Annons

Bokförings hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Precis, regeln gäller saker av mindre värde ELLER som har en ekonomisk livslängd på mindre än tre år.

Film är en förbrukningsvara som skrivs av direkt. I andra fall kan livslängden vara svårare att avgöra.
 
froderberg skrev:
Enligt tidningen Journalistens deklarationsbilaga får man avskriva alla sin fotoutrustning direkt eftersom livslängden är så kort.

Jag har inte tillgång till Journalisten. Det jag säger nu är bara ett råd, grundad på personlig erfarenhet.

Det finns en Kammarrättsdom från år 2000. Där fick bolaget göra direktavdrag för datorer som kostade ca 250 000 kr. Rätten sa att datorer inte i för sig har en kortare livslängd än tre år, men att förhållandena i det aktuella fallet var sådana att avdrag medgavs.

Jag TROR att man ska var litet försiktig med datorer och kameror och framför allt objektiv. De flesta prylar håller säkert i mer än tre år. Men har man en avancerad verksamhet med mycket hi-tech kan man kanske - utan garanti - hävda annat beträffande vissa prylar (men knappast alla).

Tänk på att om du använder den s.k. 30%-regeln i deklarationen så finns det också en kompletteringsregel. Den innebär följande: Om du köpt en kamera och gjort avskrivningar År 1 och År 2 och den sedan skrotas År 3, så tar du bort den ur avskrivningsunderlaget detta sista år.
 
extacn skrev:
Kan man begära förhandsbesked?
Det finns en lag om Förhandsbesked hos Skatterättsnämnden. Den är till för komplicerade förhållanden där det är av betydelse för rättstillämpningen att få svar. Det kostar pengar att fråga.

Vad du säkert vill ha är auktoritativa svar från Skattemyndigheten på dina frågor. En väg är då att ringa till jourtelefonen 0771-567 567.
 
Ny fråga:

Ny fråga:

Om jag har varit på en 5 dagars resa för att fotografera så kan man ju ta ut traktamente och fakturera på min enskilda firma.


Låt oss anta att det var 5 hela dagar a´ 190kr traktamente=950kr. När jag sedan i företaget tar upp den reseräkningen, blir summan då på 950kr + moms eller 950kr inkl. moms?

MVH/ Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.