missa ett tillfälle p g a att blixten återhämtar sig efter lite onödig skjutning.

Ovanstående, vilket går sammanfatta med "vet ej", var mer ett praktiskt resonemang. Det viktigaste är nog ändå att höra med brudparet vad de vill ha och hur stor uppmärksamhet fotograferandet får ta. Det är iofs inte antalet bilder utan hur mycket du rör dig och var du står som avgör detta. Prästen kan också ha synpunkter, men du känner nog av om det är läge att hålla tillbaka. Jag drog mig tillbaka under något stilla moment, men när åskådarna började blixtra med sina kompaktkameror tyckte jag inte det tillförde någon störning om jag tog några bildre med.

Min sambo befann sig på läktaren och tog lite översiktsbilder och några närbilder med tele från det hållet. Det är inte dumt att veta att någon annan täcker in vissa vinklar, så behöver man inte röra på sig så mycket, vilket både ökar störningen och tar tid från fotograferandet. Börjar man springa med stativet och välter omkull ett notställ är man nog inte betraktad som speciellt diskret längre :)

silver i relexskärmen tillför mycket men hårt ljus.
Guld ökar färgtemperaturen i det reflekterade ljuset.

Jag har provat båda, och det är mest beroende på vilken situation man är i, men jag tycker det är olustigt att "blanda" olika färgtemperaturer, så jag kör sällan guld.

Att plåta bröllop skiljer sig inte så mycket från att plåta människor i allmänhet. Oftast är det enklare då folk känner sig vackra och uppklädda.

Ett bröllop är en festlighet. Då ska det gärna synas på bilderna hur festligt det är. Smäll inte iväg en massa bilder och hoppas att få en bra bild av slumpen utan vänta in rätt tillfälle och tryck på knappen.

Med 14 mm på ena huset och 28-70 på det andra är det bara glida runt och fota glada miner i minglet. Jag hade valt att blända ner 14 mm för stor skärpedjup och ställt fokus manuellt på 2 meter. Då blir det mesta skarp. 28-70 däremot skulle jag låta vara uppbländat för att isolera personerna mot en suddig bakgrund.

Är det starkt solsken ute är det inte dumt med blixt på kameran. För att inte blixtljuset ska bli för dominant ställer man ner blixten 1-2 bländarsteg.

Reflexskärm tycker jag bara är bökigt. Det är mycket enklare med upplättningsblixt. Men som sagt, brassa inte på för mycket utan dra ner på effekten.

Om det inte finns makro på 70-200 så hade jag lämnat den hemma. Eventuellt kan den vara bra att ha om du ska fota inne i kyrkan. Då kan det även vara bra med stativ för att hålla kameran stilla.

Under vigseln:

Skulle använt ditt 28-70 för att dokumentera händelser kring brudparet framme vid altaret (Ringbyte etc)

Din 70-200 skulle jag haft på stativ för att dokumentera människors ansiktsuttryck och känslor (brudparets/brudgummens föräldrar etc.. vem vet, de kanske fäller en tår och då kan det vara trevligt att fånga på bild)

Ang, blixt så skulle jag skippa den helt å hållet och istället köra på lite högre iso. Jag skulle valt att ha kameran på serietagningsläge.

Fotade mitt första bröllop förra helgen och då hade jag 2st Nikon D70 med Sigma 24-70/2.8 samt Nikon 80-200/2.8.
http://corredanne.riskaka.com/carolina/vigsel/album/

Något att tänka på.. undvik att fota under bönen men passa på att bränn av bilder under psalmer etc då det inte hörs.
Iom att du är brudgummens bror så antar jag att du lär ha kostym och klackskor. Om möjlig så ha gärna ett par mjukare skor utan klack i kyrkan så det inte hörs när du rör dig. Rör dig gärna vid tillfällen då det är sång/musik så det inte hörs eller märks lika väl.

Senast ändrad:
Kolla kyrkan i förväg om du har möjlighet. Det är tryggt att ha koll på vart man kan stå och hur man ska röra sig i förväg om man inte är van att fota vigslar.

Jag använder lite olika brännvidder beroende på storlek av kyrka. En vigsel körde jag nästan bara med 17-40 då jag nästan stod brevid brudparet. I lördags fotograferade jag en vigsel och körde 90% med min 70-200. Allt beroende på storlek och omständigheterna.

Blixten ska du inte använda alls. Glöm den! (den behövs dessutom inte med den utrustning du nämnt)

Ett enbensstativ är till god hjälp och mycket flexiblare än en trebenare.

Ha bra koll på exponeringen och passa dig för starkt motljus från olägligt placerade fönster osv... Är ljuset konstant, så är det en bra idé att mäta i förväg och köra manuellt för att inte lura ljusmätaren.

Det var nog lite tips jag kom på för tillfället....

Mvh /Peter

peter_wahlström skrev:
Blixten ska du inte använda alls. Glöm den! (den behövs dessutom inte med den utrustning du nämnt)
D Nilsson skrev:
Ang, blixt så skulle jag skippa den helt å hållet och istället köra på lite högre iso.
supermax_fred skrev:
Vidare hade jag undvikit blixten, använd istället en skärm och en assistent som kan hålla skärmen åt dig.
Vad är det som är så tabu med att använda blixt? Är det så att riktiga fotografer använder reflexskärm?

PerFogelberg skrev:
Vad är det som är så tabu med att använda blixt? Är det så att riktiga fotografer använder reflexskärm?

Jag personligen skulle inte vilja ha massa blixtrande under min vigsel den dag då jag gifter mig, tror jag skulle uppleva det som väldigt irriterande, speciellt om fotografen står framme vid altaret (bredvid).

Kör man utan blixt så stör man ju inte så mycket, det är ju bara eventuellt slutarljud som hörs.

Jag tycker att det både är störande och oproffessionellt att använda blixt under en högtidsstund som en vigsel. Det finns ingen anledning.

Vidare skulle jag gärna vilja vara med på ett bröllop och se en assisten med stor reflexskärm... Fast detta tror jag mer gällde själva bröllopsfotograferingen eller?

//Peter

D Nilsson skrev:
Jag personligen skulle inte vilja ha massa blixtrande under min vigsel den dag då jag gifter mig, tror jag skulle uppleva det som väldigt irriterande, speciellt om fotografen står framme vid altaret (bredvid).
Det håller jag med om. Men att lämna blixten hemma verkar dumt. Själva vigselceremonin är ju bara en liten del. Ska man strunta i blixten även utomhus?

PerFogelberg skrev:
Det håller jag med om. Men att lämna blixten hemma verkar dumt. Själva vigselceremonin är ju bara en liten del. Ska man strunta i blixten även utomhus?

Nej för bövelen :), blixten kan gott sitta på kameran under hela vigselakten så kan man med gott samvete använda den under utgången då det är fritt för "publiken" att fota brudparet (de bröllop jag varit på så har det varit fotoförbud fram tills utgången).

Men jag ska inte säga att jag tror att det stör under vigseln för jag har ingen aning. troligtvis är brudparet så inne i vad de gör så de tänker förmodligen inte ens på blixtrandet under akten.

Skulle vara intressant å höra åsikter från någon fotograf som använt blixt under vigseln. någon?

D Nilsson skrev:

Skulle vara intressant å höra åsikter från någon fotograf som använt blixt under vigseln. någon?

Jag använde blixt till en del bilder i helgen, och frågade runt lite efteråt, men ingen tyckte att det störde. Nu var det förvisso mer av "upplättningsblixt" (med omibouncer) för att halvera tiderna, d v s inte full styrka. Jag stod dock en bit ut åt kanten, och det förekom em hel del blixtrande från kompakter bland åskådarna, så det var ett lite mer "ledigt" bröllop än en del andra. Hade jag kunnat gå nästan bakom altaret hade jag nog varit mer försiktig med blixten, men de präster jag pratat med har inte haft invändningar mot blixtrande, och brudparet har annat att tänka på (de blir nog mer oroliga om de inte märker att någon förevigar stunden), men det kan förstås finnas en känsligare publik än min. Jag skulle höra mig för bland brudparet och deras närmaste hur de prioriterar. Vissa kyrkor klarar man säkert ofta utan blixt, men andra när det regnar... Då får man nog köra ISO 800, och det är kanske inte så kul att ha på alla bilder. Mitt nästa brudpar har explicit beställt några bilder med blixt för att jag ska kunna få skärpedjup som räcker till båda på samma bild. Återstår att se vad den publiken tycker.

Nu har jag fotat mitt första bröllop... Lägger upp några bilder från bröllopet senare i veckan. Så kanske ni kan ge mig lite tips. PS. jag skulle någ ha med mig blixten in i kyrkan. Va riktigt mörkt. Va på Gamla Lundby Kyrka(Göteborg)
Men så fort vi kom ut så rullade det på mycket smidigare.
Måste säga att det va riktigt kul.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar