Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Borde jag klaga? k10d
- Trådstartare viktorl
- Start datum
Mats Öberg
Aktiv medlem
Det låter alldeles lysande, Viktor.
// Matte
// Matte
ulltand
Aktiv medlem
viktorl skrev:
...Ska få en helt ny i oöppnad förpackning inom 1 vecka...
Hade dom ngn förklaring till varför du fåttbetala fullpris för ett demoex?
Punkk
Avslutat medlemskap
Sven-Erik Nordenhed skrev:
Och heder åt Fuji foto center!
Heder för vadå? Att inte ta ut fullpris för ett visningsex borde väl vara självklart för vilken handlare som helst?
Marcus Hellberg
Aktiv medlem
Punkk skrev:
Heder för vadå? Att inte ta ut fullpris för ett visningsex borde väl vara självklart för vilken handlare som helst?
Heder för att de hanterade sitt misstag snyggt i slutänden trots allt, kanske...
Vi vet ju trots allt inte (efter inläggen) ATT de sålde kameran som visningsex för fullpris med flit. Vi har enbart hört den ena partens utsago. Det kan ju ha varit ett misstag och nu verkar saken utagerad.
Lycka till Viktor med din kameran, när den dyker upp.
Marcus Hellberg
Aktiv medlem
Punkk skrev:
Jäpp...Viktor behövde ju bara först ringa och bli nekad, starta en debatt på fotosidan, känna äagren till butiken och slutligen gå dit en gång till för att butiken skulle få visa hur hedersvärda dom är.....
Man kan vinkla allting så att det passar situationen. Säljaren visste kanske inte att kameran hade varit uppackad och visad när han sålde den. När Viktor ringde och beklagade sig så blev säljaren förvånad och första reaktionen är oftast då att man säger att det är inte möjligt. När Viktor förklarade att det hade tagits bilder med den så borde de ha svarat att han skulle komma in med den. Nu fick han åka dit för att reda upp det och de verkade hantera det utan problem.
Debatten här på fotosidan har knappast påverkat hur butiken har hanterat ärendet och vad jag förstår inte heller att hans kompis kände ägaren.
Döm inte ut en butik bara för att en person har fått strul när du inte har hört båda parter. Alla kan göra misstag!
FlyerOne
Aktiv medlem
Att man kan få räkna med ett par döda pixlar i displayen var en nyhet för mig! Nu var det i och för sig väldigt nyligen som jag kompletterade mitt system med ett digitalt kamerahus, så jag ville förstås undersöka detta. Kunde vid en snabbkoll inte se några döda pixlar i just mitt hus.viktorl skrev:
1. Det är 2st döda pixlar på displayen. Är det någon mer här inne som har fått det?
Så här står det i Manualen "Enheten med flytande kristaller som används i LCD-panelen är tillverkad med extremt hög noggranhet. Även om nivån för fungerande pixalar är högre än 99.99% bör du vara medventen om att 0.01% av pixlarna inte tänds eller tänds när de inte ska. Detta har dock ingen effekt på den inspelade bilden." ...
Men viktigare är väl att upptäcka att det i bruksanvisningarna för flera olika märken hänvisas till denna 99,99-procentiga tolerans, och att därför "ett par svarta, vita eller färgade pixlar INTE ÄR ETT TILLVERKNINGSFEL." Detta gäller alltså inte bara för Pentax, utan för flera (alla?) andra tillverkare. När det nu kommer kamerahus med högupplösande displayer innehållande närmare en miljon pixlar (Som Sony A700 och Nikon D300) får man förmodligen räkna med att döda pixlar kommer att bli betydligt vanligare framöver.
Däremot behöver man självfallet inte acceptera att utan vetskap få en demokamera till fullt pris. Vi får väl hoppas att detta var ett rent misstag.
Punkk
Avslutat medlemskap
Marcus Hellberg skrev:
Man kan vinkla allting så att det passar situationen. Säljaren visste kanske inte att kameran hade varit uppackad och visad när han sålde den. När Viktor ringde och beklagade sig så blev säljaren förvånad och första reaktionen är oftast då att man säger att det är inte möjligt. När Viktor förklarade att det hade tagits bilder med den så borde de ha svarat att han skulle komma in med den. Nu fick han åka dit för att reda upp det och de verkade hantera det utan problem.
Debatten här på fotosidan har knappast påverkat hur butiken har hanterat ärendet och vad jag förstår inte heller att hans kompis kände ägaren.
Döm inte ut en butik bara för att en person har fått strul när du inte har hört båda parter. Alla kan göra misstag!
Ok, jag förstår vad du säger men jag sympatiserar ändå med Viktor. Alla vet vi väl känslan man har när man just gjort ett nytt kameraköp? Man kollar allt hur noga som helst på kameran, och man blir nervös om så ett minsta dammkorn landar på kameran.
När man då upptäcker att displayen har döda pixlar OCH att kameran redan varit använd då tycker jag man är värd en bättre respons än den han fick än säljaren i telefon som inte ens ber honom komma in till butik med kameran.
Ett ärligt misstag kan det ju förstås vara. Men kan det vara så att den som gör minst misstag har mest kunder?
Marcus Hellberg
Aktiv medlem
Punkk skrev:
När man då upptäcker att displayen har döda pixlar OCH att kameran redan varit använd då tycker jag man är värd en bättre respons än den han fick än säljaren i telefon som inte ens ber honom komma in till butik med kameran.
Ett ärligt misstag kan det ju förstås vara. Men kan det vara så att den som gör minst misstag har mest kunder?
Jag håller med. Som svar på din fråga så hoppas jag att det i längden visar sig när en butik hanterar kunderna bra.
viktorl
Medlem
Ägaren till butiken har jag inte pratat med, ville vänta och se vad som hände först.
Jag är iaf nöjd med att det gick så smidigt när jag väll kom in, det var inget snack om att jag inte skulle få en ny.
Om det löser sig bra nu och jag får min Kamera i obryten förpackning, kan jag tänka mig att handla mer från butiken igen. Fast då väljer jag en annan säljare.
Jag är iaf nöjd med att det gick så smidigt när jag väll kom in, det var inget snack om att jag inte skulle få en ny.
Om det löser sig bra nu och jag får min Kamera i obryten förpackning, kan jag tänka mig att handla mer från butiken igen. Fast då väljer jag en annan säljare.
viktorl
Medlem
Var och hämta kameran idag, helt oöppnad och i fin låda. Fick även 25st färg utskrifter till deras fotoautomat som comp.
Det som var lite konstigt var att det låg en ny manual i lådan. Den föra hade svartvit framsida, den nya var i färg. Kan ju va så att Pentax uppdaterat i dagarna. Annars måste den föra kameran varit rejält gammal.
Återigen vill jag tacka alla som har tagit sig tid och hjälpt mig i tråden.
Det som var lite konstigt var att det låg en ny manual i lådan. Den föra hade svartvit framsida, den nya var i färg. Kan ju va så att Pentax uppdaterat i dagarna. Annars måste den föra kameran varit rejält gammal.
Återigen vill jag tacka alla som har tagit sig tid och hjälpt mig i tråden.
FlyerOne
Aktiv medlem
Roligt att det nu har löst sig, och att du har fått en kamera som är ny och fin!
Pentax K10D är ju en kamera som ger väldigt mycket för pengarna. Skulle dock för säkerhets skull vilja tipsa dig om att kolla den noga. Se t.ex. denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=82508
Forum > Teknikfrågor per Tillverkare > Pentax > Kolla era K10 d !!
Pentax tillhör ju nuförtiden småttingarna på systemkamera-marknaden, och de har det antagligen kämpigt ekonomiskt f.n. (de fick ju nyligen finna sig i att bli uppköpta av Hoya), så de har kanske varit tvungna att spara och banta lite här och var på personal och annat. Personligen skulle jag dock önska att det går bra för Pentax, liksom för Sony-Minolta och även för Olympus, så att Canon får lite mer konkurrens. Canon har ju somnat till lite på sistone, medan både Nikon och Sony verkligen anstränger sig för att visa framfötterna...
Vilket jag definitivt tycker att också Pentax gör, fast de naturligtvis har mycket mindre resurser. Därför håller jag tummarna för dem!
Pentax K10D är ju en kamera som ger väldigt mycket för pengarna. Skulle dock för säkerhets skull vilja tipsa dig om att kolla den noga. Se t.ex. denna tråd:
Pentax tillhör ju nuförtiden småttingarna på systemkamera-marknaden, och de har det antagligen kämpigt ekonomiskt f.n. (de fick ju nyligen finna sig i att bli uppköpta av Hoya), så de har kanske varit tvungna att spara och banta lite här och var på personal och annat. Personligen skulle jag dock önska att det går bra för Pentax, liksom för Sony-Minolta och även för Olympus, så att Canon får lite mer konkurrens. Canon har ju somnat till lite på sistone, medan både Nikon och Sony verkligen anstränger sig för att visa framfötterna...
Vilket jag definitivt tycker att också Pentax gör, fast de naturligtvis har mycket mindre resurser. Därför håller jag tummarna för dem!
Bofoto2
Aktiv medlem
Det går ganska bra för Pentax, Hoya hade nog inte köpt om det gick dåligt.
Canons 40D visar nog att dom har vaknat, även om det saknas en instegskamera för amatörer.
Sen kanske man ska prata om Pentax/Samsung och Olympus/Panasonic/Leica, och det tar ju ett tag för DSLR avdelningarna på Samsung/Panasonic och för Sony oxå att få upp ångan.
Japsarna började med kameror för ca60 år sen och det tog nog 10-15år innan dom började bli ett hot mot Tyskarna. För att minska ned den tiden ordentligt för Sony så tog dom över konstruktörerna från Konica/Minolta, så det kanske går på 2 år(klara i början på 2008?). Medans Samsung och Panasonic valde samarbete med Pentax/Olympus, varav Panasonic har presenterat deras andra delvis? egenutvecklade dslr, och Samsung kommer nog snart ut...
Frågan är vad Fuji håller på med.
Canons 40D visar nog att dom har vaknat, även om det saknas en instegskamera för amatörer.
Sen kanske man ska prata om Pentax/Samsung och Olympus/Panasonic/Leica, och det tar ju ett tag för DSLR avdelningarna på Samsung/Panasonic och för Sony oxå att få upp ångan.
Japsarna började med kameror för ca60 år sen och det tog nog 10-15år innan dom började bli ett hot mot Tyskarna. För att minska ned den tiden ordentligt för Sony så tog dom över konstruktörerna från Konica/Minolta, så det kanske går på 2 år(klara i början på 2008?). Medans Samsung och Panasonic valde samarbete med Pentax/Olympus, varav Panasonic har presenterat deras andra delvis? egenutvecklade dslr, och Samsung kommer nog snart ut...
Frågan är vad Fuji håller på med.
Punkk
Avslutat medlemskap
FlyerOne skrev:
Roligt att det nu har löst sig, och att du har fått en kamera som är ny och fin!
Är det självklart att bara Pentax har detta problem? Många verkar ha varit ovetande om sina sneda horisonter tills tråden "Kolla era K10 d !!" dök upp. Varför skulle det inte kunna vara likadant för övriga kameror?
FlyerOne
Aktiv medlem
Gläder mig!Bofoto2 skrev:
Det går ganska bra för Pentax, ...
Min uppfattning är att såväl Nikon D300 som Sony A700 trycker ner Canon 40D i sko-plösen, så jag anser inte att Canon har vaknat ännu, utan bara öppnat ena ögat lite grand...Canons 40D visar nog att dom har vaknat, även om det saknas en instegskamera för amatörer.
Vi kan förvisso se fram emot en spännande tid framöver!Sen kanske man ska prata om Pentax/Samsung och Olympus/Panasonic/Leica, och det tar ju ett tag för DSLR avdelningarna på Samsung/Panasonic och för Sony oxå att få upp ångan.
Jag tror inte att Sony kommer att bli ett "hot" mot Canon och Nikon på bara 2 år. Däremot tyder allt på att de inte kommer att behöva mer än 2 år för att det ska stå klart för alla att de är fast beslutna om att bli en av de tre stora aktörerna på DSLR-marknaden. De har ju sagt att deras närmaste mål är att springa upp på 2:a plats. Detta kan de förmodligen göra utan att försäljningen för vare sig Canon eller Nikon minskar nämnvärt, eftersom DSLR-marknaden ökar så väldigt kraftigt. Sony har ju en av de allra största intressepoolerna att ösa ur - syftar på att av alla de som nu har, respektive kommer att köpa kompaktdigitaler framöver, så kommer åtskilliga av dessa att senare vilja uppgradera till DSLR. Här finns således en helt ny marknad, och eftersom Sony är en av världens största tillverkare av digitalkompakter (ev. den största), så är ju deras pool här därmed så stor att man med stor sannolikhet kan förvänta sig att Sony kommer att vara en av de tre stora DSLR-tillverkarna i världen inom uppskattningsvis 5-10 år. De har ju verkligen förutsättningar för detta, minst sagt:
1) Carl Zeiss valde Sony till samarbetspartner.
2) Sony kapade åt sig marknadens mest innovativa kameratillverkare i modern tid - Minolta. Samt Konica, som inte heller var dåliga i detta avseende - de var ju de första som hade modet att införa teknik från enkla, simpla kameror (autoexponering) på avancerade systemkameror. Jag minns mycket väl med vilket kolossalt hån som Konica på den tiden möttes av när de presenterade sin Autoreflex, och de spåddes en snar undergång (idag tillverkas väl knappast en enda kamera utan detta).
3) Sony är världens största elektronikföretag,
4) Sony är numera helt ledande när det gäller forskning, utveckling och produktion av bildsensorer. Deras produktion är flera gånger större än marknadstvåans (Panasonic).
Med sådana förutsättningar borde det inte vara möjligt för Sony att bli något annat än den ledande DSLR-tillverkaren under nästa decennium, inte ens om de skulle få en skock halvidioter i toppen... För att misslyckas i detta avseende torde det krävas att det tillsätts uteslutande helidioter i ledningen!
Har jag också undat över!Frågan är vad Fuji håller på med.
FlyerOne
Aktiv medlem
Kan mycket väl vara så, naturligtvis. Konkurrensen inom digitalkameraområdet är ju stenhård, och samtliga tillverkare lever under en kolossal kostnadspress. Vi får väl se om/när det dyker upp trådar för de andra tillverkarna här på Fotosidan!Punkk skrev:
Är det självklart att bara Pentax har detta problem? Många verkar ha varit ovetande om sina sneda horisonter tills tråden "Kolla era K10 d !!" dök upp. Varför skulle det inte kunna vara likadant för övriga kameror?
Tror dock kanske inte att det kommer att bli just detta tillverkningsproblem för alla de andra, utan snarare att varje fabrikant kommer att ha sina egna individuella problemområden. Vi här på Fotosidan bör ju kunna vara en stark konsumentkraft och fungera som en blåslampa i ändan på de olika tillverkarna, så att alla kameror blir så bra att vi därefter med VERKLIGT stor energi kan återgå till vårt vanliga fajtande - Min kamera är bättre än din!