Annons

Bokeh?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrs C

Aktiv medlem
Hej! Jag undrar om man får till bokeh på Nikons 18-105? Med 50mm 1.8g och 35 mm 1.8g blir det ju snygg bokeh tycker jag när man tittar på bilder tagna med dessa objektiv. Måste det till ett fast objektiv för att få den effekten?
 
Hej! Jag undrar om man får till bokeh på Nikons 18-105? Med 50mm 1.8g och 35 mm 1.8g blir det ju snygg bokeh tycker jag när man tittar på bilder tagna med dessa objektiv. Måste det till ett fast objektiv för att få den effekten?

Leta efter That Nikon Guy på Youtube. La upp ett klipp om det för några dagar sedan

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
Leta efter That Nikon Guy på Youtube. La upp ett klipp om det för några dagar sedan

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Har kollat, det var toppen! Då vågar jag satsa på ett kitobjektiv till att börja med, ville inte förlora möjligheten till att fota bokeh, men det här klippet avgjorde saken!
 
Bokeh är "oskärpans utseende". Alla objektiv har bokeh, d.v.s. oskärpa som ser ut på nåt sätt. Det man ofta menar är förmodligen att man vill ha en "snygg" oskärpa i bakgrunden. Det får man enklast genom att använda en eller flera av följande:
- stor bländaröppning
- lång brännvidd
- stort avstånd från motiv till bakgrund
- kort avstånd från kamera till motiv

Nackdelen med kitobjektiv är att de inte har särskilt stor bländaröppning, men visst kan man få oskärpa, bara man använder de tre andra alternativen: zooma in så mycket du kan, stå nära motivet och ha långt til bakgrunden.

Har du däremot ett fast objektiv med bländare på kanske 1,8 eller 2,8 så får du ännu mer oskärpa.
 
Det är väldigt svårt att göra det "That Nikon Guy" gör med en fullskalig person. Teorin är rätt, men praktiskt att hitta en bakgrund tillräcklig ren och långt bort blir svårt.
Glöm att göra det med de måtten han gav. Det där gällde för hans mästare ;)
Han är väldigt nära närgränsen för objektiven vilket är till hans fördel och hans mästare, men försöker du göra likadant ens med ett huvudporträtt blir svårt även det.

En annan teknik är att använder sig av panorama porträtt aka Brenizer effect.
Jag däremot rekommenderar att köpa de billiga plastobjektiven 50/1.8

Bokeh handlar inte bara om att få bakgrund ur fokus utan även hur det som är ur fokus ser ut.
Se bara hur reflexerna och ljuskällorna ter sig olika i mitt bildex, bilden längst upp till höger http://www.digitaliz.se/wordpress/?page_id=1909
Den effekten kan bli svårt att få utan stora bländaröpppningar.
 
Hejsan!
Tack för era kommentarer! Jag inser att det krävs betydligt mer att få till bokeh med kitobjektiven än med de fasta som nämnts här, kanske allra mest skicklighet och vana vilket jag som nybörjare helt saknar. Just nu äger jag varken kamera eller objektiv och har bett om köpråd i en annan tråd. Men kanske är bäst att ändå börja med ett kitobjektiv och sen köpa ett fast. Panorama porträtt aka Brenizer effect har jag aldrig hört om, hur gör man då? Snygga bilder!
 
Det är en halvsvår metod som kräver ett program för att sy ihop bilder, ex panoramabilder.
Tekniken är att ju närmare man är objektet desto mer bakgrundsoskärpa får man.
Eftersom Nikon Guy hade en väldigt liten gubbe att fota så kunde han gå så nära att det bara gick med objektivets begränsningar.
Gör du detta när du ska fota en hel person så får du inte med hela kroppen. Kanske får du med ett öga ;)
Så det man kan göra är att fotografera flera bilder tills du fotat hela personen och sedan syr du ihop bilderna.
Ju närmare desto fler bilder krävs och desto svårare blir det.
Inget jag rekommenderar nybörjare tyvärr.



/Stefan R. Nilsson
 
Jag instämmer med vad Rommel säger tidigare. Bokeh handlar om hur oskärpan ser ut. Kitobjektiv brukar inte vara bra på att ge en snygg bokeh. Som Rommel föreslår, satsa på ett 50mm med hög ljusstyrka som 1,8
Blanda inte ihop bokeh med oskarp bakgrund, det är inte samma sak och en oskarp bakgrund kan du få med många objektiv, bara du använder en stor bländare.
 
Visste inte vad bokeh är tidigare, trodde faktiskt det handlade om oskarp bakgrund så det blev en aha-upplevelse :) Panorama porträtt aka Brenizer effect ligger nog en bra bit in i framtiden för min del. 50mm 1.8 alltså, på förmodligen en Nikon D7000, inte 35mm 1.8?
 
Visste inte vad bokeh är tidigare, trodde faktiskt det handlade om oskarp bakgrund så det blev en aha-upplevelse :) Panorama porträtt aka Brenizer effect ligger nog en bra bit in i framtiden för min del. 50mm 1.8 alltså, på förmodligen en Nikon D7000, inte 35mm 1.8?

Enligt Photozone har 35 1.8 lite orolig bokeh "Unfortunately at wide open aperture the AF-S 35 shows a rather high amount of outlining resulting in a slightly nervous bokeh. From f/2.8 onwards these outlines disappear and the bokeh smoothens considerably, however highlights in the background remain troubled by LoCAs (see next section). In addition, despite rounded aperture blades, from f/5.6 onwards highlights in the background start to lose their circular shape."

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/422-nikkor_35_18g

Jag har ingen egen erfarenhet av de här objektiven.
 
Visste inte vad bokeh är tidigare, trodde faktiskt det handlade om oskarp bakgrund så det blev en aha-upplevelse :) Panorama porträtt aka Brenizer effect ligger nog en bra bit in i framtiden för min del. 50mm 1.8 alltså, på förmodligen en Nikon D7000, inte 35mm 1.8?

För porträtt så är 50 bättre än 35. Ju längre brännvidd desto bättre. Precis som Thet Nikon Guy säger i videon.Allt han sa stämmer rätt bra.

/Stefan
 
Har funderat på 35mm pga att många skrivit att den fungerar till mycket och är ett "måste" på D7000, men även på 50mm. Är de för lika så att man bara bör välja ett av dem? Tänker att jag kan komplettera så småningom om de inte tar ut varann.
 
De tar inte ut varandra. Du kan äga båda. Jag har gjort det, och skulle utan att blinka börja med 35:an.

Att den har "ful bokeh" enligt internet är inget att bry sig om. Det har noll komma noll praktisk betydelse, och du lär dig snabbt att använda den kreativt istället för att fastna i konstruerade begränsningar.
 
Har funderat på 35mm pga att många skrivit att den fungerar till mycket och är ett "måste" på D7000, men även på 50mm. Är de för lika så att man bara bör välja ett av dem? Tänker att jag kan komplettera så småningom om de inte tar ut varann.

Bör och bör! Efter kitzoom och den ena av dessa kanske du prioriterar någonting annat, det är inte alls otänkbart,.

.
 
Tack alla för synpunkter och nya saker att fundera över. Oavsett vilket köp det slutligen blir så ska det bli jättespännande att komma igång och fotografera och utvecklas, för det hoppas jag ju kunna göra i min egen takt :) Fantastiskt med den här sidan där man kan få så mycket hjälp av er alla!
 
Tack alla för synpunkter och nya saker att fundera över. Oavsett vilket köp det slutligen blir så ska det bli jättespännande att komma igång och fotografera och utvecklas, för det hoppas jag ju kunna göra i min egen takt :) Fantastiskt med den här sidan där man kan få så mycket hjälp av er alla!
18-105 är en bra avvägning till ett första objektiv.
vettig brännvidd
kan fotografera det mesta

Har man det så kan du tejpa fast det vid 35mm o fota en dag.
Nästa dag flyttar du till 50mm o tejpar.
Ställ dig sedan frågan vilket kändes mest rätt för DIG?
 
Tack alla för hjälpen! Jag har fått lite nytt att fundera över innan jag bestämmer mig, men oavsett kameraköp och objektiv så ska det bli jättespännande att komma igång och fotografera och förhoppningsvis utvecklas i min egen takt :) Fantastiskt att man kan få så mycket hjälp här på sidan!
 
Ha, ha, det blev lite konstigt nu, såg inte att min förra kommentar publicerats utan trodde den försvann!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.