Annons

Brännviddsskillnad

Produkter
(logga in för att koppla)

rajtzing

Aktiv medlem
Jag visste inte riktigt var jag skulle placera min fråga, så den hamnade här pga min kamera.. till frågan: Jag har en Fuji Finepix s9600 där det står att zoomomfånget är 28-300mm, men efteråt står det "Equiv.135". Betyder det att det inte är 300mm utan 135 eller vad menas? Jag är också på G att införskaffa en systemkamera och undrar då om brännviddstalen betyder exakt samma sak där, eller om det t ex är skillnad på en zoomlängd på 300mm med t ex Nikon d90 jämfört med min "halvsystem" Fuji Finepix s9600? Kvalitetsskillnader är jag självklart medveten om, men i övrigt?

Är fullt medveten om min antagligen extrema nybörjarfråga, men vore skönt att reda ut begreppen ändå :)
 
Objektivet i din kamera har brännviddsområdet 6,2 till 66,7 mm. Detta står att läsa längst fram på objektivet. Med kamerans lilla sensor motsvarar detta brännviddsområde samma bildvinklar som 28 till 300 mm ger på en kamera som använder filmformatet 135 (Eqiv.135). Kameran har alltså en omvandlingsfaktor på 4. En D90, som också har en liten sensor, har en omvandlingsfaktor på 1,5.

66,7 mm med s9600 motsvarar bildvinkel för 300 mm med 135-formatet.
200 mm med D90 motsvarar bildvinkel för 300 mm med 135-formatet.
300 mm med D90 motsvarar bildvinkel för 450 mm med 135-formatet.
 
ah okej, det bringar lite klarhet. Men vad blir då skillnaden på 66,7 mm med s9600 och 200mm med D90? Blir det samma "zoomlängd", bara att s9600 "fuskar" lite för att få fram en större brännvidd? Jag menar då, om jag köper ett objektiv till min möjligtvis framtida D90 på t ex 70-300mm, kommer jag då exakt lika nära som med min nuvarande s9600?
 
x-200mm på D90 kommer du lika nära med som 9600:an. x-300mm kommer du ännu närmare med.
 
Anledningen till att man jämför med "135-formatet" (egentligen menar man småbildsformatet 24x36mm) är att sensorstorlekarna varierar mycket mellan olika digitalkameror, så man utgår från småbildsformatet som referens.
 
ah okej, det bringar lite klarhet. Men vad blir då skillnaden på 66,7 mm med s9600 och 200mm med D90? Blir det samma "zoomlängd", bara att s9600 "fuskar" lite för att få fram en större brännvidd? Jag menar då, om jag köper ett objektiv till min möjligtvis framtida D90 på t ex 70-300mm, kommer jag då exakt lika nära som med min nuvarande s9600?
S9600 fuskar inget, utan sensorn är helt enkelt mindre. En kamera med liten sensor behöver ett objektiv med kortare brännvidd än en kamera med stor sensor för att ge samma bildvinkel.

När jag fotar med småbild och film så är normalbrännvidden 50mm, men fotar jag med mellanformat 6x6 så är normalbrännvidden 80mm. På de olika filmformaten ger de samma bildvinkel. Men om jag sätter ett 80mm-objektiv på småbildskameran så får jag ett kort tele.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.