Annons

Bokeh?

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom bokehn beror på optiken kan du säkert få behaglig bokeh även med en liten sensor. Min erfarenhet från APS-C och FF är att samma objektiv ger orolig bokeh på de bägge formaten om det nu är karaktären på just det objektivet. Skärpedjupet påverkas av sensorstorleken, men bokehn kan ju vara orolig eller mjuk oavsett skärpedjup. Det syns tydligare med kort skärpedjup.

Mkt enkelt att förklara eftersom du delvis har rätt.
Bokeh är vi båda sams med beror på objektiv. Inget jag motsätter mig mot.
Nu är det så som jag innan föklarade så sätter man 50/1.4 på APS-C så bör man sätta 85/1.4 på FF för att kunna få samma utsnitt och nästntil identisk skärpedjup.
Dock används här två olika objektiv med olika bokehegenskaper, en på FF och en på APS-C sensor.

Ska man använda samma bokehegenskaper så måste man sätta samma objektiv på kamerorna.
För att fylla ut motivet likvärdigt så måste fotografen förändra sitt avstånd. Därmed förändras skärpedjupet och bokehegenskaperna.

Därför jag som har haft APS-C och FF samtidigt och testat ovanstånde tes praktiskt anser jag att bokeh är skönare på FF än på APS-C hur man vilket sätt man nu vill testa på, dvs samma objektiv och förflytta sig eller olika objektiv.

Nu handlar det om upplevd bokeh och helheten sida vid sida jämförelser. Själv är jag nog inte tillräckligt duktig nog för att klarar ett blindprovstest.

/stefan
 
Kom på att man kan se jämförelser på photozone.de på bokeh. Här ser man att karaktären skiljer sig åt beroende på vilken typ av sensor man sätter den på. Men som jag påkekat så har de varit tvungna att ändra arbetsavstånd vilket i sig ger en orättvis bedömning då bokeh och skärpedjup går hand i hand.

/Stefan
 
Mkt enkelt att förklara eftersom du delvis har rätt.
Bokeh är vi båda sams med beror på objektiv. Inget jag motsätter mig mot.
Nu är det så som jag innan föklarade så sätter man 50/1.4 på APS-C så bör man sätta 85/1.4 på FF för att kunna få samma utsnitt och nästntil identisk skärpedjup.
Dock används här två olika objektiv med olika bokehegenskaper, en på FF och en på APS-C sensor.

Ska man använda samma bokehegenskaper så måste man sätta samma objektiv på kamerorna.
För att fylla ut motivet likvärdigt så måste fotografen förändra sitt avstånd. Därmed förändras skärpedjupet och bokehegenskaperna.

Därför jag som har haft APS-C och FF samtidigt och testat ovanstånde tes praktiskt anser jag att bokeh är skönare på FF än på APS-C hur man vilket sätt man nu vill testa på, dvs samma objektiv och förflytta sig eller olika objektiv.

Nu handlar det om upplevd bokeh och helheten sida vid sida jämförelser. Själv är jag nog inte tillräckligt duktig nog för att klarar ett blindprovstest.

/stefan

Aha, då förstår jag vad du menar :)
 
Kom på att man kan se jämförelser på photozone.de på bokeh. Här ser man att karaktären skiljer sig åt beroende på vilken typ av sensor man sätter den på. Men som jag påkekat så har de varit tvungna att ändra arbetsavstånd vilket i sig ger en orättvis bedömning då bokeh och skärpedjup går hand i hand.
Och i så fall kan man inte säga att det beror på sensorn, utan det beror med största sannolikhet snarare på olika fokusavstånd. Bokehn kan helt ändra karaktär hos ett och samma objektiv beroende på avståndet.

Sen kan sensorn faktiskt inverka, även om jag inte tror att det märks i praktiken. Om den är mindre känslig för snett infallande ljus bör oskärpecirklarna få en mjukare kant eftersom ljus som faller in från utgångspupillens periferi inte exponerar sensorn lika mycket som det som faller in från mitten. Detta borde i sin tur kunna påverka symmetrin i luminansen hos oskärpecirklarna, då ju avstånden (och därmed vinklarna) från utgångspupillens periferi är helt olika till en perifer punkt på sensorn.

Vidare kan samma objektiv på samma avstånd men på olika sensorstorlek, också ge olika bokehegenskaper. Detta eftersom bokehn oftast är stökigast i ytterkanten av bildcirkeln, och den beskärs ju bort med en mindre sensor.
 
Sen tar man ju heller inte "samma" bild med två olika kameror (två olika sensorer) genom att man flyttar på sig. Isåfall förändrar man perspektivet och därmed hur mycket av bakgrunden som kommer med.

Om man däremot står kvar på samma plats, för att få samma perspektiv, så måste man använda olika brännvidd för att få "samma bild" med olika sensorer. Och för att då få samma skärpedjup så måste man använda olika bländare.
 
Och i så fall kan man inte säga att det beror på sensorn, utan det beror med största sannolikhet snarare på olika fokusavstånd. Bokehn kan helt ändra karaktär hos ett och samma objektiv beroende på avståndet.

Sen kan sensorn faktiskt inverka, även om jag inte tror att det märks i praktiken. Om den är mindre känslig för snett infallande ljus bör oskärpecirklarna få en mjukare kant eftersom ljus som faller in från utgångspupillens periferi inte exponerar sensorn lika mycket som det som faller in från mitten. Detta borde i sin tur kunna påverka symmetrin i luminansen hos oskärpecirklarna, då ju avstånden (och därmed vinklarna) från utgångspupillens periferi är helt olika till en perifer punkt på sensorn.

Vidare kan samma objektiv på samma avstånd men på olika sensorstorlek, också ge olika bokehegenskaper. Detta eftersom bokehn oftast är stökigast i ytterkanten av bildcirkeln, och den beskärs ju bort med en mindre sensor.

Nja inte helt riktigt. Gällande objektiv som är skapta för att få fin bokeh så brukar vi ju tala om bländarvärden mindre än 1.8, dvs 1.4, 1.2 etc. Dessa objektivs karaktär vid fullbländaröppning brukar vara väldigt annorlunda ju längre ifrån centrum man kommer. Och för såna här objektiv så brukar man sätta motivet i centrum för att f¨så skarpa bilder som möjligt.
Dessa karaktärer är ju annorlunda sett på en APS-C eftersom den nyttjar mindre del av glasen.
Huruvida dessa karaktärer är bättre eller sämre på APS-C vs FF får var och en bedömma. Men vad som är klart är att vinjettering ökar och skärpa drastiskt avtar ju längre ifrån centrum man kommer.

/stefan
 
Nja inte helt riktigt. Gällande objektiv som är skapta för att få fin bokeh så brukar vi ju tala om bländarvärden mindre än 1.8, dvs 1.4, 1.2 etc. Dessa objektivs karaktär vid fullbländaröppning brukar vara väldigt annorlunda ju längre ifrån centrum man kommer. Och för såna här objektiv så brukar man sätta motivet i centrum för att f¨så skarpa bilder som möjligt.
Var har du fått detta ifrån? Objektiv med mindre största bländaröppning har i regel mjukare bokeh, inte tvärtom. Var motivet hamnar i bilden är för övrigt fullständigt irrelevant för bokehn, så jag tror inte riktigt du förstår vad du talar om.

Dessa karaktärer är ju annorlunda sett på en APS-C eftersom den nyttjar mindre del av glasen.
I mitten av bilden utnyttjar du precis lika stor del av glasen oavsett bländaröppning.

Huruvida dessa karaktärer är bättre eller sämre på APS-C vs FF får var och en bedömma. Men vad som är klart är att vinjettering ökar och skärpa drastiskt avtar ju längre ifrån centrum man kommer.
Vilket inte har ett jota med bokeh att göra, eller hur?

---------------------

Ibland undrar jag om folk vill argumentera bara för argumenterandets skull:-S
 
Sen tar man ju heller inte "samma" bild med två olika kameror (två olika sensorer) genom att man flyttar på sig. Isåfall förändrar man perspektivet och därmed hur mycket av bakgrunden som kommer med.

Om man däremot står kvar på samma plats, för att få samma perspektiv, så måste man använda olika brännvidd för att få "samma bild" med olika sensorer. Och för att då få samma skärpedjup så måste man använda olika bländare.
Exakt, och därför är det rätt meningslöst att jämföra samma objektiv på olika sensorstorlekar.
 
Var har du fått detta ifrån? Objektiv med mindre största bländaröppning har i regel mjukare bokeh, inte tvärtom. Var motivet hamnar i bilden är för övrigt fullständigt irrelevant för bokehn, så jag tror inte riktigt du förstår vad du talar om.

I mitten av bilden utnyttjar du precis lika stor del av glasen oavsett bländaröppning.

Vilket inte har ett jota med bokeh att göra, eller hur?

---------------------

Ibland undrar jag om folk vill argumentera bara för argumenterandets skull:-S

Jag argumenterar inte bara för att argumentera. Men om allt blir sämre ju längre ifrån centrum man kommer på ett objektiv klart att bokehn är förändrad. Skärpa och vinjettering var bara exempel på tydliga bevis vad som förändras. Bokehn är ingen parameter man rakt upp och ner kan mäta.

Bokeh uppkommer pga oskärpa. Du har ingen bokeh i den skarpa delev av bilden.
Fotograferar man en person med F:1.2 så bör man försöka centrera fokuspunkten i mitten av bilden, eller åtminstone i dom delarna. Har ni sett hur fantastiskt oskarp 50/1.2 är utanför centrum? Därför blir ju bokehn här ännu mer påtaglig. Dvs mindre påtaglig på en mindre sensor.

Eftersom min erfarenhet säger mig att försöka få de delar jag vill ha så skarpt som möjligt så fotograferar jag inte genom att ställa ex en person i kanterna utan försöker hålla mig så när centrum som möjligt. Därav blir oskärpan runt omkring.

Ni får väl tycka vad ni vill. För mig är bokehn behagligare på FF än APS- C rent generellt.

Bokeh är abstrakt, inget märbart, jag försöker bara få fram att de ter sig även pga sensorstorleken och det är en bieffekt av utnytjande av objektivets glas. Och det är alla här med på noterna. Att främsta anledningen till bokehn är objektivet!

För övrigt har jag tömt ut mina synpunkter så punkt slut för min del. Ha så kul och ut och fota.

/Stefan.
 
Jag argumenterar inte bara för att argumentera. Men om allt blir sämre ju längre ifrån centrum man kommer på ett objektiv klart att bokehn är förändrad. Skärpa och vinjettering var bara exempel på tydliga bevis vad som förändras. Bokehn är ingen parameter man rakt upp och ner kan mäta.
Du är väldigt oprecis i dina påståenden måste jag säga. Man använder inte "mindre av glaset", vilket du påstod. Detta gäller bara utåt bildhörnen, inte i mitten. Sen är det ju inte bokehn som förändras när du beskär bilden, utan var i bilden en viss del av samma befintliga bokeh hamnar.

Bokeh uppkommer pga oskärpa. Du har ingen bokeh i den skarpa delev av bilden.
Det var därför jag undrade varför du nämnde skärpa och vinjettering, för det är en helt annan diskussion.

Fotograferar man en person med F:1.2 så bör man försöka centrera fokuspunkten i mitten av bilden, eller åtminstone i dom delarna.
Har ni sett hur fantastiskt oskarp 50/1.2 är utanför centrum? Därför blir ju bokehn här ännu mer påtaglig. Dvs mindre påtaglig på en mindre sensor.
Detta är så generaliserande att det blir fånigt. Vilket 50/1,2 talar du om? Det jag ägde gick utmärkt att komponera med precis hur jag ville. Dina sista två meningar förstår jag inte över huvud taget.

Eftersom min erfarenhet säger mig att försöka få de delar jag vill ha så skarpt som möjligt så fotograferar jag inte genom att ställa ex en person i kanterna utan försöker hålla mig så när centrum som möjligt. Därav blir oskärpan runt omkring.
Men det har ju inte ett skvatt med bokehn att göra. Den förändras inte för att det som är skarpt flyttas inom bildramen. Driver du med mig?

Ni får väl tycka vad ni vill. För mig är bokehn behagligare på FF än APS- C rent generellt.

Bokeh är abstrakt, inget märbart, jag försöker bara få fram att de ter sig även pga sensorstorleken och det är en bieffekt av utnytjande av objektivets glas. Och det är alla här med på noterna. Att främsta anledningen till bokehn är objektivet!

För övrigt har jag tömt ut mina synpunkter så punkt slut för min del. Ha så kul och ut och fota.
Du får tycka precis vad du vill men du drar slutsatser som inte har med verkligheten att göra.
 
För att klargöra att du fått det om bakfoten.
Objektiv avsedda för FF satt på APS-C sensor nyttjar mindre Area på objektivet än på FF. Dvs projektionen på sensorn!

Jag har aldrig nämnt nåt om beskärning!

Photozone som gör tester håller med mig att bokeh är annorlunda på FF än på APS-C särskilt mot kanterna.



/Stefan R. Nilsson
Alla stavfel beror på Tapatalk
 
För att klargöra att du fått det om bakfoten.
Objektiv avsedda för FF satt på APS-C sensor nyttjar mindre Area på objektivet än på FF. Dvs projektionen på sensorn!
Nej, det är du som inte vet vad du snackar om. Objektivet använder precis lika mycket av glaset i mitten av bilden. Annars hade du inte kunnat se hela oskärpecirkeln där. Att man skär bort perifera delar gör bara utnyttjandet mindre i just de delar du skurit bort, inte någon annanstans. Du blandar nog ihop det med bildvinkel och har förmodligen inte förstått att ljus som faller in på mitten av sensorn kommer från HELA utgångspupillen, inte bara från mitten.

Jag har aldrig nämnt nåt om beskärning!
Jag hoppas att du innerligt förstår att en mindre sensor är exakt samma sak som beskärning.

Photozone som gör tester håller med mig att bokeh är annorlunda på FF än på APS-C särskilt mot kanterna.
Vid olika avstånd ja, vilket inte beror på sensorn. Att man skär bort kanterna ändrar inte på objektivets egenskaper.
 
Nej, det är du som inte vet vad du snackar om. Objektivet använder precis lika mycket av glaset i mitten av bilden. Annars hade du inte kunnat se hela oskärpecirkeln där. Att man skär bort perifera delar gör bara utnyttjandet mindre i just de delar du skurit bort, inte någon annanstans. Du blandar nog ihop det med bildvinkel och har förmodligen inte förstått att ljus som faller in på mitten av sensorn kommer från HELA utgångspupillen, inte bara från mitten.


Jag hoppas att du innerligt förstår att en mindre sensor är exakt samma sak som beskärning.


Vid olika avstånd ja, vilket inte beror på sensorn. Att man skär bort kanterna ändrar inte på objektivets egenskaper.

I mitten? Klart att en punkt i mittens lika om en punkt i mitten hahaha.
Men jag pratar om det som inte projiceras på sensorn på APS-C som projiceras på FF.
Det är den biten av glaset som det handlar om och det är en stor del b kvarstående yta. Det är där man får beskärningen på 1.6.
Och kanske jag inte kan återge fakta ordentligt beror på att jag inte är duktig på att lära ut. Men de som testar objektiv vet nog. Jag har bara återgett exempelvis potozones tester. Läs där istället för vi missförstår nog varandra
Jag är långt ifrån ensam av att tycka bokeh varierar mellan olika sensorstorlekar.




/Stefan R. Nilsson
Alla stavfel beror på Tapatalk
 
Jag har bara återgett exempelvis potozones tester. Läs där istället för vi missförstår nog varandra
Jag är långt ifrån ensam av att tycka bokeh varierar mellan olika sensorstorlekar.
Photozone har många gånger visat att de inte heller vet vad de snackar om. Bokeh varierar inte mellan olika sensorstorlekar hur mycket du än vill. Däremot varierar den över objektivets bildcirkel. Objektivet ändrar inte egenskaper för att du beskär bildcirkeln med en mindre sensor.

Penseln kommer inte att ändra egenskaper om du tar en befintlig målning och beskär ut en del i mitten som du sedan förstorar upp. Det är samma pensel.

Sist men inte minst är det tämligen meningslöst att jämföra ett objektiv på olika sensorstorlekar, eftersom det inte kan ge samma bild. Ändrar du avståndet för att få samma slutgiltiga förstoringsgrad så ändrar du perspektivet.
 
Photozone har många gånger visat att de inte heller vet vad de snackar om.

Sist men inte minst är det tämligen meningslöst att jämföra ett objektiv på olika sensorstorlekar, eftersom det inte kan ge samma bild. Ändrar du avståndet för att få samma slutgiltiga förstoringsgrad så ändrar du perspektivet.

Angående photozone och andra recensenter, du, jag och många så har vi inte alla alltid rätt.

Ditt sista påstående håller jag med om och har tidigare skrivit likadant! Men alla läser och sållar det dom vill se.


/Stefan

Alla stavfel beror inte mig utan på Tapatalk.
 
Confusion var ordet :)
---
Hehe - i sanning!


---
Kom på en ny förklaring, om man har en fin bokeh så ska man inte dölja den i oskärpa
---
Definitionerna behöver uppenbarligen upprepas...


För det första:
I skärpeplanet talar man om hur skarpt objektivet tecknar etc. Diametern på "the Circle of Confusion" är där (teoretiskt) lika med noll, dvs bokehn är inte definierad där. Bokehn döljs alltså inte utanför det skarpa planet, det är enbart där den finns!


För det andra:
Skärpedjupsstorlek och bokeh är inte alls samma sak, det förmodar jag att de flesta i denna tråd har klart för sig vid det här laget. Ögats upplösning är ju begränsad (man brukar räkna med omkring 0,17 mm som ett allmänt genomsnitt vid normalt synavstånd), vilket innebär att oskärpecirklar av denna eller mindre storlek uppfattas som skarpa av ögat (hjärnan). Oskärpecirkelns diameter ökar allt eftersom motivdelarna ligger längre och längre bort från fokusplanet, och vid ett visst avstånd från detta så uppnår oskärpecirkeln denna diameter. Allting som ligger utanför denna gräns upplever vi sedan som gradvis allt oskarpare.

Hur stort är skärpedjupet då? Jo, svaret blir vanligen att detta kan man avläsa i skärpedjupstabeller eller se direkt på vissa objektivs skärpedjupsskalor (på den gamla goda tiden hade i princip alla objektiv sådana). Detta leder många till tron att detta är ett fixt värde. Men så är det INTE ALLS! Det beror på vars och ens individuella synskärpa, på hur många gånger bilden är förstorad (gäller i och för sig inte för bilder från kameror med större format, där det ofta handlar om 1:1 kontaktkopior) samt betraktningsavståndet.

Flertalet tillverkare har standardiserat bildstorleken till 13x18 cm betraktad från normalt läsavstånd. Detta ger en oskärpecirkel på ca 0,033 mm, och med detta värde som grund graderar de flesta sina objektivs skärpedjupskalor (när det gäller 24x36 mm film eller sensorer).

Här gäller det alltså att ha klart för sig att skärpedjupsskalan INTE stämmer ifall man gör en större förstoring än normen 13x18 cm, ex. 24x30 cm, och ser på den vid SAMMA betraktningsavstånd. Gör man detta så blir skärpedjups-området mindre än det man kan se på skalor eller i standardtabeller.

Canon har t.ex. valt oskärpecirkelns diameter till 0,035 mm för sina fullformatskameror (andra tillverkare, som t.ex. Leitz, är kräsnare och har valt mindre - 0,025 mm). Likaså måste man minska diametern vid användning av APS-C sensorer. Eftersom dessa är mindre måste ju bilden förstoras mer för att bli 13x18 cm stor. Därför har Canon valt 0,019 mm där. Flertalet av marknadens tillverkare har valt ungefär samma värden som Canon. Att jag talar om Canon här betyder inte alls att detta är en "uppfinning" av Canon, detta var etablerat redan innan Canon ens var påtänkt - råkade bara för någon tid sedan se just dessa värden angivna på en sida från Canon.


För det tredje (äntligen!):
Bokeh. Med detta menar man hur objektivet tecknar UTANFÖR skärpeplanet. En rund cirkel med helt jämn belysning ända ut till kanten, där det går direkt ner till noll, är det teoretiska idealet som objektivkonstruktörer försöker att inte komma alltför långt bort ifrån. Emellertid upplever ögat (eller rättare sagt hjärnan) att det ser bättre ut ifall det faller lite mjukt vid kanterna. Detta är vad man får vid okorrigerad sfärisk aberration. Vid överkorrigerad sfärisk aberration får man istället en skarp kant runtom cirkeln, vilket inte alls är tilltalande. Grässtrån etc. blir då dubbeltecknade. Extrema fall är ju spegelteleobjektiven, där man får doughnut-liknande oskärpecirklar.
.
 
För det första:
I skärpeplanet talar man om hur skarpt objektivet tecknar etc. Diametern på "the Circle of Confusion" är där (teoretiskt) lika med noll, dvs bokehn är inte definierad där. Bokehn döljs alltså inte utanför det skarpa planet, det är enbart där den finns!
Stämmer bra det! Diametern på "the Circle of Confusion" (heter tydligen "oskärpecirkel" på svenska. Det visste jag inte, så tack för det.) definierar skärpedjupet, dvs hur oskarpt något måste vara för att betraktas som oskarpt om du förstår vad jag menar. Det är utanför (bortom och hitom) skärpeområdet som man hittar bokeh.

Skärpedjupsstorlek och bokeh är inte alls samma sak, det förmodar jag att de flesta i denna tråd har klart för sig vid det här laget.
Nej, det är inte samma sak, men de är relaterade. Har du en vidvinkel som ger skärpa från 50cm till oändligheten så lär du få antränga dig hårt för att kunna bedömma vilken bokeh det objektivet har.

Ögats upplösning är ju begränsad (man brukar räkna med omkring 0,17 mm som ett allmänt genomsnitt vid normalt synavstånd), vilket innebär att oskärpecirklar av denna eller mindre storlek uppfattas som skarpa av ögat (hjärnan). Oskärpecirkelns diameter ökar allt eftersom motivdelarna ligger längre och längre bort från fokusplanet, och vid ett visst avstånd från detta så uppnår oskärpecirkeln denna diameter. Allting som ligger utanför denna gräns upplever vi sedan som gradvis allt oskarpare.
Nu hänger jag inte med. Du blandar väl inte ihop ögats oskärpecirkel med kamerans?

Hur stort är skärpedjupet då? Jo, svaret blir vanligen att detta kan man avläsa i skärpedjupstabeller eller se direkt på vissa objektivs skärpedjupsskalor (på den gamla goda tiden hade i princip alla objektiv sådana). Detta leder många till tron att detta är ett fixt värde. Men så är det INTE ALLS! Det beror på vars och ens individuella synskärpa, på hur många gånger bilden är förstorad (gäller i och för sig inte för bilder från kameror med större format, där det ofta handlar om 1:1 kontaktkopior) samt betraktningsavståndet.

Flertalet tillverkare har standardiserat bildstorleken till 13x18 cm betraktad från normalt läsavstånd. Detta ger en oskärpecirkel på ca 0,033 mm, och med detta värde som grund graderar de flesta sina objektivs skärpedjupskalor (när det gäller 24x36 mm film eller sensorer).

Här gäller det alltså att ha klart för sig att skärpedjupsskalan INTE stämmer ifall man gör en större förstoring än normen 13x18 cm, ex. 24x30 cm, och ser på den vid SAMMA betraktningsavstånd. Gör man detta så blir skärpedjups-området mindre än det man kan se på skalor eller i standardtabeller.

Canon har t.ex. valt oskärpecirkelns diameter till 0,035 mm för sina fullformatskameror (andra tillverkare, som t.ex. Leitz, är kräsnare och har valt mindre - 0,025 mm). Likaså måste man minska diametern vid användning av APS-C sensorer. Eftersom dessa är mindre måste ju bilden förstoras mer för att bli 13x18 cm stor. Därför har Canon valt 0,019 mm där. Flertalet av marknadens tillverkare har valt ungefär samma värden som Canon. Att jag talar om Canon här betyder inte alls att detta är en "uppfinning" av Canon, detta var etablerat redan innan Canon ens var påtänkt - råkade bara för någon tid sedan se just dessa värden angivna på en sida från Canon.
Fokusavståndet har inget djup alls. Fokusdjupet är det område runt fokusavståndet där kamerans upplösning är högre än ögats och därför uppfattas allt inom fokusdjupet som skarpt.

Detta gäller oavsett förstoringsgrad eftersom man tittar på ett negativ på kortare avstånd än vad man tittar på en förstoring. Det är därför som Zeiss formel säger att oskärpecirkelns diameter är bildens diagonalmått delat med 1730.

För det tredje (äntligen!):
Bokeh. Med detta menar man hur objektivet tecknar UTANFÖR skärpeplanet. En rund cirkel med helt jämn belysning ända ut till kanten, där det går direkt ner till noll, är det teoretiska idealet som objektivkonstruktörer försöker att inte komma alltför långt bort ifrån. Emellertid upplever ögat (eller rättare sagt hjärnan) att det ser bättre ut ifall det faller lite mjukt vid kanterna. Detta är vad man får vid okorrigerad sfärisk aberration. Vid överkorrigerad sfärisk aberration får man istället en skarp kant runtom cirkeln, vilket inte alls är tilltalande. Grässtrån etc. blir då dubbeltecknade. Extrema fall är ju spegelteleobjektiven, där man får doughnut-liknande oskärpecirklar..
Vilket var precis det som jag försökte förklara i mitt förra inlägg, men jag måste medge att din förklaring är tydligare.
 
Om vi utgår från ett normalseende, ett normalobjektiv eller normalbild, så har de små sensorerna kort brännvidd på systemet. Detta leder också till att skärpan blir mera fördelad över hela bilden. Man kan säga att inställning för oändlighet inträffar för redan relativt korta avstånd. Nästan hela bilden blir skarp och tanken på oskärpa och bokeh är mindre framträdande.

Har man en stor sensor, så för normala bildvinklar och normala bilder krävs mycket större och längre objektiv. Enligt linsformler och skärpeinställningar blir det oändliga långt borta. Den stora sensorn med det större objektivet kommer att få kort skärpedjup för praktiska bilder. För att få alltigenom skarpa bilder som för pocketkameran måste man blända ner något oerhört, som i sin tur är helt opraktiskt. Tar man en bild ute i den vida naturen, så åstadkommer kameran med den stora sensorn ett utsnitt, så att motivet blir skarpt, medan allt övrigt blir suddigt. Med den stora sensorn kommer oskärpa och bokeh att få en större roll. Bländarprioritet får också en större betydelse för kameror med den större sensorn. Alltså sensorstorleken har en avgörande betydelse för bokeh.

När man jämför APS-C med fullformat FF måste man naturligtvis ha APS-C optik för det mindre formatet och FF-objektiv för fullformatet och då blir det mera bokeh för det större formatet. Rent praktiskt, så med APS-C blir ögon och öron skarpa medan med FF-formatet är det redan bokeh för öronen.
 
@Christer: Nu pratar du om skärpedjup, inte bokeh.

Bokeh är utseendet på områden som inte är skarpa. Inte huruvida de är skarpa eller inte.
 
Jo, men om skärpedjupet består av en mindre del av bilden som vid större sensor, så är den oskarpa delen så mycket större. Det var ju det att sensorstorleken har betydelse för bokeh som skulle beskrivas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.