ANNONS
Annons

Brännvidd för Bröllopsfotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes Tallroth

Aktiv medlem
Hej!

Jag har under några år varit vad man skulle kunna kalla en "semiprofesionelll fotograf", dvs jag har arbetat med fotografi som ett "extrajobb" vid sidan av studier/annat jobb. Sedan en tid tillbaka har jag den stora förmånen, att för ett tag, få arbeta helt profesionellt med fotografi och bildbehandling.
Mina persoliga stora intresse är dels naturfotografi, med fåglar som absoluta favoritmotiv, och dels en "konstnärligare" typ av fotografering, en typ av fotograferingen där själva fotograferandet oftast bara är den första delen i arbetet och arbetet i Photoshop är minst lika viktigt.
En kanske märklig blandning av intressen, 100% dokumentära naturfotografier och 100% (nästan..) manipulerade och "skapade" bilder!

Även om jag säljer en bild då och då så är det dock inte inom något av dessa områden som jag nu arbetar, utan mitt arbete gäller nästan uteslutande bröllops- & porträttfotografi.

Jag fotograferar med en Canon EOS 40D och när jag fotograferar bröllop & porträtt använder jag mig oftast av tre olika objektiv; EF-S 17- 85/4-5,6 IS USM, EF 85/1,8 USM &
EF 300/4 L IS USM. Samtliga Canon.
De två senare är jag väldigt nöjd med! 300/4 L är naturligtvis ett otroligt fint objektiv att arbeta med, men kräver en del plats när det används för porträtt!
EF 85/1,8 är även det ett objektiv som jag är väldigt nöjd med! Om man jämför pris kontra kvalitet måste EF 85/1,8 hamna högt upp på listan! knivskarpt och med en underbart fin oskärpa, det är nästan värdigt ett "L"!

Problemet med dessa objektiv, framför allt på en kamera med en CMOS-sensor i APS-C storlek [ "1,6 x"] är att även 85:an kräver gott om plats.
Så när det är trångt och halvtaskigt ljus, i en kyrka till exempel, och jag vill ta en mer "vidvinklig bild" är jag hänvisad till min 17-85:a.
Och även om jag tycker att detta är ett bra objektiv, absolut, så tycker jag inte att det har de kvaliteter som gör det till ett riktigt bra porträttobjektiv. Det är ganska ljussvagt, och trots IS är det svårt att slippa bllixt. Dessutom är det svårt att få till en oskarp bakgrund, och när jag lyckas är oskärpan helt enkelt inte "så där snygg". Ganska kass boquet med andra ord. Som en allroundzoom för ex naturfoto älskar jag objektivet, men som sagt i porträttsituationer, inomhus, ger det helt enkelt inte mig den bildkvalitet jag vill ha.

Så frågan är helt enkelt vilket objektiv skall jag köpa för att kompletera "laguppställningen" med? Det finns ju några att välja mellan!
Jag är ganska övertygad om att jag vill ha ett fast objektiv, det blir ofta mer spännande bilder när man måste "springa runt och komponera bilden", eg. man kan inte bara zooma tills man har önskat utsnitt.
Då jag håller på med förberedelserna för ett lite större projekt är min budget begränsad.
Jag vill så klart ha ett objektiv som är knivskarpt, har en ordentligt snygg oskärpa (bouqet) och det ska naturligtvis vara så ljusstarkt som möjligt, MEN. Ekonomin är ju som sagt en avgörande faktor, så frågan är var kurvorna för kostnad och kvalitet möts? Vad använder ni? Jag vet att det finns hundratals ton med kunskap här, jag skulle tacksamt ta emot några kilo!
De objektiv jag överväger är för närvarande

Något av:
Sigma AF 30/1,4 EX DC HSM
Canon EF 35/2,0

Eller något av:
Canon EF 50/1,4 USM
Sigma AF 50/1,4 EX DC HSM

Så första frågan; 30/35 mm eller 50 mm? (motsv. 28/56 mm resp. 80 mm på den analoga tiden)
Och den andra är den klassiska, Canon eller Sigma?
Jag väljer i princip alltid Canon, men här är jag inte alls säker!
När det gäller 30/35 mm är Sigman ljusstarkare och när det gäller 50 mm verkar Sigman vara mer rubust, den har en frontlins på 72 mm i diameter medan Canons variant har en frontlins på 58 mm.
Dessutom ingår motljusskydd till Sigman!

Så, som sagt lite hjälp hade varit perfekt!!

Mvh
Johannes Tallroth
www.johannestallroth.se

Av egen erfarenhet hade jag valt sigma i båda fallen.

Har ett sigma 30/1,4, ett fint exemplar. Känns väldigt robust och det är bra kvalitet. Den har snabb och tyst AF.

Köpte ett canon 50/1,4 men tyckte det var alldeles för plastigt. Sen är frontlinsen väldigt ömtålig.

Dina grundbilder funkar säkert bra med 17-85 däremot kanske du behöver en bra porträtt glugg med snyggt släpp typ liknade 85 mm till ff. Vilken som är bäst på crophus vet jag inte men just inom bröllop så skulle jag nog föredra ff pga skärpedjupet.
Ett alternativ om du inte hittar en bra optik till aps-c huset är en begagnad 5D med 24-105 eller 24-70 o så kompletterar du med en 85. Om du behåller 40d huset o har pengar skulle jag köpt 50 1,2L.

Tack för info!

Jag hade gärna köpt EF 50/1,2 L , men 14000 SEK är waaaay over min budget!!

Intressant att höra att Sigmas 30 mm känn så bra!
Jag är lite förvånad över att höra att Sigma AF 50/1,4 känns plastig!
Den har fått strålande recentioner och en sak som ofta nämns är att det INTE är plastig utan väldigt robust. Så det är lite förvirrande att höra erfaranheter som säger det motsatta!

Rent optiskt, hur är de båda Sigmorna? 30 och 50? Är de knivskarpa?
Jag vill att det objektiv jag väljer är jämbördigt med min 85/1,8 USM och ger samma snygga oskärpa. Sigmas 50 mm har tydligen 9 bländarlameller, något som enl. uppgift skall påverka oskärpan på ett mycket positivt sätt.

Mvh

/Johannes

iomed att jag oftas inte springer runt i kykan gär att jag använder zoom objektiv mer en fasta objektiv

och försöka göra av mej, med dom som har semst bländare
för att komma ner i ISO & slutar tid

I Kyrkan kör jag med
ef-s 17-55 f2,8 is
ef 70-200 f2,8 is

Och prträtt
ef 50 f1,4 usm
ef 50 f 2,5 macro

Ja det är dyt mad bara objektiv med låga Bländre,
om man vill vara vän med prästen som hatar blixtar

// Mattz

Senast ändrad:
Jag jobbar väl med en ur fotosynpunkt väldigt bra präst då kan jag tänka!

Kör som sagt med EF 85/1,8 USM & EF-S 17-85/3,5-5.6 IS USM.
Skulle säga att jag använder min blixt (en SpeedLite 430 EX II) 50/50.
Men då har jag turen att arbeta i en mycket ljus kyrka.

Hur är ditt EF 50/1,4? Är du nöjd? Många påstår att Sigmas nya AF 50/1,4 är tydligt bättre. Har du någon uppfattning om detta?

Jag efterlyser även fler erfarenheter om fasta 30 mm gluggar!

Mvh

/Johannes

Hur är ditt EF 50/1,4? Är du nöjd? Många påstår att Sigmas nya AF 50/1,4 är tydligt bättre. Har du någon uppfattning om detta?

Mvh

/Johannes

Hur fungerar 1.4 bländare i praktiken till bröllop, är det inte väldigt svårt att pricka skärpan på rätt ställe? Nedbländning nödvändig?

Hej
Jag skulle rekommendera om man vågar att gå in på www.fredmiranda.com och gå in på Canon och Nikon forumen och kolla på deras trådar om Sigmas 50mm 1.4 samt jämfört med andra 50mm objektiv.
Sigma är enligt mig helt klart finare på full öppning, speciellt bakgrundsoskärpan... Den är superkrämig! Dock lite för krämig enligt vissa.
Annars så tror jga nog att du kan satsa på ett 50mm 1.8 och börja där, och sedan om du känner det är för mycket tele, så köp även ett 30mm 1.4 (jag har ett, och kan starkt rekommendera det, det enda objektiv jag har, och jag känner inte att jag behöver något annat!!) ett 50mm 1.8 kostar inte mycket, men är mycket prisvärt, och du känner även om just 50mm är rätt brännvidd. Om inte så köp ett 30mm :)

Lycka till!

Mvh

/Johannes

Det är ingen större skillnad på dem 2 vid 1,4 och upp till 2,8 då blir canons skarpare

Kolla här http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=5

...

Mvh

/Johannes

Är ingen bröllopsfotograf men har ett Sigma 30/1.4. Skärpan är klart soft på 1.4 och blir gradvis skarpare för att landa på knivskarp från ca 4. Men det är så det är. För som objektiv öppnar det helt nya möjligheter till blixtlös fotografering inomhus med fantastisk bakgrundsoskärpa. Det enda med liknande bländare jag använt är EF 50/1.8, där skärpan blir snäppet bättre på full öppning men brännvidden blir för mycket tele på en cropkamera. Och krämigheten är inte alls på samma nivå. Byggkvalitétskillnaderna ska vi inte ens nämna. :)

En negativ sak är att flera klagat på AF - se recensioner här på FS. Jag skickade mitt till Tura för justering men tycker ändå det verkar ha svårt ibland med AF i starkt solljus tillsammans med stora bländare . Men bländar jag ner blir det knivskarpt direkt. Har för liten erfarenhet för att veta om detta även rör andra ljusstarka objektiv eller om det är Sigmaspecifikt. AF är däremot blixtsnabb med USM, iaf på min Canon 450D.

Alltså, Sigmat (på 1.4) är inget för att studera ögonfransar med i 100% crop men mycket trevligt objektiv för stämmningsfulla inomhusbilder. Här finns en recension:

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Sigma-30mm-f-1.4-EX-DC-HSM-Lens-Review.aspx

Hej!
Jag har visserligen en Nikon, men jag har kört med enbart Sigmas 30mm 1.4 nu i över ett halvår. Ska idag åka och hämta deras 50mm med.

30mm är kanon, speciellt vid normalstora rum, och om det inte är för närgågna porträtt du ska fota. Anledningen till att jag ska köpa ett 50mm är just för att kunna fota finare porträtt, men tror ändå att jag kommer använda 30mm till mer vardagliga kort. Och jag antar att jag har haft tur, för mitt är faktiskt grymt skarpt även på 1.4, dock enbart om du prickar rätt med fokus. Detta brukar dock inte vara något problem. Ska jag vara ärlig har jag fått för mig att det är mer problem med AF med sigmas på canonhus än med nikonhus? Pröva ett i affären och se att det fokuserar rätt?

OM man fick välja ett bara? isf garanterat 30mm. Hade även ett 50 till min pentax innan, och den är lite för lång för att ha vid ögonblicksbilder, iaf på en aps-c sensor!

Hej!
Jag har visserligen en Nikon, men jag har kört med enbart Sigmas 30mm 1.4 nu i över ett halvår. Ska idag åka och hämta deras 50mm med.

30mm är kanon, speciellt vid normalstora rum, och om det inte är för närgågna porträtt du ska fota. Anledningen till att jag ska köpa ett 50mm är just för att kunna fota finare porträtt, men tror ändå att jag kommer använda 30mm till mer vardagliga kort. Och jag antar att jag har haft tur, för mitt är faktiskt grymt skarpt även på 1.4, dock enbart om du prickar rätt med fokus. Detta brukar dock inte vara något problem. Ska jag vara ärlig har jag fått för mig att det är mer problem med AF med sigmas på canonhus än med nikonhus? Pröva ett i affären och se att det fokuserar rätt?

OM man fick välja ett bara? isf garanterat 30mm. Hade även ett 50 till min pentax innan, och den är lite för lång för att ha vid ögonblicksbilder, iaf på en aps-c sensor!

Hej Marcus! Du skulle inte ha lust att posta ett 100% crop (o gärna hela bilden så man får uppfattning om avstånd etc). Då gör jag nåt liknande med min Canon o postar här också.

okej, först är det 30mm på 1.4 och sedan 50mm på 1.4 båda med stativ..(diskbänk) ingen skärpning i PS..

Bilagor

• 30.1.4.full.jpg
    30.1.4.full.jpg
    81.7 KB · Visningar: 911
  • 30.1.4.crop.jpg
    30.1.4.crop.jpg
    27.2 KB · Visningar: 902
  • 50.1.4.crop.jpg
    50.1.4.crop.jpg
    98.5 KB · Visningar: 906
  • 50.1.4.full.jpg
    50.1.4.full.jpg
    96.6 KB · Visningar: 928
Som ni ser så är mitt 30mm skarpare än det nya på 50, men ändå, väldigt skarpt!! Jag är så grymt nöjd, det ända är väl att 50mm var rätt mycket större än jag trodde!

Måste säga att jag tycker det är lite skumt. Här är Canons svar. Det är förvisso JPG, och kameran är på "std" vilket är allmänt oskärpt och lamt när det gäller färg och kontrast. Men ändå. Nikons ser betydligt skarpare ut. Och jag kan inte begripa varför.

Det som är skumt är att jag (för att testa) också kört manuell fokus via Liveview i 10ggr förstoring. AF/MF ger samma resultat konsekvent, så det går inte att skylla på AF. Visst har du använt D90?, den har nämligen 12MP precis som min Canon 450D. Kör du JPG och standardinställningar utan några tweeks? Inga förändringar i kontrast/skärpa etc, vare sig i Camera Raw el nåt? Min är helt orörd (fotosidans trista 100kb-gräns ger lite artefakter på min crop, precis som det ser ut som det gjort på din), men som sagt väldigt konsekvent vad jag kan få ut ur objektivet vid absolut optimal fokusering även vid MF...

Bländar jag ner till runt F/4 blir det örnskarpt, men detta...

Skumt eller?

(Hela bilden först, sen 100% crop, Sigma 30 på 1.4)

Bilagor

• IMG_7633 2.jpg
    IMG_7633 2.jpg
    78.1 KB · Visningar: 226
  • IMG_7633 1.jpg
    IMG_7633 1.jpg
    13.9 KB · Visningar: 227
Senast ändrad:
Här är förresten F/4 på samma, ser snäppet bättre ut än din 1.4 tycker jag... suck. Nån som kan förklara?

Bilagor

• IMG_7630 f4.jpg
    IMG_7630 f4.jpg
    75.4 KB · Visningar: 231
den är på neutral i kameran, dock vet jag inte hur mycket den skärper? Sigma är ju kända för att ha lite skiftning av kvalité i tillverkningen, har t.om. hört om folk som har skarpt som attan i hörnen på 1.4, men inte i mitten osv. Sedan är det de som rapporterar om enbart god skärpa i mitten från 1.4 till 4.0 typ. Dock märker jag att mitt börjar bli mindre skarpt igen vid ungefär f.5.6 och mindre. Har inte testat det nya 50mm på mer än 1.4 till 2.0, och är egentligen inte så kräsen där, då jag mest kommer att använda det på de största bländarna.

Hur går det med dina bilder om du fotar i RAW och skärper i datorn? Blir det bättre? har inte Canon lite softare bilder i Jpeg än i raw?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar