Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bok om mörkrumsteknik för totala nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Memmmelie

Aktiv medlem
Jag har aldrig förr framkallat själv, men jag skulle gärna vilja lära mig detta. Finns det någon bok som behandlar ämnet precis från början? Som egentligen inte förutsätter att man kan något?
 
Japp! Dels finns det en liten svartvit bok för några tior (kommer inte ihåg vad den heter) som säljs på photax.se och Poppens foto i göteborg (övre delen av kungsgatan). Han på Poppens foto är för övrigt hjälpsam, så om du har vägarna förbi kan det vara bra att gå dit.

Sedan har tidningen Foto ett särtryck av sin mörkrumsskola också, som kan beställas från deras redatkion.

Det här är de jag känner till, men det finns säkert fler. En sväng på biblioteket kan kanske ge resultat?
 
Traska till biblioteket och kolla också om du kan hitta "Mastering black-and-white photography" av Bernard J Suess som på ett lättläst sätt tar upp en hel del kring fotandet i sig, framkallning och mörkrumsarbete. Foto´s alla särtryck är riktigt bra, särskilt som nybörjare (som en annan=) )
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.