Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bodils dom har kommit

Produkter
(logga in för att koppla)
Haraldus skrev:
Om webbsidan innehåller en lista på personer så ska den antingen ha utgivningsbevis eller vara en periodisk tidskrift med databasrättighet. Man får ansöka om utgivningsbevis och en sådan sida ska ha en ansvarig utgivare som ska anges på sidan. En registrerad periodisk tidskrift har ju redan en ansvarig utgivare men dessutom ska den alltså vara registrerad med databasrättighet…
Webbsida med utgivningsbevis och webbsida kopplad till periodisk tidskrift med databasrättighet har samma grundlagsskydd för yttrandefriheten som tidningar radio och TV.
Fotosidan bryter ju klart mot lagen och det gör antagligen också webbsidan med klasslistan. Observera att det inte står något om i lagen hur sidan hittas. Finns det en sida på nätet så finns det. Om sökmotorerna hittar den eller inte är fullständigt skit samma…
Visst får man göra en lista på dömda brottslingar om sidan är registrerad enl. ovan. Om en periodisk tidskrift är medlem i journalistförbundet så ska dock de pressetiska reglerna följas.
/Harald

På vilket vis bryter fotosidan mot lagen? Räcker det inte att man vid registrering av nytt medlemskap kryssar i den där rutan där det står att man godkänner att man lagras i registret och att informationen visas för andra?

Jo, det har du rätt i. Det skulle alltså godkänna att Fotosidans medlemmar listas i databaser. Men att visa bilder där folk kan igenkännas strider kanske mot PUL fast är det konstnärligt syfte så är det kanske OK. Kanske har Fotosidan gått och blivit laglig…
/Harald

Om man tittar lite djupare på Fotosidan så är den ju mer än datalistor över medlemmar och bildgallerier. Den har ju även text som i vissa fall är starkt kritisk mot t ex klantiga fotofirmor. Sådan text kräver att Fotosidan är registrerad som periodisk tidskrift med databasrättighet. Det räcker inte med utgivningsbevis eftersom texten kan ändras av även andra än den som innehar utgivningsbeviset. Jag har sett att det finns vissa ganska skarpa inlägg mot klantiga fotoföretag. Om dessa skulle försvara sig genom att t ex polisanmäla Fotosidan så har jag svårt att se att FS skulle undgå fällande dom. Denna fråga hör kanske inte till denna tråd; den har ju behandlats flera gånger tidigare; men varför inte FS’ adm. registrerar FS som periodisk tidskrift fattar jag inte.
/Harald

Haraldus skrev:
Om man tittar lite djupare på Fotosidan så är den ju mer än datalistor över medlemmar och bildgallerier. Den har ju även text som i vissa fall är starkt kritisk mot t ex klantiga fotofirmor. Sådan text kräver att Fotosidan är registrerad som periodisk tidskrift med databasrättighet. Det räcker inte med utgivningsbevis eftersom texten kan ändras av även andra än den som innehar utgivningsbeviset. Jag har sett att det finns vissa ganska skarpa inlägg mot klantiga fotoföretag. Om dessa skulle försvara sig genom att t ex polisanmäla Fotosidan så har jag svårt att se att FS skulle undgå fällande dom. Denna fråga hör kanske inte till denna tråd; den har ju behandlats flera gånger tidigare; men varför inte FS’ adm. registrerar FS som periodisk tidskrift fattar jag inte.
/Harald

Ok, ja, detta ligger långt utanför mitt kunnande om lagen (som nästan bara sträcker sig till att jag vet att man får böter om man kör för fort), så detta lämnar jag till er andra att åsikta om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar