Annons

Bok om Leica-kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Hoj!

Vet nån om det finns nån bra bok om Leica-kameror, deras historia, teknik etc.? Tar förstås också gärna emot tips på websajter med info om Leica, även om jag efter att ha skrivit det här inlägget tänker kasta mej ut på the worst wild web och leta lite själv också.

Leica-kamerorna är ju alldeles otroligt facinerande kameror som jag vill veta mer om!

Kanske man en vacker dag har råd med en... eller finns det modeller som är billigare än de riktigt klassiska M6 och M7? Men är det då ändå så att också om huset är billigt så är alla objektiv fortfarande rejält dyra?
 
Tack, jo, google fungerar ju på min dator också. ;-)

Jag tänkte närmast att nån kanske kan rekommendera nån specifik bok om Leica-kameror. Att hitta böcker på nätet är ju inte svårt - problemet är att veta vad man vill ha!

Men tack för länkarna, där fanns några som jag inte snubblade över i mina sökningar!
 
M2

Leica M2 är en stabil och pålitlig kamera som ligger hyfsat i pris (tror jag iallafall).
Titta in på http://www.wibergsfoto.se/leica.htm
Där finns det mycket Leica-prylar.
De kostar fortfarande en del pengar, men de är byggda för tuffa tag men ska samtidigt också hålla en hög kvalitet. Och, de håller, det kan jag lova.
Har en M2:a själv som även kan användas till självförsvar om det skulle behövas ;-), dvs byggd för att tåla alla klimat och allehanda stötar.
Kameran är helmekanisk och använder inga batterier.
Min M2:a är från mitten av 60-talet och fungerar hur bra som helst än idag (40 år senare...)
Rekommenderas!

/Anders
 
Senast ändrad:
Re: M2

Anders Å skrev:
Leica M2 är en stabil och pålitlig kamera som ligger hyfsat i pris (tror jag iallafall).
Titta in på http://www.wibergsfoto.se/leica.htm
Där finns det mycket Leica-prylar.
De kostar fortfarande en del pengar, men de håller, det kan jag lova.
Har en M2:a själv som även kan användas till självförsvar om det skulle behövas ;-), dvs byggd för att tåla alla klimat och allehanda stötar.

/Anders

Det är alltså Leica MR M2? Det var ju inte Leica-pris på den, om man säger så! 2500 kronor för ett hus! Visserligen i skick C, och det kan ju betyda en hel del... Men jag gissar mej till att för en fotointresserad som jag med normaltunn plånbok är det väl kanske nån sån modell som gäller då, om det blir dags att slå till nån gång...!

Skall försöka leta fram lite specifikationer på M2:an...! Tack för tipset!
 
Hmmm...

Såg ingen M2:a där (tror att Leica MR M2, dvs den du menade, är en ljusmätare...ingen kamera), utan det var bara ett förslag på vad som finns på den begagnade marknaden just nu (sorry for that) :)

/Anders
 
Senast ändrad:
Re: Hmmm...

Anders Å skrev:
Såg ingen M2:a där (tror att Leicameter är en ljusmätare...), utan det var bara ett förslag på vad som finns på den begagnade marknaden just nu (sorry for that) :)

/Anders

Hrm... *harkel* jo, en leicameter är nog inte en kamera hur jag än försöker få till det... my bad... :-0 :).

Men på E-bay verkar M2:eek:rna gå för 400 pund och uppåt. Verkar finnas många Lecia M2 version 3...?
 
Vad de olika versionerna står för vet jag inte riktigt, men har för mig att M2:an var en bantad version av M3:an.
Vilken M-kamera du än köper, så får du gedigen kvalitet (titta på de rescensioner som finns här på FS).
Det som är så speciellt med Leica, är dels tygridån som går horisontellt, dvs följer filmen i dess riktning samt inga speglar som måste fällas upp. Detta gör att du kan ta bilder för hand vid långa slutartider, något som ej går med en SLR-kamera.
Men, priset går till sökaren, som enligt många, är ett mästerverk. Du får knivskarpa bilder, även när det är mörkt.

/Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.