Annons

Bokföra inköp

Produkter
(logga in för att koppla)

RebeckaBergvall

Aktiv medlem
Hej!

Jag sa sätta mig ner och bokföra för första gången. Jag vill bokföra mina inköp av kamera och minneskort, men vet inte vilket konto jag ska ta. Det är en ny kamera jag har köpt via företaget.

Ett tips, vänd dig till en redovisningsbyrå.
Om du har startat ett företag och inte kan någonting om bokföring så kommer du att få problem.
En bra bokföringsbyrå, helst en med tillgång till en revisor brukar betala sig själv.

Börjar du bokföra själv utan kunskap så kommer du att göra fel, som blir jobbiga att rätta i efterhand och risken finns att myndigheterna undrar om du gör konstiga momstransaktioner mm.

Hej!

Jag sa sätta mig ner och bokföra för första gången. Jag vill bokföra mina inköp av kamera och minneskort, men vet inte vilket konto jag ska ta. Det är en ny kamera jag har köpt via företaget.

Det beror på vad summan är. Pryttlar som kostar under ett halvt prisbasbelopp får kostnadsföras direkt med dyrare pryttlar måste bokföras som inventarier och skrivas av.

Om kamera och minneskort kostade över 22 000 kr exklusive moms:
Belopp exkl moms Debet på konto 1221

Om kamera och minneskort kostande under 22 000 kr exklusive moms
Belopp exkl moms Debet på konto 5410

I båda fallen ska momsen Debet på konto 2641 och hela beloppet Kredit på det konto du hämtat pengarna från (t.ex. Kassa 1910)

Jag både bokför och deklarerar med Vismas program Enskild firma. Väldigt enkelt. Debet och kredit, kontoplan med mera förekommer inte i det programmet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar