Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Borde vi använda ett annat ord än ”spegelfri/spegellös”
- Trådstartare fotobollfoto
- Start datum
iSolen.se
Guest
Såvitt jag vet finns inga språkregler som säger vare sig det ena eller andra för nya sammansatta ord. Att det skulle ha med teknik att göra är ditt påhitt.
Det är inte mitt påhitt utan en observation. Nog har du som skriver så mycket magkänsla för ord som det initialt inte är lätt att förklara.
fotobollfoto
Aktiv medlem
Det är inte mitt påhitt utan en observation. Nog har du som skriver så mycket magkänsla för ord som det initialt inte är lätt att förklara.
Spaningen är intressant. Men jag tycker inte att den håller som regelverk.
Freonfri. Det är väl teknik.
Förarlös Volvo från 1998. Oj vad Volvo var tidiga med självkörande bilar. Eller?
https://www.expressen.se/gt/forarlos-bil-kraschade-in-i-krog-i-goteborg/
iSolen.se
Guest
Spaningen är intressant. Men jag tycker inte att den håller som regelverk.
Freonfri. Det är väl teknik.
Kemi?
Ska det vara teknik-mekanik? Produkt utan viss mekanisk del?
Är det bara jag som har en magkänsla för när det ska vara -fri och när det ska vara -lös?
Förarlös Volvo från 1998. Oj vad Volvo var tidiga med självkörande bilar. Eller?
https://www.expressen.se/gt/forarlos-bil-kraschade-in-i-krog-i-goteborg/
Jag vet inte. Jag har spanat, frågat, och fått medhåll från språkvårdare men inga konkreta regler. Vi kanske ska leta i andra änden, varför reklammakare skriver -fri?
iSolen.se
Guest
Fri verkar gälla mycket inom kemi, vätskor och mat (tycker jag det verkar som).
Lös verkar (som du är inne på ovan) oftast gälla mycket fasta installationer och mekanik.
Men det finns säkert massor med undantag - som alltid!
Spegellös låter rejält, riktigt, som en bra produkt.
Spegelfri låter som sockerfri. Något ur reklam, en produkt som borde haft socker men inte har det. Sockerfri cola - leder tanken till övervikt och precis som fat-free smakar sämre.
Jag äger en spegellös Nikon one och har beställt en spegellös Nikon Z.
PMD
Aktiv medlem
Det är ett anekdotiskt bevis ety iSolen inte har gjort en tillräckligt heltäckande undersökning. En sådan vore f.ö. mycket begärt att kräva av honom,Spaningen är intressant. Men jag tycker inte att den håller som regelverk.
Och som redan påpekats så är språket dynamiskt och innehåller rätt många undantag från regler.
fotobollfoto
Aktiv medlem
För att skilja ofrivilligt förarlösa bilar från avsiktligt förarlösa är det bra att det finns en term som heter självstyrande eller självkörande bil. Beskriver bättre den nya egenskapen istället för att beskriva något som fattas.
Tankesmedjan Timbro har filosoferat lite kring självstyrande bilar. Är det verkligen en befrielse att slippa köra. Eller tar bilarna över vår frihet att bestämma själva?
https://timbro.se/smedjan/forarlosa-bilar-och-slutet-for-autonomin/
Tankesmedjan Timbro har filosoferat lite kring självstyrande bilar. Är det verkligen en befrielse att slippa köra. Eller tar bilarna över vår frihet att bestämma själva?
PMD
Aktiv medlem
Det där är väl en ironisk artikel? Jag kunde inte låta bli att småfnissa när jag läste den.
Henrik L Jonsson
Aktiv medlem
Spegellös låter rejält, riktigt, som en bra produkt.
Spegelfri låter som sockerfri. Något ur reklam, en produkt som borde haft socker men inte har det. Sockerfri cola - leder tanken till övervikt och precis som fat-free smakar sämre.
Jag äger en spegellös Nikon one och har beställt en spegellös Nikon Z.
Spegellös tycker jag låter som en kamera som borde haft en spegel, men förlorat den på något sätt. Spegelfri är en kamera utan tillsatt spegel.
Senast ändrad:
Astroscapist
Aktiv medlem
WYSIWYG-kamera
/Stefan
/Stefan
ztenlund
Aktiv medlem
WYSIWYG-kamera
/Stefan
Mer WYSIKOWYG i så fall...
iSolen.se
Guest
...Spegelfri är en kamera utan tillsatt spegel.
Direkt från reklamen. Och detta skulle vara positivt?
iSolen.se
Guest
Vare sig sanslöst eller intelligensbefriat är särskilt positivt (men rätt så beskrivande för hur stor nytta denna tråd gör)
Du är förstås fri att ignorera denna och alla andra trådar du inte gillar.
afe
Aktiv medlem
Du är förstås fri att ignorera denna och alla andra trådar du inte gillar.
Självklart, men det är rätt så kul med poängfria trådar
martinot
Aktiv medlem
Spegellös tycker jag låter som en kamera som borde haft en spegel, men förlorat den på något sätt. Spegelfri är en kamera utan tillsatt spegel.
Min kamera är segelfri. En kamera utan tillsatt segel.
iSolen.se
Guest
Självklart, men det är rätt så kul med poängfria trådar
Jag tycker språkvård och språkkunskap är intressant.
Bra att tråden roar dig.
martinot
Aktiv medlem
vare sig sanslöst eller intelligensbefriat är särskilt positivt (men rätt så beskrivande för hur stor nytta denna tråd gör) :d
lol!
.