ANNONS
Annons

Bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

peot

Aktiv medlem
Har blivit ombedd att ta middags- och partybilder på en bekants bröllop. Någon som har tips på lämplig neg-film, 200, 400, 800? Ska jag ta med stativ? Enbens- eller trebens-? Vilka objektiv?
 
400 och en zoom

400-film, typ 28-70mm eller motsvarande. Lämna stativet hemma och ta med en blixt du kan slå i taket. Jobba med längre slutartider (1/15, 1/30) för att få med befintlig belysning och låt blixten fylla ut det ljus som fattas. Tänk på att det är stämningen och människors uttryck som är det viktigaste. Vid vinkel tycker jag ger mer närvarokänsla än normal/tele.

Lång slutartid och blixtsynk på andra ridån brukar vara en höjdare senare på kvällen under dansen till exempel. Rikta då blixten direkt mot motivet.

/Fredrik
 
Svårt begrepp

Hej! Tack för ditt svar. "Blixtsynk på andra ridån" behöver jag hjälp med. Hur ställer man in det? Jag har en Minolta Dynax 5 och en Sigmablixt EF 500 ST DG.
 
Kolla blixten

Synkning på andra ridån ställer du in på blixten, förutsatt att den klarar det. Kolla i manualen om det finns något i ämnet. Att synka på andra ridån innebär att "släpningarna" hamnar på rätt sida om motivet och förstärker rörelsen i rätt riktning. Det funkar att synka på vanligt sätt med samma exp-tid, men det ser inte lika proffsigt ut :)

Tänk på att långa slutartider kan öka behovet av blixt för att frysa motivet och slippa suddiga bilder.

Under middag och mingel brukar jag använda 1/30 och 2.8 som utgångspunkt i kombination med blixt i taket och hålla koll på kamerans synpunkt på exponeringen så jag inte överexponerar.

/F
 
Re: 400 och en zoom

Fredrik F skrev:

Lång slutartid och blixtsynk på andra ridån brukar vara en höjdare senare på kvällen under dansen till exempel. Rikta då blixten direkt mot motivet.

Om du kör Canon så behöver du inte köra med synk på andra ridån. Jag vill helst att blixten går av då jag trycker av för att fånga ansiktsuttrycken rätt.

Ställ in kameran på Av så får du långa tider. Matcha bländaren så att du inte får för långa tider. 1/15 till 1/4 är ganska lagom.
 
peot skrev:
Bör jag använda nåt filter,tycker ni?

Ett skyddande filter för objektivet, UV eller skylight, är aldrig fel. Men några andra filter tycker jag inte att du ska köra med. Det krånglar bara till det. Försök istället att koncentrera dig på att fånga de lyckligaste och roligaste ögonblicken.

Vill du ta en romantisk och softad bild kan du ta glad-pac. ta två till fyra lager beroende på hur stark effekt du vill ha.
 
Jag skulle inte använda något filter (utom möjligvis ett UV för att skydda linsen). Tänk på att filter ofta stjäl ljus, vilket normalt är en bristvara inomhus.


/F
 
Mitt tips är att du faktiskt prövar alla tips före den stora dagen och i huvudsak använder tekniker som du behärskar. Vissa tekniker är inte alldeles enkla att bemästra och kräver mer erfarenhet än andra för att ge önskat resultat. Inte så kul med BARA misslyckade experiment på hela rullen unika bilder.

För övrigt ser jag inget fel på tipsen, tvärt om. Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.