Annons

Brännvidd för porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

tzeljko

Aktiv medlem
Frågan har säkert sedan ställts och ältats. Skriver från mobilen och kan inte söka i forumet! Vilken brännvidd rekommenderas till helkroppsporträtt?
 
För DX, Nikon AF-s 60 makro
alternativ Sigma 70 makro

Men går givetvis att ta porträtt med alla brännvidder, men 60-70 mm anses vara ultimat.
 
Jag testade 85-100 men vid helkropp hamnar jag så långt från motivet. Detta i kombination med vind och handhållet tycks ge oskarpa bilder, trots rätt ok tider.
Funderar på att testa 50 men var orolig att det var väl lågt.
 
Yes, 85-100 mm gäller för kameror som 5D å D3, så det beror ju helt på vad du har för kamera, för att få denna erkänt klassiska brännvidd.

Under fliken artiklar här ovanför finns det bra ganska grundläggande tips. Om det är oskärpa pga att handhållningen var si så där så använda en 1/150 för att helt ligga på den säkra sidan på dessa bränvidder.

Men för att ge tips på vilken fysisk brännvidd du ska använda så behöver man veta kamera modell!
 
Det är en canon400d. Har 70-200l is. Men trots 150 i tid oskarpt, delvis pga vind. Funderar som sagt på 18-55 för att slippa stå så långt bort för helkropp.
Allemyr skrev:
Yes, 85-100 mm gäller för kameror som 5D å D3, så det beror ju helt på vad du har för kamera, för att få denna erkänt klassiska brännvidd.

Under fliken artiklar här ovanför finns det bra ganska grundläggande tips. Om det är oskärpa pga att handhållningen var si så där så använda en 1/150 för att helt ligga på den säkra sidan på dessa bränvidder.

Men för att ge tips på vilken fysisk brännvidd du ska använda så behöver man veta kamera modell!
 
50mm är en utmärkt brännvidd för porträtt på en 400D med cropfaktor 1,6. Gjorde en snabb test och för att täcka 185cm i höjdled får man stå ca 4,5m bort och för ett huvudporträtt hamnar man ca 60cm bort. Själv föredrar jag mitt 100mm objektiv för huvudporträtt och 50mm för halv- och helkropp.
 
bevoice skrev:
50mm är en utmärkt brännvidd för porträtt på en 400D med cropfaktor 1,6. Gjorde en snabb test och för att täcka 185cm i höjdled får man stå ca 4,5m bort och för ett huvudporträtt hamnar man ca 60cm bort. Själv föredrar jag mitt 100mm objektiv för huvudporträtt och 50mm för halv- och helkropp.
Ja, det har jag också tänkt mig. Mitt 70-200 är lite för långt för helkropp men huvudporträtt är perfekta kring 90-105mm. I mitt fall har jag tänkt mig antingen Nikon AF-S 105/2,8 G IF-ED VR (7 535kr) eller Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 (3 889kr).

Sedan blir ett 50mm/1.8 perfekt för helkropp på min D300.
 
Ang Tamron 90:an så tycker jag personligen att den inte är bra för porträtt därför den ger en "för krispig" (vass) bild. Jag föredrar ett 70-200 för porträtt, och ja, jag pratar om 1.6 cropfaktor.
För helkropp så kör jag med 24-70 eller ett fast 50.
Däremot så älskar jag mitt tamronobjektiv för Macro, där den är grym!
tänk på att den har rätt slö och osäker AF och det är inte så kul vid porträttfoto i alla lägen.
 
Jag funderade på att köra med fast canon 50 mm/1.8 ii. Men det stöder inte ettl blixt har jag fått för mig.
 
tzeljko skrev:
Jag funderade på att köra med fast canon 50 mm/1.8 ii. Men det stöder inte ettl blixt har jag fått för mig.

ETTL sitter i kameran, alla EF-s å EF stödjer ju ETTL.

Men tre varianter som kan vara värda att kika på är EF-s 60 makro, EF 50 1.4, å Sigma 50 1.4
 
Det stämmer! Tack! Såg att det var distansdata till blixten som inte stöddes. Men det kanske går lika bra utan.
 
tzeljko skrev:
Frågan har säkert sedan ställts och ältats. Skriver från mobilen och kan inte söka i forumet! Vilken brännvidd rekommenderas till helkroppsporträtt?

Vid helkroppsporträtt kan du använda allt från vidvinkel- via normal- till teleobjektiv. Allt beror på vilket djup och integration med miljön du vill ha i bilden. Vidvinkel för djup och sammansmältning med omgivningen. Teleobjektiv för mer isolation, möjlighet till kortare skärpedjup och plattare dimension. Vad är du ute efter för resultat?

Eftersom det förekommer olika sensorformat kan det vara bättre att diskutera bildvinkel istället för brännvidd. 50 mm brännvidd i småbildsformatet ger en helt annan bildvinkel än 50 mm i APS-C- eller four-thirds-formatet.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Brännvidd för porträtt?

Teodorian skrev:
Vid helkroppsporträtt kan du använda allt från vidvinkel- via normal- till teleobjektiv. Allt beror på vilket djup och integration med miljön du vill ha i bilden. Vidvinkel för djup och sammansmältning med omgivningen. Teleobjektiv för mer isolation, möjlighet till kortare skärpedjup och plattare dimension. Vad är du ute efter för resultat?

Eftersom det förekommer olika sensorformat kan det vara bättre att diskutera bildvinkel istället för brännvidd. 50 mm brännvidd i småbildsformatet ger en helt annan bildvinkel än 50 mm i APS-C- eller four-thirds-formatet.

Nu är jag tillbaka vid min dator! Jag vill ha ett ganska kort skärpedjup, och inte så mycket bakgrund, men det får jag delvis lösa genom att placera den tänkta bakgrunden lite längre bak.
Idag provfotade jag bara, men blev lite orolig när bilderna inte blev som tänkt. Jag tror att att jag kommer att köra fullporträttsförsöken med 18-55 samt fast 50 mm.
 
Re: Re: Re: Brännvidd för porträtt?

tzeljko skrev:
Nu är jag tillbaka vid min dator! Jag vill ha ett ganska kort skärpedjup, och inte så mycket bakgrund, men det får jag delvis lösa genom att placera den tänkta bakgrunden lite längre bak.
Idag provfotade jag bara, men blev lite orolig när bilderna inte blev som tänkt. Jag tror att att jag kommer att köra fullporträttsförsöken med 18-55 samt fast 50 mm.

Jag antar att ditt 18-55 objektiv är kit-objektivet vilket betyder att du vid 50 mm har minsta bländare 5,6 och det ger inte kort skärpedjup. Om du verkligen vill ha kort skärpedjup och helkroppsporträtt så är ett fast 50 mm det bästa alternativet. Om du fokuserar på 4,5 m avstånd så får du ett skärpedjup på ca 50cm vid bländare 1,8. Med kit-objektivet på 50mm blir skärpedjupet ca 1,8 m vid största bländare 5,6.

Skärpedjupen är ungefärliga, beräknade med DepthofField Calculator från DoF Master, men det ger en god fingervisning om betydelsen av stor bländare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.