Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brännvid på Macro.

Produkter
(logga in för att koppla)

childofgaia

Aktiv medlem
Tänkte bara höra om det finns några tankar och fundering kring vilken brännvid som är "bäst" vid Macro-fotografering?

Beror nog som vanligt på vad man vill ha för resultat men ändå..

Jag skulle nog säga att 90mm (eller runt 100 iaf) är en vettig "kompromiss". Man får lite arbetsavstånd, samtidigt som man får hyfsad koll på bakgrunden pga bildvinkeln. Med 50mm (eller där runt) får man sämre arbetsavstånd och med 180mm får man, som Janne skriver, större risk för skakningsoskärpa.
Objektiven runt 100mm är dessutom inte lika dyra som de "längre". :)

Ja, det beror ju på som sagt. Vad man vill fotografera och framförallt vilket arbetsavstånd man vill ha. Jag har själv tre makroobjektiv med brännvidder på 55, 90 och 180 mm. 55 ger oftast för kort arbetsavstånd och 180 är ganska stort och tungt. Mitt 90 sitter däremot på i princip alltid. Sigma kommer ju också med ett nytt 150 mm som verkar intrssant.

Ja jag kan hålla med om att den smala bildvinkeln ger bättre koll på bakrunden.. men att inte kunna arbeta med låg ISO pga skakningsrisken känns verkligen surt. Stativ är lite bökigt att använda till macrofotografering tycker jag. Iaf på små kryp som inte sitter still nån längre stund :)

Min glugg har bra skärpa och är lätt både i vikt och att hantera. MEN ger 160 mm på min 10D.

Kanske borde ett inköp av en 50 mm vara nått för mig då? Blir ju 80 mm på min 10D..

Senast ändrad:
childofgaia skrev:
Ja jag kan hålla med om att den smala bildvinkeln ger bättre koll på bakrunden.. men att inte kunna arbeta med låg ISO pga skakningsrisken känns verkligen surt. Stativ är lite bökigt att använda till macrofotografering tycker jag. Iaf på små kryp som inte sitter still nån längre stund :)

Min glugg har bra skärpa och är lätt både i vikt och att hantera. MEN ger 160 mm på min 10D.

Antar då att du har 100mm.

Vi verkar ha enats kring 100 mm

Jag var dum nog att från början förutsätta att vi talade DSLR med crop 1,5 - 1,6. Efter att ha kollat era kameraväskor tycks vi dock alla ha talat utifrån det.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar