fotobollfoto
Aktiv medlem
Ha ha - nä!
Av rubriken har jag trott att det är en teknisk vs-tråd.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ha ha - nä!
Ha ha - nä!
Jag tycker det borde heta målfri.
Jag kanske var lite otydlig, i rubriksättningen
Bland branschfolk, alltså de som arbetar hos tillverkare, som återförsäljare eller håller på med marknadsstatistik använder man oftast tre beteckningar: DSLR, MILC och ILC, där den sistnämnda är alla former av kameror med utbytbara objektiv [...]
Nu har jag läst hela den tråden. Min huvudtes är fortfarande att termen borde uttrycka en egenskap kameran har (unikt) hellre än något den saknar (och delar med många andra).
Ibland kallar vi vår motorcykel för moped eller moppe också, men det kanske bara är i vissa subkulturer. ........
.
Moped kommer enligt Wikipedia från motor och pedal och inte som jag trodde motor och velociped (cykel).
Jag gillar namnet och även Danska knallert.
Spegellös, eller fri ( som även kan missförstås med att spegeln sitter lös) är ett av dom sämre benämningarna från reklamen. Men det riktiga bottennappet tycker jag är CD-skiva, alltså = copact disc-skiva, eller på Svenska: kompaktskiva-skiva. CD har till och med använts istället för CD spelare. ...
Såvitt jag vet har inte minneskort använts när hen egentligen menar kamera, eller omvänt.
Så vi kanske inte ska hetsa upp oss över friheten från en spegel?
Kanske skärmkamera och systemskärmkamera kan funka?
Moped kommer enligt Wikipedia från motor och pedal och inte som jag trodde motor och velociped (cykel).
[...]
Om någon då uppfinner en spegelfri kamera med film så blir det MILF.
Mirrorless Interchangeable Lens Filmcamera.
Eller borde MILC heta MILF?
Mirrorless Interchangeable Lens FIlmless camera?
;-)
Det har ju sin historiska uppkomst i LP-skivans ord så det är inte ologiskt.Men det riktiga bottennappet tycker jag är CD-skiva, alltså = compact disc-skiva, eller på Svenska: kompaktskiva-skiva.
...
Kanske skärmkamera och systemskärmkamera kan funka?
Från Wikipedia (som refererar tidningen Motor från 1952):
"MOTOR lanserar här ordet moped. Det karakteriserar fordonet exakt*) - motor och pedaler. Är det en motorcykel med hjälppedaler eller en pedalcykel med hjälpmotor? *) Benämningen 'moped' är MOTORs egen ordkonstruktion, inte författarens."
Väldigt få av dagens mopeder har pedaler. Däremot har väl alla ”elcyklar” både motor och pedaler. De borde alltså kallas mopeder.
Medan dagens mopeder borde heta pedallös moped. Eller?
OT men nog hade mopeder pedaler när de kom och fick namnet, innan de blev pedallösa?
Ja precis, så var det 1952 när de hittade på ordet. Men redan på sjuttiotalet var nog utbudet av mopeder med trampoedaler väldigt begränsat. De hade kickstart. Alltså pedallösa motor- och pedalfordon.
OT men nog hade mopeder pedaler när de kom och fick namnet, innan de blev pedallösa?
PEDALFRIA, om jag får be, tack!