Annons

Bröllop och bildvisning

Produkter
(logga in för att koppla)

tjikken

Ny medlem
Hej,

Min syster ska snart gifta sig och idag var vi i kyrkan för att gå igenom förberedelserna inför bröllopet (jag ska agera fotograf och det sker på midsommarafton). Jag sprang runt som en iller med mitt Tamron 17-50/2,8 (Sony Alpha 230) för att hitta kameravinklar och prästen (samt syster) gav ett godkännande om fri rörlighet i kyrkan så länge som jag var diskret.

Detta är mitt första bröllop och jag är inplanerad för ett till i sommar (ja, jag är glad amatör och kommer göra dessa två gratis vilket dem vet om och att jag kan inte garantera dem proffsiga bilder).

Kameran var inställd på f2,8 samt ISO 800 vilket levererade en bra slutartid (runt 100-150). Däremot sprang jag runt och tog bilder lite hur som helst utan tanke på fokus utan enbart ljus och när jag visade upp bilderna efteråt för min syster ville hon se dem i 100% vilket visade på en hel del brus samt oskärpa. Detta gav upphov till en debatt då hon sa att hennes kompakta digitalkamera levererade bättre bilder än dessa.

Jag försökte förklara skillnaden mellan en kompakt kamera och en DSLR men jag tror hon inte tyckte att bilderna blir så mycket bättre med en systemkamera.

En av nackdelarna var att både brud, brudgum, tärna och bestman bar svarta jackor vilket försvårade fokuseringen något.

Så jag undrar om det är vanligt att
1: visa bilderna i 100%
2. Att redigera ALLA bilder som tagits i samband med bröllop.

Ber om ursäkt för långt inlägg men som sagt jag är ganska grön.

Mvh
Jimmy

Hej,

Min syster ska snart gifta sig och idag var vi i kyrkan för att gå igenom förberedelserna inför bröllopet (jag ska agera fotograf och det sker på midsommarafton). Jag sprang runt som en iller med mitt Tamron 17-50/2,8 (Sony Alpha 230) för att hitta kameravinklar och prästen (samt syster) gav ett godkännande om fri rörlighet i kyrkan så länge som jag var diskret.