Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bowling

Produkter
(logga in för att koppla)

saramaria74

Medlem
Hej alla vänliga människor på fotosidan.se!

Jag ska hjälpa till, alltså fotografera, vid ett stort mästerskap i början av maj och behöver lite tips vid olika idrotter. Därför har jag startat några diskussioner, fast alla diskussionerna gäller samma ställe men de olika diskussionerna är delade, alltså egen diskussion om "varje idrottgren" om ni förstår det?
Jag ska "reka" alla ställen, där tävlingarna ska pågå.

I den här diskussionen vill jag så gärna få tips/"bra att veta" om bowling...

Ja, bowlingen är lite tråkigt OM man tar samma typ av bilder som alla andra... Men som jag förstår rätt, så vill de så gärna ha bilder, där kan man se vem som bowlar eller något liknande...
Men jag vill gå lite längre och bryta lite.
Så är mina frågor:

* Hur kan jag göra det utan att behöva störa bowlarna? T.ex. om jag vill ta bilder på bowlarna ur en annorlunda vinkel, så finns det risk att jag "hittar" ett ställe som kanske stör bowlarna...? Så är det bäst att låta vara bowlarna?

* Är blixt inte bra i bowlingshallen? :S

* Ska man helst ha ett tele-zoomobjektiv, typ 75-300 eller?

Tacksam för all svar/tips/råd m.m.

Hälsningar // Sara

Min gissning är att med 75-300 så får du bara porträttbilder eller endast käglor i bild. Jag skulle föreslå lite mer vidvinkel för att ge mer liv i bilderna.

Blixt kan vara bra att undvika eftersom andra bowlare kan störas av det.

Du kan alltid fråga den du ska fota om du får vara lite extra nära eller typ stå mitt i banan (där man inte får gå ;).

lite ironiskt men du får tips av en kille som aldrig spelat bowling :)

Lycka till.

zlice skrev:
Min gissning är att med 75-300 så får du bara porträttbilder eller endast käglor i bild. Jag skulle föreslå lite mer vidvinkel för att ge mer liv i bilderna.

Blixt kan vara bra att undvika eftersom andra bowlare kan störas av det.

Du kan alltid fråga den du ska fota om du får vara lite extra nära eller typ stå mitt i banan (där man inte får gå ;).

lite ironiskt men du får tips av en kille som aldrig spelat bowling :)

Lycka till.

:)
tack för tipset ang. videvinkel, ja det stämmer, det kan bli grymma bilder med videvinkel! *hjärnan jobbar för fullt med det visuella*
Jag har tänkt lite på att få lite mer rörelse i bilderna med långsam slutare med snabb blixt, för att kunna se hur bowlaren svinger sin boll mot kängorna. :)
Då skulle det bli häftiga bilder, det menmen, det där med blixt, är ett störande moment för bowlarna ju... :(
annars skulle det ha varit kul med lite annorlunda och häftiga bilder isåfall.. :)

//Sara

ps.det spelar ingen roll om man aldrig har spelat bowling... det är alltid bra med all tips! Då får man ju en hel annan tanke bakom bilderna isåfall än de som har spelat/spelar bowling... ;o) ds.

Hej Sara. Ger dig en amatörs tankar, efter att ha fotat bowling under sportlovet. Jag hade inte planerat detta, det var helt impulsivt. Jag funderar på att göra om det med planering och har då kommit fram till följande:

- Ljusstarkt objektiv. För att skapa möjlighet till hanterbara slutartider.
- Både vidvinkel och litet tele (85/100 mm?) för olika bildtyper (nu refererar jag till miljön i en liten hall...)
- Möjligen enbensstativ. Lätt att ta med och ger bättre stabilitet än handhållet.
- ISO 400-800. Ingen blixt, men ändå bra resultat.

Ett "standardtips" är ju också att du åker dit en gång först och testar lite. Hitta bra platser/vinklar, mäta ljus osv. Varför inte kombinera det med ett par serier bowling med en kompis?

Lycka till!

/Arne

Framifrån kan ju vara trevligt.

Bakom käglorna (i banans förlägning) mot den som rullar klotet och se klotet träffa så rörelseoskärpan får käglora att se ut och röra på sig när de slungas i väg.

Antar att när klotet är rullat så kan man inte störa utövaren.

Kolla med arrangören hur fotograferingen ska gå till och prova gärna ut bildidéer innan. Finns ju gott om banor att öva på.

Har du en kraftig vidvinkel så kan det bli häftigt att ligga bredvid bowlaren där han/hon släpper bollen. :)

Mät det befintliga ljuset, kör M-läge ca 1 steg under vad ljusmätningen gav, hamnar kanske på 5,6 1/6s nåt sånt. blixt rakt på och lite minuskomp på blixten för att inte bränna ut detaljer. Då får man en hyfsad bild att jobba vidare med.

Bilagor

• bowling liten.jpg
    bowling liten.jpg
    81.6 KB · Visningar: 448
johnnynu skrev:
Någon som fotat discobowling? Mörk miljö med mycket ljus. Vad kör ni med för inställningar?

Jag har gjort det några gånger. Det är bland det svåraste som finns att fotografera. Detta av flera skäl:
1) Det är mörkt,
2) Det förekommer olika typer av färgat ljus,
3) Det är begränsat med utrymme och vinklar att fotografera i,
4) Det är snabba rörelser när bowlaren rör sig och skickar iväg klotet.

Sammantaget medför detta ofrånkomligen kompromisser då det är mycket svårt att få bra exponerade bilder med bra vitbalans, skärpa och lågt brus under discobowling. Själv har jag använt ISO 800-1600, ca 1/15-1/40 s, f2.8, SB-800 och zoom 17-55. Jag har även provat med andra objektiv som 50/1.4 och 105/2.8 VR. Ett bildexempel:

Bilagor

• dsc_7417.2.jpg
    dsc_7417.2.jpg
    74.1 KB · Visningar: 351
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar