ANNONS
Annons

Bränd på blixtar - Pentax säkert kort för okunnig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är inte bara så att blixten inte hinner ladda upp ordentligt på bild 2-5 och att kameran tar bilder oavsett om blixten är helt laddad el. ej? Eller att den inte gör så med Pentax blixt?

Man kan ta bilder även när blixten inte är fulladdad och det gäller även Pentax egna blixtar. Det är bara med den inbyggda blixten som man kan låsa så att det inte går att ta en bild utan att den är fulladdad.

Det är inte bara så att blixten inte hinner ladda upp ordentligt på bild 2-5 och att kameran tar bilder oavsett om blixten är helt laddad el. ej? Eller att den inte gör så med Pentax blixt? Har aldrig använt Pentax så vet ej. Bara en tanke...

Varför blir den första OCH den sista bilden bra då? Då borde inte den sista bilden bli bra heller... Tog alla bilderna så fort röda lampan lyste.

Har nu fått min Metz och kan meddela att den funkar utmärkt.
Tillverkad i tyskland!
Bara en sån sak, en kamerapryl som inte är tillverkad i asien :)

Har nu fått min Metz och kan meddela att den funkar utmärkt.
Tillverkad i tyskland!
Bara en sån sak, en kamerapryl som inte är tillverkad i asien :)

Inget ont om Asien, särskilt inte japan, snarare ett plus om det tillverkats i Japan. Men visst är det coolt att det står made in Germany, typ som på B+W filtrena...

Varför blir den första OCH den sista bilden bra då? Då borde inte den sista bilden bli bra heller... Tog alla bilderna så fort röda lampan lyste.
När röda lampan börjar lysa så är blixten kanske bara laddad till 70%. Om blixten börjar lysa efter 10sek(från tom) så behövs i regel 12-14 sekunder för fulladdad blixt, men det är nog inte ditt problem. Att bilderna blir bra med högre iso antyder att du använder för liten bländare eller för stort avstånd till motivet, tänk på att om du slår blixten i taket kan ljuset färdas den dubbla sträckan + att du förlorar 1-2 steg med att slå blixten i taket. Om du alltså med en viss bländare och iso klarar 8 meter till motivet med blixten rakt på, så med blixten i taket kanske det bara blir 3 meter. Prova igen med tex bl4 och lägsta iso och plåta med blixten rakt fram(P-TTL, tidsautomatik = AV och även blixtläget = X).

Mitt råd är att prata och prova med en Pentax-fotograf i närheten eller i butiken.

När jag skrev att jag höjde ISOt så menar jag att jag ställde in det på blixten, inte kameran. Kameran jag med auto ISO (upp till 400) och på läge P. Blir inte bra alls.

Kommer skicka iväg blixten. Den skall inte fungera så dåligt.

När jag skrev att jag höjde ISOt så menar jag att jag ställde in det på blixten, inte kameran. Kameran jag med auto ISO (upp till 400) och på läge P. Blir inte bra alls.

Kommer skicka iväg blixten. Den skall inte fungera så dåligt.

Om du kör autoISO och Programautomatik i kameran, varför ställer du in ISO på blixten?
Tycker de låter som om du kör blixten manuellt, inte i P-TTL.

Nej, jag kör den inte lite manuellt. Jag testar olika lägen på blixten för att se om den funkar. På PTTL-läge gör den inte det. Men när jag sätter den på ISO400 så blir bilderna bra.

Jag kommer skicka in den. Bilderna skall bli bra med PTTL-läge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar