---Svååååårt att hitta fina foto/konstfoto-rellaterade böcker av högre klass i Sverige, TYVÄRR! Min filosofi gällande "riktiga" böcker är som följer!
:Böcker för att lära sig fotografera tekniskt osv lånar jag på biblioteket.
:Böcker som presenterar en samling fotografer eller konstnärer har jag ett par resten lånar jag på biblioteket.
:Kvalitativa böcker som har fint tryck och format som håller hög klass sparar jag hellre till + dem pengar man spara på att låna på biblioteket. På så sätt klarar man över en längre tid att spara ihop till många mer speciella böcker som håller en hög kvalitet genomgående. Dessa böcker ger mer kunskap runt fotografi/konst och mer förståelse runt konstnären själv än billiga budgetböcker...
Att sätta sig ned i en fotölj med ett glas iskall mjölk med lite honung i och med en riktigt FIN KVALITETSBOK är något som betyder livskvalitet för mig. Det är som musik, dessto mer man lyssnar dessto mer kräsen blir man i längden
Själv så drömmer jag om att hitta en beg, Helmut Newten. Ni vet den som väger ca 12kg kostar skjortan och har ett medföljande staffli till,
Perfekt tryck och en läcker inbunden kvalitet, där kan jag lova att man faktiskt får valuta för dollarn! hellre 10 sådana böcker under en livstid än 500 mer simpla böcker, menar jag!
:Köper dessutom en del böcker på loppis, där kan man tillåta sig att synda om böckerna kostar en femma
Här hittar man dessutom många äldre bortglömda böcker som vi idag dessutom har möjlighet att få ett givande och fint perspektiv till!
/Niclas,
Ps, Köp böcker utomlands, i länder som förstår vikten av bokkvalitet i större utsträckning än lilla Sverige! Se bara i Estland/Tallin som ligger bara ngr timmar med båt från Stockholm, DÄR hittar man många fina böcker till också ofta lägre priser.....
Måste tillägga att även jag köper lågbudget ngn gång i året men försöker hålla mig till mer "givande utgåvor"!