Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Boktips? [komposition/bildseende]
- Trådstartare taz_k
- Start datum
staika
Aktiv medlem
Hej!
En bok som jag har haft glädje av är "Fotokomposition" av Ulf Sjöstedt.
Recension:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1438
Christer
Recension:
Christer
bam21
Aktiv medlem
Hmm..
Det här verkar vara en av Fotosidans hemligaste sidor. Klickar man på [Bildforum][Bildlära] så kommer man fram till en helt tom sida. Klickar man dock på [Senaste inlägg] så får man fram den här frågan om boktips som verkar vara det enda inlägget.
Ett tips är Fånga bilden! skriven av Göran Segeholm som jag hoppas fortfarande kan beställas från www.fojo.se för en ringa penning. Handlar egentligen om bildjournalistik men är mycket informativ när det gäller grunderna för fotografering samtidigt som den har en del att ge för dem av oss som tror att vi kan allt det här med fotografering. För er som dyker så kan den likställas med ett Refreshment Dive...
Har även en del andra bra tips på böcker som jag kommer försöka återkomma om när jag har tillgång till bokhyllorna hemma.
Det här verkar vara en av Fotosidans hemligaste sidor. Klickar man på [Bildforum][Bildlära] så kommer man fram till en helt tom sida. Klickar man dock på [Senaste inlägg] så får man fram den här frågan om boktips som verkar vara det enda inlägget.
Ett tips är Fånga bilden! skriven av Göran Segeholm som jag hoppas fortfarande kan beställas från www.fojo.se för en ringa penning. Handlar egentligen om bildjournalistik men är mycket informativ när det gäller grunderna för fotografering samtidigt som den har en del att ge för dem av oss som tror att vi kan allt det här med fotografering. För er som dyker så kan den likställas med ett Refreshment Dive...
Har även en del andra bra tips på böcker som jag kommer försöka återkomma om när jag har tillgång till bokhyllorna hemma.
Maxieboy
Aktiv medlem
Jag är på jakt efter bra böcker som behandlar bildseende och komposition. Vilka är era absoluta favoritböcker inom området?
Fota och ha skoj, vad som är vackert/välkomponerat ligger i betraktarens öga!
taz_k
Aktiv medlem
Hmm..
Ja, något märkligt är det att intresset är så pass svalt. Läste någon annan som skrev att han hade två intressen foto och kameror (antar att objektiv ingår där). Av diskussionerna här på FS är det lätt att få känslan att det är fler som är intresserade av det senare.
Ska ta en titt på ditt tips. Tack! Jag har själv beställt några andra böcker. Den bästa hittills är: The Photographer's Eye av Michael Freeman. Bra beskrivningar av olika teorier/idéer/koncept och många bildexempel.
Jag började dessutom prenumerera på Lenswork. Är man intresserad av svartvitt är den verkligen toppen. Finns exempelnummer på deras hemsida: http://www.lenswork.com/lw31e.pdf
Senast ändrad:
taz_k
Aktiv medlem
Fota och ha skoj, vad som är vackert/välkomponerat ligger i betraktarens öga!
Jo, det kan man göra. Det går bra att köpa ett musikinstrument och spela och ha skoj också men det låter förj--ligt.
Att påstå att vad som är vackert och välkomponerat enbart skulle ligga i betraktarens öga köper jag inte heller. Det finns naturligtvis grundläggande koncept som går igen i foto så väl som annan bildkonst.
MattiasL
Aktiv medlem
Åtminstone finns det en tradition, eller flera, som ingår i någon sorts kollektivt medvetande. Det är något man alltid förhåller sig till, medvetet eller omedvetet. Kanske listigt att förhålla sig till den på ett medvetet sätt. Sen kan man ju förhålla sig till traditionen på olika sätt, konformt med rådande ideal, eller i opposition till dem.
bam21
Aktiv medlem
Ett till boktips
Nu hittade jag den där boken som har varit försvunnen sedan sommaren. På samma mystiska sätt om den försvann dök den plötsligt upp igen i en bokhylla. Boken heter Learning to see creatively, skriven av Bryan Peterson och tar på ett lättläst sätt upp frågor om skillnader mellan objektiv, bildens design/komposition samt hur man använder ljuset. Klart läsvärd både som introduktion och som repedition.
Nu hittade jag den där boken som har varit försvunnen sedan sommaren. På samma mystiska sätt om den försvann dök den plötsligt upp igen i en bokhylla. Boken heter Learning to see creatively, skriven av Bryan Peterson och tar på ett lättläst sätt upp frågor om skillnader mellan objektiv, bildens design/komposition samt hur man använder ljuset. Klart läsvärd både som introduktion och som repedition.
taz_k
Aktiv medlem
Kul! Jag har mitt ex. liggande bredvid mig på skrivbordet. Första boken jag läste och blev mycket förtjust. Bra övningar och bra bildexempel.
bam21
Aktiv medlem
Där ser man!
Då är vi säkert överens om att detta är en bok att läsa om då och då. Lägger med en länk till en recension hittade jag på Moderskeppets hemsida: http://www.moderskeppet.se/live/ark...learning-to-see-creatively-av-bryan-peterson/
Länken till hans hemsida tycker jag mer hör hemma på länksidan som jag hoppas du hjälper till att fylla på.
/Anders
Då är vi säkert överens om att detta är en bok att läsa om då och då. Lägger med en länk till en recension hittade jag på Moderskeppets hemsida: http://www.moderskeppet.se/live/ark...learning-to-see-creatively-av-bryan-peterson/
Länken till hans hemsida tycker jag mer hör hemma på länksidan som jag hoppas du hjälper till att fylla på.
/Anders
Inga N
Medlem
Den nya och mer omfattande BILDSKOLAN, tidn Foto
Ser att det inte finns så många förslag på svensk litteratur.
- Tidningen Foto har några särtryck bl a "Den nya och mer omfattande Bildskolan". Den går att beställa från tidningen och kostar under 100 kr.
Den är skriven av Stefan F Lindberg i 17 avsnitt och är något att sätta tänderna i. Lindberg var huvudlärare på fotoskolan Biskops-Arnö när serien skrevs.
- Göran Segeholms relativt nyutkomna "Konsten att ta vinnande bilder" har nog inte gått någon intresserad förbi, men utifallatt så nämner jag den. (Håller med författaren om att titeln inte är så lyckad.) Segeholm är tidigare redaktör för Kamera och Bild, skriver bloggen multijournalist.se och är en huvudlärare för den färska internetkursen "Fotografi - visuell kommunikation" vid Jönköpings högskola.
Inga, lärling (dock inte i sistnämnda kurs... ännu)
- Tidningen Foto har några särtryck bl a "Den nya och mer omfattande Bildskolan". Den går att beställa från tidningen och kostar under 100 kr.
Den är skriven av Stefan F Lindberg i 17 avsnitt och är något att sätta tänderna i. Lindberg var huvudlärare på fotoskolan Biskops-Arnö när serien skrevs.
- Göran Segeholms relativt nyutkomna "Konsten att ta vinnande bilder" har nog inte gått någon intresserad förbi, men utifallatt så nämner jag den. (Håller med författaren om att titeln inte är så lyckad.) Segeholm är tidigare redaktör för Kamera och Bild, skriver bloggen multijournalist.se och är en huvudlärare för den färska internetkursen "Fotografi - visuell kommunikation" vid Jönköpings högskola.
Inga, lärling (dock inte i sistnämnda kurs... ännu)
Maverick
Aktiv medlem
Hej!
Recension:
Christer
Håller med. Det är en av de bättre jag har läst.
/Maverick
bam21
Aktiv medlem
….
Snart har vi en fotomässa och då hoppas jag att man som vanligt kan botanisera bland tidningen Fotos alla särtryck som då också brukar säljas till ett reducerat pris.
Fotomässor är ett bra tillfälle att just titta på litteratur och även få lite bakgrundsinformation. För några år sedan var jag på Sollentunamässan och fick då en grundlig redogörelse hur några bilder hade tagits i Jeppe Wikströms bok Stockholm från ovan. Innehåller fantastiska bilder och har man fått lite bakgrundsfakta så blir de ännu bättre. Läs den och hoppa sedan på en ballongtur runt Stockholm. Medtag då kamera med laddade batterier, det sista glömde jag själv bort...
/Anders
(som tillsammans med sin käresta fick titlarna greve och grevinna af Norrmalmstorg, något som vi säkert delar med många)
Bilagor