Re: Tack!
ostebo skrev:
Det va intressant... saker å ting man inte tänker på normalt. Jag har två 350D så jag kör med 14/2,8 på ena hela tiden på stativ.
Hur många kort bör jag ta?
Så många som möjligt eller??
Sätta den på flerbilder läge... så e det bara att hålla inne å trycka!!
Kul att jag kunde bidra med något! Jag plåtade ett bröllop igår, så jag hade några observationer färskt i minnet, även om jag är lite seg...
Bra att det kommit synpunkter på porträttbilderna under tiden, dem har jag inte givit mig på.
Jag fotade en del JPG + RAW i kyrkan, så jag fick hålla nere på takten för att få minneskorten att räcka hela festen med, men jag föredrar nog ändå att hålla igen lite så jag hinner se ända ut i hörnen på sökaren och inte vara alltför upptagen med knäppandet. Det ger mer koncentration att trycka vid rätt tillfälle. Även om du kan leta reda på en snäppet bättre bild bland tio exponeringar på samma motiv så är det ju inte säkert att mottagaren märker någon större skillnad. Dock är nog inte flerbildersläge fel då vissa saker händer snabbt, speciellt när de som agerar är lite nervösa, men jag föredrar ändå att släppa upp och fokusera om emellan för att minska risken att få flera oskarpa bilder. Med stor bländare på 350D finns ju risken att man missar lite. Vidvinkeln tar jag fler bilder med på vinst eller förlust eftersom jag ändå inte hinner se allt som händer i sökaren, och har du ingen blixt får du ju inte heller problem med återuppladdningstiden, annars kan det vara synd att missa ett tillfälle p g a att blixten återhämtar sig efter lite onödig skjutning.
Ovanstående, vilket går sammanfatta med "vet ej", var mer ett praktiskt resonemang. Det viktigaste är nog ändå att höra med brudparet vad de vill ha och hur stor uppmärksamhet fotograferandet får ta. Det är iofs inte antalet bilder utan hur mycket du rör dig och var du står som avgör detta. Prästen kan också ha synpunkter, men du känner nog av om det är läge att hålla tillbaka. Jag drog mig tillbaka under något stilla moment, men när åskådarna började blixtra med sina kompaktkameror tyckte jag inte det tillförde någon störning om jag tog några bildre med.
Min sambo befann sig på läktaren och tog lite översiktsbilder och några närbilder med tele från det hållet. Det är inte dumt att veta att någon annan täcker in vissa vinklar, så behöver man inte röra på sig så mycket, vilket både ökar störningen och tar tid från fotograferandet. Börjar man springa med stativet och välter omkull ett notställ är man nog inte betraktad som speciellt diskret längre