Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brännvidsberäkning för digiscoping

Produkter
(logga in för att koppla)

F.G.

Aktiv medlem
Hur beräknar man brännvidden vid digiscoping? Det vore roligt att se vad motsvarande riktigt objektiv skulle kosta.

Havsörn. Kom inte och säg att den är för suddig, avstånd 1100 meter
:)

Bilagor

• havsörn ottenby img_0718.jpg
    havsörn ottenby img_0718.jpg
    14.7 KB · Visningar: 331
Fredrik Gustafsson (F.G.) skrev:
Hur beräknar man brännvidden vid digiscoping?

Hej!
Jag använder en Canon powershot för digiscoping, med längsta brännvidd motsvarande 105 mm. Okularet på min Kowa-tub förstorar 30 x. 105 mm x 30= 3150 mm.
Tänker jag fel ändå, jag kanske gör det för lätt för mej...?

Lars

Så har jag också gissat Lars. Jag har aldrig lyckats hitta någon bra förklaring på vad brännviden betyder.

Halloj.

Hittade följande intressanta länkar på Google som förhoppningsvis besvarar era frågor:
http://www.nikon.com.sg/PRODUCT/binoscope/DigiScope/DigiScoping.htm
http://www.jayandwanda.com/digiscope/digiscope_calc.html

Följande är saxat ur första länken:

Calculation of composite focal length
Composite focal length = magnification of eyepiece x 35mm equivalent focal length of COOLPIX digital camera

Calculation of composite F-number (theoretical value)
Composite F-number = magnification of eyepiece x focal length of COOLPIX digital camera ÷ objective diameter of Fieldscope

Så det verkar som om ni räknat rätt :)

MvH
Mikael

Om vi nu räknar rätt...brukar ibland (i nödfall) använda mitt 77 x okular. I så fall motsvarande en brännvidd om drygt 8000 mm...!
Ok, det är svårt att få det någorlunda skarpt i detta läge, men för dokumentation av sällsynta och avlägsna fåglar kan det fungera rätt ok.

Lars

Tack för länkarna Mikael! Om jag fyllt i kalkylen rätt så är brännvidden med min Swarovski ATS80HD 20-60x mellan 1920-5760. Största canonobjektiv EF 1200/5.6L är i så fall inte ens i närheten lol.
Havsörnsbilden är tagen med ca 3000 mm, och något beskuren. Enda fungerande användningen av fullt zoom är om man fotar månen, annars brukar alla mina fågelbilder bli något suddiga vid mer än 20x zoom.

Objekten får inte sätta sig för nära heller :)

Bilagor

• knölsvan.jpg
    knölsvan.jpg
    24.5 KB · Visningar: 172
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar