Annons

Bokförings hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

danielblom

Aktiv medlem
Hejsan.. Har lite problem med min nystartade enskilda näringsverksamhet.

Frågorna lyder:

Om jag köpt film, utrustning osv innan jag startade verksamheten, kan jag då ta med det i bokföringen. (Startade 20021126 men har kvitton från i stort sett hela det året på div. utrustning)

Måste verifikatios numren löpa efter datumen? Alltså måste verifikation nr.1 vara den med "tidigast" datum, eller kan man om man t.ex glömt ngt lägga in det senare i verifikationslistan?

Tacksam för svar, MVH/ Daniel
 
....

... en annan grej som jag har svårt att greppa:

Det här med avskrivningar, när (innom enskild näringsverksamhet) är en pryl så "dyr" att man måste göra avskrivning på den?

Hur fungerar det och hur bokför man det? Vad avgör vilken procent sats som ska avskrivas.

MVH/ D
 
rsv?

Hejsan!

Jag kan inget om detta men ...

Skattemyndigheten har ju en jättebra hemsida www.rsv.se där alla deras broschyrer finns för nedladdning. Åtminstone en del av dina frågor borde kunna få svar där.
 
Daniel,

Du ska bokföra i tidsföljd. Kontanta "affärshändelser" ska bokföras senast påföljande arbetsdag. Transaktioner från postgiro och bank bokförs minst en gång i månaden.

Du sätter ett löpande nummer på varje verifikation. Har du t.ex. den 27/9 hunnit till nr. 123 och upptäcker att du glömt en verifikation i byxfickan från den 5/9 - jag då är det bara att bokföra den med nr 124 och se glad ut!

Jag ser Åsa svar nu. Innan du deklarerar kolla t.ex. RSV 283 Näringsverksamhet utan årsbokslut!
 
Re: ....

danielblom skrev:
... en annan grej som jag har svårt att greppa:

Det här med avskrivningar, när (innom enskild näringsverksamhet) är en pryl så "dyr" att man måste göra avskrivning på den?

Hur fungerar det och hur bokför man det? Vad avgör vilken procent sats som ska avskrivas.

MVH/ D

Nya regler i år! Prylar som kostar 5 000 kr + moms (om man är momspliktig) får man "kostnadsföra" direkt.

Dyrare grejor kallas inventarier och ska avskriva enligt regelverket. Studera t.ex. RSV 283!
 
Du får ej enligt lag lägga in verifikationsnummer mellan tidigare verifikationer.
Alla verifikationer ska komma i en följd.

Du kan alltid sälja saker till firman.

Kontanta affärshändelser ska i regel som Jan F Jonsson noterade betalas senast påföljande dag.... men... Det finns företag som låter andra sköta sin ekonomi, då är det svårt att hålla den regeln.
Det är ok att räkna med en arbetsvecka men ju tidigare desto bättre.

Avskrivningar är lite klurigare. Det finns två metoder vi använder i Sverige. Avskrivningar görs på maskiner, inventarier, bilar etc. Det går alltså inte att göra avskrivning på en packe filmrullar. Saker som har en livslängd på minst 3 år och har ett värde på mer än 2000 kr så är de oftast avskrivningsbara, det kan bero på produkten. En kamera för 15-20 000 är altså avskrivningsbar efter som du vet att du kommer använda den i över 3 år (den faller under kategori inventarier).

1. Huvudregeln.
Tillgången får tas upp till lägst 70% av BOKFÖRT värde.

2. Komplettirengsregeln.
Man drar av 20% på ANSKAFFNINGSvärdet.

Du får välja den som har mest ekonomisk fördel för din firma.

Avskrivningar är lite kluriga.

Hoppas detta hjälper dig lite. Jag håller på att utbilda mig som ekonom så jag har tyvärr inga praktiska erfarenheter av detta. Därför inga djupare förklaringar. Men det borde vara en hjälp på vägen.

Glöm inte att avskrivningar görs endast en gång per år.
 
Hmm..

Några rättelser.

Som enskild firma behöver man inte bokföra med verifikationsnummer (eftersom det räcker att redovisa firman i din deklaration).
Det räcker med ett excel ark.

Har du liten omsättning så räcker det med att redovisa dina kvitton en gång per år (deklarationen).

Med liten omsättning menar jag att du har så lite att redovisa att det inte blir krångligt att göra en gång per år. En omsättning på 10-30 000 är inte svårt att redovisa. Har du en omsättning på 400 000 så är det svårt att göra allt i en omgång, då är det lättare att dela upp det månadsvis för din egen skull.

5000 som Jan pratar om gäller medelstora företag och 10 000 för stora företag. Det är alltså 2000 för mindre företag.

Den här informationen har jag fått från min fru som driver egen redovisningsfirma.

Lycka till :)
 
zlice

Som enskild firma behöver...
Det här har du missuppfattat.
Enligt Bokföringslagen 5 kap. 7 § ska verifikation ha ett "nummer eller liknande indentifieringstecken". Detta gäller alla näringsidkare, oavsett företagsform.

Du upprepar i ditt andra inlägg den felaktiga uppgiften om gränsen för vad som ska aktiveras som inventarier det är fr.o.m. 5 000 kr som gäller.

zlice, jag är hemskt ledsen att behöva kritisera dig offentligt. Normalt brukar jag skicka personliga mejl i sådana här fall. Men eftersom det gäller råd som måste vara korrekta i beskattningsfrågor och även när det gäller risken för att bli misstänkt för bokforingsbrott så måste jag göra så här!
 
Senast ändrad:
Jag är ledsen zlice - men nu skriver du litet för mycket och litet för snabbt. Jag ska försöka ta det systematiskt:

Du kan alltid sälja saker till firman
Det här är en fråga som Daniel inte har ställt. Den är ganska komplicerad - så låt oss spara den till en annan gång!

Kontanta affärshändelser ska i regel som Jan F Jonsson...
Det här har du missuppfattat!
KONTANTA AFFÄRSHÄNDELSER SKA bokföras följande arbetsdag. Då måste notera dessa affärshändelser i din bokföring. Om du inte gör hela bokföringen själv måste du ändå ha en kassabok/kassajournal/dagbok/almanacka där du bokför dessa KONTANTA händelser. Sedan kan du gärna lämna rubbet till en redovisningsbyrå en gång i månaden.

Avskrivningar är litet klurigare
Jag håller med dig zlice på den punkten.
Måste dock korrigera dig: Fr.o.m. i år (TAX2004) är det 5 000 kr som är gränsen.

Dessutom har du missat att reglerna för avskrivningar är olika, beroende på om du deklararar på blankett N1 resp. N2. (Men det är en överkurs som jag förslår att vi inte tar på den här sidan.)
 
janf skrev:
Fr.o.m. i år (TAX2004) är det 5 000 kr som är gränsen.
Just detta med avsdkrivningar ringde jag skattemyndigheten om under veckan och fick ett annat svar. Finns det möjligtvis någon som skulle kunna länka till någon exakt information på webben?
 
Tips från en latmask:
Jag skriver upp allt som går ut och in i firman i nummerföljd och under några rubriker som verkar relevanta. Separerar momsen. Sparar alla kvitton, numrerade. När det blir dags för deklaration traskar jag iväg till min revisor som tittar igenom det hela, räknar ut allt och skickar till skattemyndigheten. Jättepraktiskt.
 
lotelo skrev:
Just detta med avsdkrivningar ringde jag skattemyndigheten om under veckan och fick ett annat svar. Finns det möjligtvis någon som skulle kunna länka till någon exakt information på webben?

Hej Lotta,
Det är litet skumt eftersom jag testade att söka på RSVs hemsida "inventarier värde" och då fick jag upp de gamla reglerna.

Det finns emellertid fräschare information. Den heter RSV 2003:9 och den hittar du här:

http://www.rsv.se/

Skriv sedan in dokumentnamnet i sökfönstret så får du hela texten!

Jag har alltså lämnat korrekt info: Det är 5 000 kr som gäller fr.o.m. TAX04 - inkomståret 2003.

mvh
janf
 
Hittar man inte informationen kan man ringa och rådfråga en skattehandläggare, eller maila. Om man inte har någon revisor tillhanda förstås...

/Peter, som jobbar på RSV IT.
 
Tjo igen.

Jan.. det är helt ok med kritik om du vill kalla det så. Jag tycker vi kaller det rättelser. Ännu bättre med korrekt information, utan ett bollplank är det svårt att få tillbaka bollar.

Jag hittade informationen om att det är 5000 kr som gäller från 2004. Däremot så står det fortfarande 2000 kr i blanketten(det känns lustigt att dom inte uppdaterat allt enligt de nya reglerna på samma gång).

Jag skrev inte riktigt vad jag menade.
Som verifikation(och verifikationsnummer) använder jag det aktuella datumet på kvittot. På så sätt skriver du inte ner något riktigt nummer.

Som bokföring menar jag att man använder ett bokföringsprogram där man dubbelbokför varje händelse för att få ett årsbokslut i slutet av året. Som enskild näringsidkare räcker det att skicka in din deklaration. OM skatteverket granskar just dig så måste du kunna visa upp alla kvitton.
Det du gör då är enkel redovisning.

KONTANTA AFFÄRSHÄNDELSER (alla kontanta affärshändelser ÄR en verifikation(ett kvitto) där datum står. Då vet jag när den inträffade och behöver inte skriva det i någon almenacka eller kassabok)... se stycket ovan.

Jag nämnde de två regler som finns att tillämpa enligt bokföringslagen oavsett form av näringsidkare.

Väntar nu en boll tillbaka.
 
Nyföretagarträff

RSV (i stockholm) ordnar regelbundet informationsräffar (gratis) för nyblivna företagare. Där svarar man på exakt den här typen av frågor. Du borde blivit informerad om denna möjlighet när du fick din FA-skattsedel.
Kontakta RSV om detta och gå på en sådan träff så får du en bra start. Den träff jag var på bestod av dels en bra genomgång, och dels en frågestund.

Ang din fråga om investeringar gjorda innan registreringsdatum: det är helt ok, du kan dra av kostnader gjorda hela startåret och året innan, dvs från 2001-01-01 i ditt fall.
 
Senast ändrad:
Tack för all info... en fråga till dock: På dom inventarier som man då köpte in innan man startade, kan man lyfta momsen på dom grejorna? Om inte, bokför man summan utan moms eller inl.?

MVH/ DB
 
danielblom skrev:
Tack för all info... en fråga till dock: På dom inventarier som man då köpte in innan man startade, kan man lyfta momsen på dom grejorna? Om inte, bokför man summan utan moms eller inl.?

MVH/ DB

Du har ju köpt prylarna med moms och som privatperson inte kunnat dra av den. Du ska nu värdera dem till ett värde som inkluderar moms. När du bokför detta finns det alltså ingen moms att hantera.
 
zlice
Här kommer en hård boll i retur!

Den springande punkten är att vi har en Bokföringslag. Den som lyder under denna lag och inte följer den kan dömas till bokföringsbrott. Och det är ett reellt hot!

Enligt 2 kap. 6 §: "En fysisk person som bedriver näringsverksamhet är bokföringsskyldig för denna."

Bokföring kan göras manuellt eller med dataprogram. Men den måste göras löpande. Kontanta affärshändelser SKA bokföras senast påföljande arbetsdag. (5 kap. 1-2 §§)

zlice - du KAN INTE låta bli att grundbokföra!
(Du blandar ihop affärshändelser med bokföring.)

Om verifikationer: "I ver. ska ingå ett ver.nr. eller annat identifieringstecken samt sådana övriga uppgifter som är nödvändiga för att sambandet mellan verifikationen och den bokförda affärshändelsen utan svårighet skall kunna fastställas." (5 kap. 7 § 2 st.)
Läs även 1a stycket!

zlice - för att inte förvilla läsarna ytterligare så är du välkommen att skicka din nästa kommentar direkt till mig!

mvh
[email protected]
 
Några intressanta länkar

Hej. Kanske inte riktigt den information som du var ute efter i forumet, men ändå ett par intressanta länkar för företagare. För bokföring finns det en del info och hjälp att hitta här StartandRun och här hittar du en intressant idé om att jobba i Aktiebolag utan att behöva starta ett eget AB Bolagsbolaget

MVH Rolle
 
Enligt tidningen Journalistens deklarationsbilaga får man avskriva alla sin fotoutrustning direkt eftersom livslängden är så kort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.