Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

blurb

Produkter
(logga in för att koppla)

herja

Aktiv medlem
ibland blir bilder hackiga när man ser dom på skärmen i booksmart. de har samma upplösning och allt som de som blir bra. någon som råkat ut för detta?

Gissar att det är blurbs program på nätet för att göra böcker.
Jag har använt Adobe indesign. Det funkar så att det endast håller en mindre "jpg" för att programmet skall flyta på bättre. Troligtvis funkar detta på liknande sätt.

Det är ingen fara, det är Blurbs renderingsprogram som beter sig så. Det ser likadant ut när du har laddat upp boken och kontrollerar den i Preview (oavsett vilket program du använder för att sätta samman boken).

Har precis fått min första bok från Blurb och den blev lite överskärpt. Verkar som om man ska lägga lite mindre utskriftskärpa än man behöver till tex Crimson. Misstänker att de själva lägger på skärpa för att kompensera för förlusten vid tryckningen.

Om ni inte testat, så testa att göra böckerna i Lightroom istället för deras egna program. Sen jag började med det har skärpan alltid blivit perfekt. Innan har det varit lite si och så med det, oftast på tok för överskärpt. Man slipper även förminska bilderna vilket lightroom fixar själv.

Om ni inte testat, så testa att göra böckerna i Lightroom istället för deras egna program. Sen jag började med det har skärpan alltid blivit perfekt. Innan har det varit lite si och så med det, oftast på tok för överskärpt. Man slipper även förminska bilderna vilket lightroom fixar själv.

Vad har du för arbetsföde när du skärper?
Själv använder jag moderskeppets arbetssätt med kantmasker och utskriftskärpa.
Lägger du på utskriftskärpa?

Vad har du för arbetsföde när du skärper?
Själv använder jag moderskeppets arbetssätt med kantmasker och utskriftskärpa.
Lägger du på utskriftskärpa?

Tidigare har jag exporterat med "hyfsat rätt" storlek från lightroom med skärpan inställd på matt papper vid export. Nu skärper jag bara vanligt och låter lightroom själv skicka boken till blurb istället för att gå igenom deras program. Jag har ingen aning om om de lägger på någon extra skärpa vid exporten eller hur nedskalningen sker. Men det blir bättre för mig iallafall.

Är riktigt besviken på de överskärpta bilderna i boken nu när jag tittat mer noggrant.
Mest på mig själv som tog för givet att det inte skulle läggas någon extra skärpa efter att ha läst lite på forum. Surt att jag beställde två feta böcker á 750 kr/st :(.

Misstänker att de lägger på detta i booksmart, som antagligen används mer flitigt av typ semesterfotografer, och inte i böcker gjorda i indesign eller lightroom.

Eftersom jag är mycket noggrann med skärpningen, framför allt av element i bilden med mycket detaljer har jag ställt frågan till Blurb:

I´m very satisfied with your service.
However, a question:

The pictures are a little oversharpned which I myself made to compensate for the loss that usually comes with the printprocess.

To avoid this for the next order, I wonder:

Do you apply sharpness in booksmart?
Do you apply sharpness in books sent in as pdf from indesign?
Do you apply sharpness in books sent in from lightroom?

Svaret:

Melissa D. ( Blurb Support)

Jul 09 11:01

Hi there,

Thanks for your question in regards to our sharpening processes.

We do not sharpen or adjust images in any way during the production process. BookSmart, Bookify, BookWright and our InDesign Plug In do not automatically sharpen images either. The only program that we support that does automatically sharpen images is LightRoom, so if you choose to use this program I recommend against sharpening images.

In the future if you are worried your images will appear overly sharpened in print, be sure to perform the "200% test": in an image editing or preview program, zoom in to 200%. If the image quality looks good at that zoom level it's a good indicator that it will hold up well for printing. If it looks very blocky, grainy or pixelated, it will likely print that way.

Please let me know if you have any other questions.

Best regards,

Melissa
Blurb Customer Support

Jag har bara gjort en bok ännu. Den blev jättefin. Största modellen, hård pärm, tryckt omslag. Kommer inte ihåg vad pappret heter men har för mig att det var "mellandyrt".
Den gjordes med sooftproofade bilder med blurbs profil o Stefan Olssons makro till Photoshop. Söker du här på fs så hittar du lätt tråden jag skrev i för att försöka förstå hur man skall göra.
Använde Lightroom, Photoshop o indesign.

Någon annan som har erfarenhet av skärpan i Blurbs böcker?

Jag har gjort ett tiotal Blurb-böcker i olika format och med olika papper.
Jag använder InDesign och lägger på skärpa manuellt innan skick.
Jag kör vanligtvis 200%-regeln (zoomar och går på känsla) och försöker vara noga med att skala ner bilderna innan jag skärper upp och packar som PDF.

Min erfarenhet av Blurb är att man bör lägga på betydligt mer skärpa än för traditionellt tryck som i dagstidning och magasin. I synnerhet då man använder det obestrukna ProLine-papperet. Där flyter färgerna ut som rena rama akvarellerna.

Dessutom framträder svartvita bilder som mindre skarpa jämfört med färgbilder.
Detta kan nog bero på att Blurb printar allt som CMYK.

Jag har aldrig fått för mycket skärpa i bilderna, även om ibland det har sett ut så i Preview-läget.
Å andra sidan fotograferar jag bara analogt (och mestadels s/v) med något äldre optik, vilket medför att skärpan inte framträder på samma sätt som i rent digitala bilder.

Min erfarenhet av Blurb är överlag positiv.
Det är prisvärt.
Man ska gå på de fina papperssorterna, de billigare känns väldigt billiga.

Jag tycker det stora problemet hos Blurb är färgsticket. Både i färg och i svartvitt. Men just svartvita bilder kan, om man ha otur, framstå som rena rama duplexbilderna med kraftiga grön- eller magentastick.

Färgerna är jag rätt njd med. Har naturligtvis använt blurbs profil och har en kalibrerad skärm.
Ska kolla filerna i kväll. Börjar tro att jag kanske lagt på skärpan dubbelt eller något annat.
Det är svårt att lägga utskriftskärpa på känsla innan man sett en utskrift från labbet.

Lägger till Crimsons utskrifter smart skärpa enligt formeln: Dividerar ppi-värdet med 100 och halverar resultatet för att få rätt radie

Färgerna är jag rätt njd med. Har naturligtvis använt blurbs profil och har en kalibrerad skärm.

Det färgstick jag nämnde är inget du själv orsakar/kontrollerar utan en brist i Blurbs kalibreringsrutiner. Märks tydligast på svartvita bilder och om man växlar mellan olika ljuskällor, typ utomhus/lysrör/glödlampa.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto