ANNONS
Annons

Borde jag klaga? k10d

Produkter
(logga in för att koppla)

viktorl

Medlem
Jag införskaffade en k10d för 2 dagar sedan. Men jag har 2st grejer som jag stör mig på =/

1. Det är 2st döda pixlar på displayen. Är det någon mer här inne som har fått det?

Så här står det i Manualen "Enheten med flytande kristaller som används i LCD-panelen är tillverkad med extremt hög noggranhet. Även om nivån för fungerande pixalar är högre än 99.99% bör du vara medventen om att 0.01% av pixlarna inte tänds eller tänds när de inte ska. Detta har dock ingen effekt på den inspelade bilden."

2. Jag köpte kameran i en butik, det tråkiga var att när jag kom hem märkte jag att det var ett butiks ex jag fått. Det hade de iaf kunna sagt när jag köpte den. Jag ringde till butiken och frågade, men de nekade och sa att den aldrig var använd. Men han kom bort sig lite när jag påpekade att de hade tagit 27 kort med den innan. Det är absolut inte hela världen, men det känns tråkigt om det försökt prakka på mig ett måndags ex och sen blåljuger för mig.

Så hur hade ni gjort? lämnat in kameran och sen beställt en ny över nätet direkt?
eller ska man skita i det?
Hur mycket sänks andrahandsvärdet på en kamera med pixelfel?

Ja det tycker jag också, men det som stör mig är att det inte sa något, sen ljög om det först.

Är det någon mer som har fått pixelfel på sin display?

Att du har två döda pixlar på LCD skärmen påverkar inte prestandan, det är mest lite störigt. Du kan inte kräva att de alla ska fungera. Sensorn som "tar bilderna" är den delen som man gärna vill att alla pixlarna ska vara hela på. Även där har olika tillverkare olika "tolerans".
"Felet" bör inte påverka andrahandsvärdet.

Att handlaren, som det tycks, har sålt en demovara utan att berätta det tycker jag är dåligt. Att de sedan nekar till det när du påtalar det säger en hel del. Jag hade bett dem att ge dig en mindre summa tillbaka för att vara nöjd. Om de inte hanterar det hela snyggt så kanske du ska fundera om det är rätt ställe att fortsatt göra dina inköp på.

Lycka till!

Lämna tillbaka kameran.

Köpte en Canon videokamera av min lokala handlare, när jag kom hem visade det sig att han använt kameran själv.
Jag brydde inte om det då men så här i efterhand stör det mig och jag ångrar att jag inte gick tillbaks med den.

Så du har fått betala fullpris för ett demoex?... Vad heter butiken, så andra här på forumet vet var vi inte ska handla i fortsättningen?

Jag skulle ha lämnat tillbaks kameran och tycker du ska göra det med, eftersom du har rätt till det.

// Matte

Du kan ju aldrig vara säker på vad den har varit med om den kan ju varit tappad i golvet eller vad som hälst. Jag skulle lämna tillbaka den eller be att få den billigare.

// Erik

Butiken ligger i Linköping & heter Fuji foto center. Förutom de 2st döda pixlarna är de inga repor eller dyligt på kameran så jag hoppas att den inte har blevit tappad eller så. Har en bekant som känner ägaren till affären som ska prata med honom.
Efter det får se hur jag gör med kameran. Men jag kommer absolut inte köpa något mer från dom.

Viktor.

Du har en defekt på kameran och den var begagnad när du fick betala fullpris, som för en ny. Det finns inget som talar för att du inte ska lämna tillbaks den INNAN returrätten går ut. Du ska i alla fall ha en helt ny och felfri kamera av butiken, i stället för den du har blivit pålurad.

Du gör förstås som du vill, men tänk på att du inte har en chans att få marknadsvärde för den som begagnad med de döda pixlarna, om du vill sälja den sen.

// Matte

Mats Öberg skrev:
Viktor.

Du har en defekt på kameran och den var begagnad när du fick betala fullpris, som för en ny. Det finns inget som talar för att du inte ska lämna tillbaks den INNAN returrätten går ut. Du ska i alla fall ha en helt ny och felfri kamera av butiken, i stället för den du har blivit pålurad.

Du gör förstås som du vill, men tänk på att du inte har en chans att få marknadsvärde för den som begagnad med de döda pixlarna, om du vill sälja den sen.

// Matte

Att kalla en kamera med två döda pixlar på LCD skärmen för defekt är nog att ta i. Den är inom tolerans med god marginal och det är inget som säger att det inte skulle kunna vara fler pixlar döda på en annan enhet.

Kameran är inte heller begagnad då den troligen inte har varit såld. (Detta vet vi inget om) Det mest troliga är dock att den har blivit visad i butik och därmed får klassas som en visningsenhet.

Hos en köpare i framtiden med lite vetskap om elektronik bör inte marknadsvärdet vara lägre pga de två döda pixlarna även om det kan finnas kunder som tycker att det bör vara lägre.

Har sålt en del kameror själv och har aldrig fått frågan om alla pixlar är hela på LCD skärmen. Det påverkar inte prestandan och därmed inte heller bilderna.

Givetvis ska frågeställaren lämna tillbaka kameran eller få en summa tillbaka så att han blir kompenserad för att han har köpt en demoenhet för fullpris.

Marcus Hellberg skrev:

Har sålt en del kameror själv och har aldrig fått frågan om alla pixlar är hela på LCD skärmen. Det påverkar inte prestandan och därmed inte heller bilderna.

Nej och vad beror det på? Man förutsätter att kameran är felfri vid leverans givetvis.

Man ska knappast behöva fråga om skärmen är ok, är spegel ok, sensorn? Inga gjutfel i ytterhöljet? bra så långt, men hur är det med batterifacket?

Sen kommer man hem och har glömt fråga om blixtskon. Attans den funkar inte, nåja jag frågade ju inte heller.

Lämna tillbaka den...

...Och gör det idag! Att du betalat fullpris för ett visningsex är skamligt gjort av butiken. Lämna igen den och prata med din bekant som kände ägaren.

Respektlöst och amatörmässigt av butiken. Demar man ett ex får man hålla reda på att det är just ett visningsex sedan.

Gimbal skrev:
Nej och vad beror det på? Man förutsätter att kameran är felfri vid leverans givetvis.

Man ska knappast behöva fråga om skärmen är ok, är spegel ok, sensorn? Inga gjutfel i ytterhöljet? bra så långt, men hur är det med batterifacket?

Sen kommer man hem och har glömt fråga om blixtskon. Attans den funkar inte, nåja jag frågade ju inte heller.

Alla de exempeln som du räknar upp är ju fel som givetvis måste omtalas. Men några döda pixlar på LCD skärmen är ju inom toleransen för vad tillverkaren accepterar på nya kameror. Med ert/ditt resonemang så måste en begagnad kamera vara bättre än vad tillverkare själv anser när de säljs som nya. Eller missuppfattar jag dig?

Om jag har varit otydlig så tycker jag också att han ska kontakta butiken igen för rimlig kompensation, men det har jag skrivit i alla mina tidigare inlägg. Men eftersom det inte verkar ha gått fram så skriver jag det igen...

Det var enbart som svar på varför folk inte frågar om döda pixlar på skärmen när de köper NY kamera. Man har ännu inte vant sig vid att det kan finnas tydliga, men "godkända" fel.

Jag har precis kommit hem från jobbet, ska snart åka in till affären. Återkommer med svar.

Vill tacka alla som har tagit sig tid att skriva och hjälpa mig i tråden...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar