Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bränd på blixtar - Pentax säkert kort för okunnig?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Hej!

Funkar Pentax egna 540 blixt bättre än 3:e parts blixtarna? På min 3:e partare så blir exponeringen väldigt ojämn. Av 6 bilder så blir bild nummer 1 och 6 bra, men de där mellan blir dåliga. Det går som i en kurva - en glad mun där bilderna 3 & 4 är mörkast. Detta trots samma bländare, iso, slut.hast på alla 6 bilder. Blixten hade nya batterier samt bilderna togs först när "röda lampan" lyste.

Mina frågor är:
1. Behöver man använda hjärnan eller manuella inställningar med Pentax egna blixtar - eller kan man lita på att kameran och blixten snackar med varandra & förstår varandra?

2. Jobbar blixten jämnt och inte ojämnt som i mitt exempel om 6 bilder?

Har testat 2 stycken 3:e parts blixtar och är lite "bränd" när det gäller blixtar - ingen av de 2 har funkat bra. Men då jag är i behov av blixt så kan jag inte ge upp sökandet efter en blixt som i autoläget gör sitt jobb. Jag vill inte behöva ställa in blixten manuellt (för det vet jag inte hur man gör) utan jag vill köra på autoläge.

Hade liknande problem med min Sigma, så jag tröttnade till slut och köpte en Pentax 540. Är mycket nöjd med den, bilderna blir alltid rätt.

Kör själv nästan alltid manuellt på kameran men blixten står alltid i P-TTL läge, fungerar utmärkt. Så jag kan bara rekommendera dig att skaffa den, lite dyr är den ju iofs...

johanni skrev:
Hade liknande problem med min Sigma, så jag tröttnade till slut och köpte en Pentax 540. Är mycket nöjd med den, bilderna blir alltid rätt.

Kör själv nästan alltid manuellt på kameran men blixten står alltid i P-TTL läge, fungerar utmärkt. Så jag kan bara rekommendera dig att skaffa den, lite dyr är den ju iofs...

Manuellt på kameran har jag just börjat med (det är ju himla enkelt när man har den där "hjälpstapeln"!!). Men manuellt på blixten kan jag inte. Så det låter himla bra att du med PTTL-läge och 540 får bra resultat. :)

Blev lite felsyftning av mig :) Kör bara manuellt när jag kör med blixt... (kameran manuellt och blixten i P-TTL) Perfekt att ställa in den tid o bländare man vill ha och sedan låta blixten leverera det ljus som behövs (inom rimliga gränser såklart)

Om Pentax har bra originaltillbehör och ni gillar märket, varför köper ni inte Pentax? Eller räknas varenda krona?

Jag kommer iallafall att köpa en pentaxblixt när det blir dags.

Hela tråden bygger på min undran om Pentax-blixten verkligen funkar så bra som man vill att den skall göra. Jag har testat både Dörr (samma sak som Metz, eller var det Soligor?) och Sigma och ingen av dem är något att ha (enligt mig) som vill ha en blixt som funkar med automatik.

Min fråga är, fungerar Pentax-blixten bättre än de andra eller inte? Om den också är lite tveksam så kommer jag inte köpa någon blixt... för nu är jag trött på att de fungerar dåligt för mig.

Om Pentax har bra originaltillbehör och ni gillar märket, varför köper ni inte Pentax? Eller räknas varenda krona?

Jag kommer iallafall att köpa en pentaxblixt när det blir dags.

Kan jag köpa en bättre blixt för mindre pengar så gör jag det.
Gillar inte att betala extra för en logotype.
Men visst, om märket är så viktigt så köp pentax för all del.

Hela tråden bygger på min undran om Pentax-blixten verkligen funkar så bra som man vill att den skall göra. Jag har testat både Dörr (samma sak som Metz, eller var det Soligor?) och Sigma och ingen av dem är något att ha (enligt mig) som vill ha en blixt som funkar med automatik.

Min fråga är, fungerar Pentax-blixten bättre än de andra eller inte? Om den också är lite tveksam så kommer jag inte köpa någon blixt... för nu är jag trött på att de fungerar dåligt för mig.
Dörr är definitivt inte samma som Metz.
Metz har en lång historia som tillverkare av kvalitetsblixtar.

Kan jag köpa en bättre blixt för mindre pengar så gör jag det.
Gillar inte att betala extra för en logotype.
Men visst, om märket är så viktigt så köp pentax för all del.

Fast nu är mitt problem att kompatibiliteten inte funkar med min K10D. Och som jag skrivit tidigare så är jag helt nybörjare på blixtfoto så för mig är det väsentligt att den funkar bra på PTTL-läge. Det gör inte Sigman och inte Dörren. Inte för mig iaf. Behöver som sagt en idiotsäker blixt och jag undrar om Pentaxen är det.

Fast nu är mitt problem att kompatibiliteten inte funkar med min K10D. Och som jag skrivit tidigare så är jag helt nybörjare på blixtfoto så för mig är det väsentligt att den funkar bra på PTTL-läge. Det gör inte Sigman och inte Dörren. Inte för mig iaf. Behöver som sagt en idiotsäker blixt och jag undrar om Pentaxen är det.

Idiotsäker är väl en tolkningsfråga, men en pentaxblixt borde åtminstone vara fullt kompatibel med en pentaxkamera.
Jag är övertygad om att Metz 58 AF-1 är lika kompatibel, plus att den ger lite mer för lite mindre pengar.
Dessutom finns det möjlighet att uppgradera mjukvaran i blixten på Metz 58 AF-1, så om det skulle upptäckas några problem finns det möjlighet att rätta till dom.
Jag har beställt en Metz 58 AF-1 nu, återkommer med en recension när jag fått den och hunnit testa lite.

Jag har själv en Sigma EF500DG Super och den fungerar idiotsäkert med min K10D i P-TTL. När jag köpte den fick jag skicka den till Sigma för uppdatering av firmware (så visst är det möjligt att uppdatera även blixtar från Sigma), men sedan dess har den fungerat klanderfritt i full automatikläge med P-TTL. En viktig sak att notera dock, det är att koppla ihop exponeringsmätningen med AF-punkten och styra val av AF-punkt manuellt, för annars läser den av exponeringen från fel ställe.

Tidigare i tråden var det en som hade kommit fram till att K10D har mindre marginal på blixtskon än tidigare Pentax-modeller vilket gjorde att framförallt tredjepartsblixtar (Soligor/Dörr användes i exemplet) inte fick ordentlig kontakt vid monteringen vilket gjorde att deras funktion kunde variera rätt avsevärt, för de var hyperkänsliga för hur de monterades med glappkontakt som följd. Därför fungerar Soligor/Dörr utmärkt i P-TTL på *ist DS, men kan fungera si och så på en K10D. Det har inte med P-TTL kompatibiliteten att göra, utan problemet ligger i designen av dess fot. Detta kan även förklara varför Sigma fungerar för en del och inte för en del andra.

Pentax egna blixtar sägs vara mindre känsliga för montering. Dock så bör man iakta viss försiktighet även med AF540FGZ för den har en pinne i blixtfoten som kan lossa (den har gjort det för en del). Man bör alltså inte stressa foten på blixtskon, utan mjukt skjuta in den och mjukt vrida till låset. Se till så att blixten verkligen sitter centrerad och stadig och inte vickar innan du börjar använda den.

Senast ändrad:
jag har en 540 och är mkt nöjd. jag fick ifs möjlighet att köpa den ganska billigt, så för mig var det inte något att fundera på. men jag tycker att dne har funkat ypperligt. prisvärd? för mig, ja utan tvekan. om man betalar fullpris: vet inte då jag inte provat någon annan blixt för liknande pengar.

Har även jag en K10D och en 540-blixt och är mycket nöjd. Helt felfri funktion med P-TTL-automatik, både i blixtskon och trådlöst, vare sig det är direkt blixt, vinklad eller med tillbehör som Omnibounce eller paraply. Visst är det en del pengar, men blixt öppnar många nya kul möjligheter.

Har även jag en K10D och en 540-blixt och är mycket nöjd. Helt felfri funktion med P-TTL-automatik, både i blixtskon och trådlöst, vare sig det är direkt blixt, vinklad eller med tillbehör som Omnibounce eller paraply. Visst är det en del pengar, men blixt öppnar många nya kul möjligheter.

Har även jag en Pentax K10D som jag har en Sigma EF500DG blixt till och jag kan också säga att...det bara funkar inte i TTL läge, eller ja sällan, det händer att det blir en bra bild. Med andra ord så kör jag sigman i manuellt läge.

När jag köpte min Nikon så lärde jag mig av min läxa och köpte en blixt av samma märke alltså en SB-800 och det funkar KALAS!

Så slutord: Det verkar som om grejjer av samma märke snackar bäst!

Har även jag en Pentax K10D som jag har en Sigma EF500DG blixt till och jag kan också säga att...det bara funkar inte i TTL läge, eller ja sällan, det händer att det blir en bra bild. Med andra ord så kör jag sigman i manuellt läge.

När jag köpte min Nikon så lärde jag mig av min läxa och köpte en blixt av samma märke alltså en SB-800 och det funkar KALAS!

Så slutord: Det verkar som om grejjer av samma märke snackar bäst!

Hur sjutton gör man för att köra den manuellt? Får bra bilder om jag ändrar ISO't på den men jag behöver ha något läge som man kan lita på...

Jag har själv en Sigma EF500DG Super och den fungerar idiotsäkert med min K10D i P-TTL. När jag köpte den fick jag skicka den till Sigma för uppdatering av firmware (så visst är det möjligt att uppdatera även blixtar från Sigma)
Fördelen med Metz är att man inte behöver skicka iväg den för ev. firmwareuppgradering, utan man kan göra det själv tack vare att den har USB-anslutning.

Funkar Pentax egna 540 blixt bättre än 3:e parts blixtarna? På min 3:e partare så blir exponeringen väldigt ojämn. Av 6 bilder så blir bild nummer 1 och 6 bra, men de där mellan blir dåliga. Det går som i en kurva - en glad mun där bilderna 3 & 4 är mörkast. Detta trots samma bländare, iso, slut.hast på alla 6 bilder. Blixten hade nya batterier samt bilderna togs först när "röda lampan" lyste.

Det är inte bara så att blixten inte hinner ladda upp ordentligt på bild 2-5 och att kameran tar bilder oavsett om blixten är helt laddad el. ej? Eller att den inte gör så med Pentax blixt? Har aldrig använt Pentax så vet ej. Bara en tanke...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar