Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bolagisera sin hobby

Produkter
(logga in för att koppla)

wico

Aktiv medlem
Jag råkar oftast fastna för hobby & fritidsaktiviteter som är ganska dyra. Och förvånas alltid över att det är så få som bolagiserar sitt intresse.

Många lägger ner väldigt stora summor på sitt fotograferande privat, när de istället skulle kunna starta ett bolag och bara genom det slippa momsen, utöver momsen finns det givetvis massor av skatteplanering som du kan göra, givetvis helt lagligt.

Sen om du efter ett par år inte har tjänat en krona så kan skatteverkar börja ställa sig tveksam, men att gå med minus 2-3 år är ingenting konstigt i en uppstartsfas. Och vem vet det som startade som skatteplanering kan mycket väl visa sig bli ett välmående företag som blir din huvudsakliga försörjning.

Så hur många här på fotosidan utnyttjar möjligheten att bolagisera sitt fritidsintresse?
 
Jag skulle vilja, men

a) Jag bor (är folkbokförd) i Danmark. Att starta företag här är lika "krångligt" som i Sverige med vad jag förstår likartade regler. Om jag skall registrera bolaget i Sverige måste jag ha en "representant" folkbokförd i Sverige. Men även om jag hade varit folkbokförd i Sverige hade jag dragit mig pga av krånglighetsfaktorn.
b) Jag förstår inte varför man ska betala dyra registreringsavgifter. Vad jag förstår kostar det minst 1200 spänn att registrera en enskild firma (eller har jag fel?). Som hobbyfotograf är det "stora" pengar.
 
vad jag vet kostar det inget att starta företag.

det som kostar är att registrera sitt företagsnamn hos patentverket om man vill skydda det.
 
Ett vanlig enskildfirma ligger nu på 1000kr, det var betydligt billigare för något år sedan.

Men att det är krångligt är en myt, att fylla i en blankett för enskildfirma är bus enkelt.

Om man inte köper prylar för några större summor så kommer det förmodligen inte löna sig, men om du köper fotoutrustning och kringtillbehör (papper, bläckpatroner etc) för säg 25.000 per år då sparar du bara där 5.000 i moms. Lägg till att du kan köpa din mobil på företaget, ha mobilabbonemanget på företaget, du kan skaffa ett bensinkort på firman och ta upp dina fotoresor med bilen, du slipper nu även betala moms på det höga bensinpriset.

Om man har företaget i hemmet så är det svårare att dra av vissa kostnader, men det går att få betala en liten del av hyran om du har ett dedikerat rum för företaget, eventuellt kan du lyckas att dra av delar eller hela internet anslutningen.

Möjligheterna är stora som sagt...
 
Nej, det är inte speciellt krångligt att registrera en firma i Sverige. Inte heller kostar det något, om man nu inte vill redgistrera firmanamnet. Man kan ha firma utan att registrera firmanamnet. Man ansöker om FA-skattsedel, vilket innebär att man kan behålla sitt vanliga yrke och man kan då även debitera moms.

Jag har firma, tyckte inte alls det var krängligt att starta. Det krångliga är väl sen med bokföringsregler och avdrag samt momsredovisning. Man kan ju dessutom inte bara handla och tro att man ska få momsen tillbaka. Det ses inte med alltför blida ögon av skatteverket. Man måste komma ihåg att en firma anses vara något som man driver i vinstdrivande syfte.
 
Jag har firma, tyckte inte alls det var krängligt att starta. Det krångliga är väl sen med bokföringsregler och avdrag samt momsredovisning. Man kan ju dessutom inte bara handla och tro att man ska få momsen tillbaka. Det ses inte med alltför blida ögon av skatteverket. Man måste komma ihåg att en firma anses vara något som man driver i vinstdrivande syfte. [/B]

Det är inget konstigt att firman går minus de första 2 åren, men man kan inte gå med minus i oändligheten.

Det som brukar hända är att skatteverket efter ett tag kontaktar dig och vill att du skickar in de 10 största fakturorna, så de ser att dina momskrav är riktiga.

Är dina kvitton i sin ordning så kommer skatteverket fortsätta att betala tillbaka momsen till dig. Det är din rättighet att få tillbaka momsen så länge inköpen kan härledas till verksamheten, vilket den kan om du startar tex ett frilansfotograf företag.
 
Hur pass tidigt RSV kommer att opponera sig kommer nog att stå i proportion mot kvoten mellan dina inkomster och dina avdrag. Om du köper en dyr fotoutrustning trots ringa inkomster får du nog ha en bra ursäkt för att inte åka dit för momsbedrägeri.


Johan
 
watski skrev:
Hur pass tidigt RSV kommer att opponera sig kommer nog att stå i proportion mot kvoten mellan dina inkomster och dina avdrag. Om du köper en dyr fotoutrustning trots ringa inkomster får du nog ha en bra ursäkt för att inte åka dit för momsbedrägeri.
Johan

Bedrägeri för vad? för att han investerar i proffs utrustning till sitt nya företag?

Det är inte ovanligt att man i en bransh kan ha miljoninvesteringar innan man tjänar första kronan, har man begått momsbedrägeri då?
 
Hej!

Kan man dra av inköp av saker i efterhand som är inköpta inom en årsperiod? Kan man dra av saker som är köpta i utlandet?

Mvh

Peter
 
PeterKorpi skrev:
Kan man dra av inköp av saker i efterhand som är inköpta inom en årsperiod? Kan man dra av saker som är köpta i utlandet?

Ja, men jag vågar inte svara på hur lång den tidsperioden är.

Du kan ta upp inköp gjorda i utlandet i din bokföring, men du kan inte dra momsen från ett annat land, om du handlar från ett annat EU land skall du uppge ditt VAT nummer och företaget du köper ifrån skall då göra en export faktura utan moms.

Vet inte hur företag som Technidirekt som vänder sig till privatpersoner i förstahand hanterar detta, men oftast så när du köper som företagare kan du lika gärna köpa i Sverige då det blir ungefär samma pris för det mesta, att vi som privatpersoner tjänat på att köpa i tyskland beror tillviss del på att de inte har vår jätte höga moms på 25% utan tyskarna beskattas endast med 16% moms. Därav har du direkt tjänat in den mellanskillnaden på priset som privatperson.

Köper du från företag utanför EU så kommer svensk moms läggas på vid importen och du drar av den som vanligt.
 
watski skrev:
Hur pass tidigt RSV kommer att opponera sig kommer nog att stå i proportion mot kvoten mellan dina inkomster och dina avdrag. Om du köper en dyr fotoutrustning trots ringa inkomster får du nog ha en bra ursäkt för att inte åka dit för momsbedrägeri.

Måste svara en gång till på ditt inlägg, jag kan inte släppa det när du sprider osanningar och kanske någon tror på det du säger och avstår från att starta ett företag.

För det första så är det naturligtvis inte momsbedrägeri att köpa dyr utrustning till ett nystartat företag. (Även om säker Nuder & Göran skulle vilja det)

Ponera att jag har kommit över en större summa pengar, via en lotterivinst, arv, sparat etc. Och vill nu förverkliga min dröm att leva på att fotografera, jag startar ett företag vid sidan om mitt vanliga jobb, och inser att jag behöver utrustning i topklass och samla på mig ett par tusen bilder för att ha en bra portfölj att jobba med, jag beräkar att det kommer ta minst 1-2 år innan jag har tillräckligt med material för att gå ut offensivt på marknaden.

Givetvis är detta inte olagligt, som du försöker få det till, visst kanske skattemyndigheten skickar ett brev och vill ha underlag, eftersom jag har rent mjöl i påsen skickar jag in det dom efterfrågar sen är allt frid och fröjd. Alla företag har kostnader i början och olika lång start stäcka innan lönsamhet nås, vissa företag når aldrig lönsamhet och får läggas ned, det är helt naturligt men det är aldrig bedrägeri att försöka starta ett företag och ha höga kostnader. Det är trots allt dina egna pengar (eller investerarnas) som du bränner och inte statens. Det är varje företagares lagliga rätt att kvitta momsen för verksamhetsrelaterade kostnader.

Att man sedan kan utnyttja ett bolag för att skatteplanera sin hobby är inget konstigare eller olagligare än att Göran Persson köper kossor till godset för att slippa betala fastighetsskatt, att Bosse Ringholm bildar föreningen för att slippa fastighetsskatt på sommartorpet. Det konstiga är dock att när Bosse Ringholm "glömde" betala 2mkr i reklamskatt i Enskede IF så lade skatteverket ned ärrendet då Bosse inte mindes fanns inte utredningsunderlag. Om du skulle glömma betala skatt så kan du räkna med att dom inte lägger ned det.
 
En sak som inte är helt klart i denna diskussionen är om man helt utan en krona i inkomst, efter att man registrerat sitt företag och blivit momspliktig med FA skattebevis, verkligen kan få ut pengar för momsen man ligger ute med.

Måste man inte ha någon endaste faktura/kvitto att kvitta momsen mot?

Allt det andra är jag med på och kan jag intyga, då jag tillhör de som registrerat ett enskilt bolag helt gratis då jag inte brydde mig om att skydda namnet. Det är för övrigt 1200:- för att skydda sitt namn i enbart det län där du har verksamheten.
 
Tja, osanning känner jag inte direkt att jag far med. Om du nu har ett startkapital och en affärsplan kan du naturligtvis investera under de första åren och gå med förlust.

Det du frågade om var varför fok inte bolagiserar sitt intresse. Svaret på den frågan är att om intresset inte ger tillräcklig inkomst för att balansera utgifterna kommer RSV inte att se dig som näringsidkare. Om åren rinner iväg och du fortfarande inte har några större inkomster får du som sagt komma med en bra förklaring.

Poängen med mitt inlägg var att peka på att man inte registrerar en firma för att slippa betala moms på sitt privata intresse. DET kallas momsbedrägeri.


Johan
 
GinFlyer skrev:
En sak som inte är helt klart i denna diskussionen är om man helt utan en krona i inkomst, efter att man registrerat sitt företag och blivit momspliktig med FA skattebevis, verkligen kan få ut pengar för momsen man ligger ute med.

Måste man inte ha någon endaste faktura/kvitto att kvitta momsen mot?

Nu var det flera år sen jag startade upp ett nytt företag och var i den situationen att jag endast hade utgifter och inga inkomster, men då har jag fått pengar utbetalt för mina momsutlägg.

Även när det började röra på sig men vissa månader så var ändå balansen sådan att jag fick moms tillbaka, så kom det en utbetalningsavi.

Numera så betalar jag alltid in moms varje månad, trots att man vissa månader har tunga investeringar i "prylar", men kan inte tänka mig att skattemyndigheten inte skulle betala ut moms pengar nuförtiden, som företagare är du inte ålagd att betala ingående moms så det vore kriminellt av skattemyndigheten att hålla inne dina pengar.
 
wico skrev:
Jag råkar oftast fastna för hobby & fritidsaktiviteter som är ganska dyra. Och förvånas alltid över att det är så få som bolagiserar sitt intresse.

Många lägger ner väldigt stora summor på sitt fotograferande privat, när de istället skulle kunna starta ett bolag och bara genom det slippa momsen, utöver momsen finns det givetvis massor av skatteplanering som du kan göra, givetvis helt lagligt.

Sen om du efter ett par år inte har tjänat en krona så kan skatteverkar börja ställa sig tveksam, men att gå med minus 2-3 år är ingenting konstigt i en uppstartsfas. Och vem vet det som startade som skatteplanering kan mycket väl visa sig bli ett välmående företag som blir din huvudsakliga försörjning.

Så hur många här på fotosidan utnyttjar möjligheten att bolagisera sitt fritidsintresse?

Jag har bolagiserat mitt fritidsintresse som just nu råkar vara foto. Dock inte av den anledningen att kunna dra av moms för mina prylar utan som ett sätt att göra seriösa affärer med den självklara målsättningen att bygga upp något varaktigt.
Att enbart regga firma och låtsas ha intentionen att en dag gå med vinst låter bara jobbigt och enl. mig inte värt besväret.

Stefan
 
watski skrev:
Tja, osanning känner jag inte direkt att jag far med. Om du nu har ett startkapital och en affärsplan kan du naturligtvis investera under de första åren och gå med förlust.

Det du frågade om var varför fok inte bolagiserar sitt intresse. Svaret på den frågan är att om intresset inte ger tillräcklig inkomst för att balansera utgifterna kommer RSV inte att se dig som näringsidkare. Om åren rinner iväg och du fortfarande inte har några större inkomster får du som sagt komma med en bra förklaring.

Poängen med mitt inlägg var att peka på att man inte registrerar en firma för att slippa betala moms på sitt privata intresse. DET kallas momsbedrägeri.
Johan

Naturligtvis kan man inte gå med minus hur länge som helst, det skrev jag även i mitt första inlägg, men att initialt gå med förlust är inget konstigt.

Oftast kommer de tyngsta investeringarna i början av sitt intresse och varför då inte utnyttja möjligheten att skatteplanera? Efter 3 år är prylarna avskrivna och du kan sälja dem till dig själv för 1 kr och avveckla bolaget eller ha det vilandes.

Visst kan man ha moraliska synpunkter att utnyttja systemet till sin egen fördel, men varför skall jag inte göra det? Vi betalar världens högsta skatter och vi ser dagligen exempel på hur högsta makteliten i regeringen begår oegentligheter för att berika sig själva. Om vi vanliga döda då gör samma sak för att minska ned vårt skattetryck så ser jag absolut inget fel på det. Men det står naturligtvis varje individ själv att avgöra om man vill minska sin skatt eller maximiera den.
 
wico skrev:
Naturligtvis kan man inte gå med minus hur länge som helst, det skrev jag även i mitt första inlägg, men att initialt gå med förlust är inget konstigt.

Oftast kommer de tyngsta investeringarna i början av sitt intresse och varför då inte utnyttja möjligheten att skatteplanera? Efter 3 år är prylarna avskrivna och du kan sälja dem till dig själv för 1 kr och avveckla bolaget eller ha det vilandes.

Visst kan man ha moraliska synpunkter att utnyttja systemet till sin egen fördel, men varför skall jag inte göra det? Vi betalar världens högsta skatter och vi ser dagligen exempel på hur högsta makteliten i regeringen begår oegentligheter för att berika sig själva. Om vi vanliga döda då gör samma sak för att minska ned vårt skattetryck så ser jag absolut inget fel på det. Men det står naturligtvis varje individ själv att avgöra om man vill minska sin skatt eller maximiera den.

Som boendes i Danmark vill jag påpeka att ni INTE betalar världens högsta skatter. Sverige framstår som ett skatteparadis i jämförelse...
 
Jag gav min syn på varför man inte bolagiserar fritidsintressen. Min kamerautrustning håller jag borta från min närigsverksamhet eftersom det är ett fritidsintresse och inget jag har för avsikt att tjäna pengar på.

I övrigt står det envar fritt att handla efter eget huvud.


Johan
 
jkene skrev:
Som boendes i Danmark vill jag påpeka att ni INTE betalar världens högsta skatter. Sverige framstår som ett skatteparadis i jämförelse...

Har du räknat med alla "dolda" skatter då?

Varje fredag när jag går på systembolaget så betalar jag både alkoholskatt och mervärdesskatt utöver den skatt jag redan betalt på min inkomst. Vet inte vad danmark har för momssats, men alkoholskatten är iafall lägre än i Sverige.
 
wico skrev:
Har du räknat med alla "dolda" skatter då?

Varje fredag när jag går på systembolaget så betalar jag både alkoholskatt och mervärdesskatt utöver den skatt jag redan betalt på min inkomst.

Det är precis dom jag räknar med. Utöver alla skatter och avgifter skall alltid ett "gebyr" betalas när två eller fler personer utbyter varor eller tjänster. Vad detta "gebyr" är har jag aldrig blivit klok på, i bland är det något staten tar, i bland någon helt annan tredje part. Ett utmärkt exempel är öl i Danmark. Alla tror att öl är billigare i Danmark än i Sverige. FEL. Det gäller bara lågkvalitativ dansk öl. ALL utländsk öl är i genomsnitt 25% dyrare än på bolaget (0.5l Staropramen kostar drygt 20 SEK här). Varför? Någon, någonstans skall ha ett "gebyr"...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.