Annons

Bröllop och bildvisning

Produkter
(logga in för att koppla)

tjikken

Ny medlem
Hej,

Min syster ska snart gifta sig och idag var vi i kyrkan för att gå igenom förberedelserna inför bröllopet (jag ska agera fotograf och det sker på midsommarafton). Jag sprang runt som en iller med mitt Tamron 17-50/2,8 (Sony Alpha 230) för att hitta kameravinklar och prästen (samt syster) gav ett godkännande om fri rörlighet i kyrkan så länge som jag var diskret.

Detta är mitt första bröllop och jag är inplanerad för ett till i sommar (ja, jag är glad amatör och kommer göra dessa två gratis vilket dem vet om och att jag kan inte garantera dem proffsiga bilder).

Kameran var inställd på f2,8 samt ISO 800 vilket levererade en bra slutartid (runt 100-150). Däremot sprang jag runt och tog bilder lite hur som helst utan tanke på fokus utan enbart ljus och när jag visade upp bilderna efteråt för min syster ville hon se dem i 100% vilket visade på en hel del brus samt oskärpa. Detta gav upphov till en debatt då hon sa att hennes kompakta digitalkamera levererade bättre bilder än dessa.

Jag försökte förklara skillnaden mellan en kompakt kamera och en DSLR men jag tror hon inte tyckte att bilderna blir så mycket bättre med en systemkamera.

En av nackdelarna var att både brud, brudgum, tärna och bestman bar svarta jackor vilket försvårade fokuseringen något.

Så jag undrar om det är vanligt att
1: visa bilderna i 100%
2. Att redigera ALLA bilder som tagits i samband med bröllop.

Ber om ursäkt för långt inlägg men som sagt jag är ganska grön.

Mvh
Jimmy

Hej,

Min syster ska snart gifta sig och idag var vi i kyrkan för att gå igenom förberedelserna inför bröllopet (jag ska agera fotograf och det sker på midsommarafton). Jag sprang runt som en iller med mitt Tamron 17-50/2,8 (Sony Alpha 230) för att hitta kameravinklar och prästen (samt syster) gav ett godkännande om fri rörlighet i kyrkan så länge som jag var diskret.

Detta är mitt första bröllop och jag är inplanerad för ett till i sommar (ja, jag är glad amatör och kommer göra dessa två gratis vilket dem vet om och att jag kan inte garantera dem proffsiga bilder).

Kameran var inställd på f2,8 samt ISO 800 vilket levererade en bra slutartid (runt 100-150). Däremot sprang jag runt och tog bilder lite hur som helst utan tanke på fokus utan enbart ljus och när jag visade upp bilderna efteråt för min syster ville hon se dem i 100% vilket visade på en hel del brus samt oskärpa. Detta gav upphov till en debatt då hon sa att hennes kompakta digitalkamera levererade bättre bilder än dessa.

Jag försökte förklara skillnaden mellan en kompakt kamera och en DSLR men jag tror hon inte tyckte att bilderna blir så mycket bättre med en systemkamera.

En av nackdelarna var att både brud, brudgum, tärna och bestman bar svarta jackor vilket försvårade fokuseringen något.

Så jag undrar om det är vanligt att
1: visa bilderna i 100%
2. Att redigera ALLA bilder som tagits i samband med bröllop.

Ber om ursäkt för långt inlägg men som sagt jag är ganska grön.

Mvh
Jimmy

Bröllop är lite läskigt kan man tycka. Även om brudparet säger sig vilja chansa och är införstådda med att du inte kan garantera "proffsiga" bilder så tror jag att du gör bäst i att lyckas. Med lite skämtsam ton där på slutet.
Först så får du ju ganska kort skärpedjup med stor bländare vilket ju lätt kan innebära att saker du kanske vill ha i fokus inte hamnar i fokus. Sen så kan handhållet med långa slutartider också såklart addera oskärpa. Brusigheten kommer ju också med ökande iso tal och var gränsen för ok kvalitet för just dig och din kamera går får du väl testa dig fram till. Möjligheten finns ju att behandla minska/ta bort brus med något brusreduceringsprogram.

Du skriver att du "sprang jag runt och tog bilder lite hur som helst utan tanke på fokus". Jag tror det kan vara bra att tänka på var du fokuserar samt också se till att du har koll på var i sökaren kameran lägger fokus. Jag ser alltid till att välja/låsa fokuspunkt så att man vet var fokus hamnar. Sen att kompaktkameror producerar en bild som kan se bättre ut direkt kameran, visst
det kan i vissa fall vara sant. Vill man slippa efterbandling av DSLR bilder så kan de flesta kamerorna lägga till kontrast, skärpa färgmättnad mm direkt i kameran. Jag tycker dock absolut att du skall köra raw och göra jobbet själv hemma, alternativt både jpg + raw och se till
att kamerna fixar till jpg filen med önskade justeringar.

Sen skulla man också kunna tänka sig något ännu ljusstarkare objektiv, typ F 1.8. Jag har vid ett par bröllopp kört med 50 och 85 1.8 vilket ju funkar bra. Ett smidigt enbent stativ kan occkså vara ett tips om du känner att det inte inkräktar på rörelsefriheten. Sen så skall du absolut om det går, försöka få till en planerad fotosession med brudparet där ni gemensamt planerat
upplägget, plats mm. Sist så hade jag tränat på det jag kände mig osäker på, speciellt som du ändå har dryga månaden kvar till det blir skarp läge.

Men som sagt, din två frågor.
Visa bilderna i 100%? Ja, det bör man väl kunna göra men brusighet lär ju synas.
Sen beror det väl på hur stora utskrifter som skall göras eller om de bara skall visas på dator.

2. Att redigera ALLA bilder som tagits i samband med bröllop? Ja
Mvh Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar